Optimering af MySQL database.
Fra : Thomas Eriksen

Dato : 07-12-04 02:09

Hej

Jeg driver et website som er kodet i ASP og databasen er MySQL 4.0.22.
Problemet er at siden er meget langsom og jeg har haft en til at kigge på
koden og han har svært ved at se store muligheder for optimering. Så var det
jeg tænkte om i evt havede en ide til at optimere MySQL eller evt anbefale
et alternative database program derer bedre til jobbet.

Primært bestpr siden af et forum og det består af 2 tabeler Tråde og svar.
Tråde tabellen har 150.000 linier og fylder ca 110 MB svar er på 1,5 million
linier og fylder omkring 670 MB. Tabellerne er MyISAM og derer forsøgt at
indsætte indexes de steder hvor det kan være tl nytte.

Håber i kan komme med nogle muligheder fro optimering.

Thomas

Fra : Sune Christesen

Dato : 07-12-04 13:46

Hej Thomas,

Nu kender jeg ikke rigtigt noget til dit setup ud over det du oplyser i dit
indlæg, men hvorledes er din server rent hard- og software mæssigt? (operativsystem,
evt. caching af filernes output, hardware specifikationerne etc.)

Følgende links kunne måske være dig behjælpelig:
- http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/MySQL_Optimization.html
- http://support.atmail.com/mysqloptimize.html
(og hvis du er villig til at købe en bog)
http://search.barnesandnoble.com/bookSearch/isbnInquiry.asp?sourceid=00393919606226398790&ISBN=1590593324&bfdate=12-07-2004+07:37:26

Mvh
Sune Christesen
ActiveWebs.dk

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 08-12-04 00:53

"Sune Christesen" <sune@activewebs.dk> wrote in message

> [...]
> dit indlæg, men hvorledes er din server rent hard- og software mæssigt?
> (operativsystem, evt. caching af filernes output, hardware

Siden kører på sin egen Dual Xeon 2,8 GHz med 1 GB RAM og operativsystemet
er windows 2003 server. Jeg opdagede desuden at der var en fejl i
opsærningen af Query_cache i databasen der var et fjols (dvs mig der
hamde glemt at skrive m efter tallet så den cache jeg troede var i mb var i
bytes. Jeg rettede fejlen og det hjalp gevaldigt på hastigheden, men det
løser jo ikke det grundliggende problem, det udskyder det blot. Derudover
caches en del af outputet med text filer på serveren så af ASP koden.

> [...]
> - http://support.atmail.com/mysqloptimize.html
> (og hvis du er villig til at købe en bog)

Jeg vil prøve og se om jeg kan få tygget mig igennem dem, generelt synes jeg
at de manualer er meget lidt pædagogiske så jeg bliver aldrig rigtig
klogere. MEn jeg vil da give dem et kig alligevel.

Thomas Eriksen

http://www.hardwareonline.dk 24 Hour Hardware Portal

Fra : Kim Andersen

Dato : 13-12-04 10:20

Hvad med checke eller lave index på tabellerne, det betyder også meget.

/Kim

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 15-12-04 09:37

Du kan da også prøve ANALYZE, CHECK og OPTIMIZE TABLE.

Vagn Kofoed