Finsprit-sammensværgelsen og "Bloody Mary ~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-04 08:33

Finsprit-sammensværgelsen og "Bloody Mary Med Fornuft"

En god coctail skal have rette balance mellem vand, sprit, sukker og
smagsstoffer, og det kan ofte ikke opnås med de her solgte russiske, polske,
tyske, svenske og danske vodkaer. Norsk "Viking vodka" på 50% er også for
svag.

Så jeg bad min vinhandler bestille hjem fra grossisten en flaske finsprit og
måtte betale dobbelt pris pr alkohol-molekyle!

At stat&De Forenede Spritfabrikker, der hænger sammen som ærtehalm, ikke
sælger med normal profit den rene vare (96%) skyldes (tror jeg), at man
ønsker snobberi omkring mærkevarer. Bartender-kult er der penge i - og hvis
afgiftsnedsættelsen gjaldt ren sprit, ville mange se det kloge i alkohol som
konserveringsmiddel af bl.a. rødvin der er åbnet.(Apoteker-forbud mod salg
af koffein-tabletter som kom i 1997 har lignende onde, usaglige - , mafiøse
basis.(Energi-kult-drik skal kunne sælges til overpris fx Red Bull))

Salgsargumentet for wine-in-bag er angiveligt, at der ikke kommer ilt ind i
den ny avancerede plastpose-i-pap rødvin, og det øger holdbarheden. Men det
giver kun en _lidt_ øget holdbarhed .- bakterier trænger ind ved hanen og
gør vinen sur på få uger.

Kemi har altid handlet meget om raffinering via opkoncentrering, og jeg er
blevet begejstret for amarone-rødvine på 15% som er gæret i Solrige Italien
på druer , der er tørret på halmmåtter. Den intense dybrøde vin klær vodka
og gin - og er dermed evighedsholdbar.

Farve og smagsstoffer i denne næsten hedvinsagtige rødvin giver en
"grødagtig fornemmelse", selvom der selvfølgelig er sket normal filtrering.
Den giver mindelser om bloody mary, dvs den fancy bartender-opreklamerede
anti-tømmermands-drik med vodka,tomatjouce, chili, engelsksovs og et
selleri-blad.

Jeg har aldrig brudt mig om bloody mary, og blanding af sprut med boullion,
peber og supper syns jeg sjældent fungerer. Netto har fået en _klar_
djævle-tabasco-sovs, men stadig er det noget rod for mine smagsløg selvom
hot er sjovt. Det matcher sjældent.

Den billigste måde at købe tomat er små cylindriske koncentreret-tomat-puree
dåser med ca 100 g netto(pris knap 2 kr!). Det macher vodka og giver
mindelser om den grødagtige amarone-rødvinscocktail. Tomatsmag er intens og
blandingen kan holde sig, selvom fibre synker ned

(så snobbede James "Kejserens Ny Klær"Bond's stirred-not-shaken pludselig
får mening.

Iøvrigt syns jeg rå løg matcher disse mad-sprut hybrider ret godt. Det gør
rå ingefær og hvidløg også. Og med almindelige købte brune ristede løg som
snacks, så lykkes omsider den mad-sprut syntese som Bloody-Mary-opfinderne
havde ambitioner om.Livet er for kort til svagpisseri.