kan man "serie koble" 2 switche ????????
Fra : Bjarne

Dato : 06-12-04 08:36

Hej NG.
Jeg er ikke helt skarp i netværk, håber der er en af jer der er lidt
klogere.

Jeg har ADSL og en PC i et værelse og i et andet værelse har jeg 2 PCer.

Jeg ville gerne have et lille netværk hvor alle kan komme på nettet, og
kunne godt tænke mig kun at have et kabel til værelset med 2 PCer.

Jeg har 2 switche, Dlink Des-1005D og Dlink Des-1008D de har begge en port
der hedder uplink vist koblet med port 1.

Kan man forbinde 2 switche hvis ja hvordan?
Hvor sætter jeg ADSLen ?
Hvordan med kablet mellem de to værelser, krydset eller lige ?

Mvh Bjarne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 10:24

Bjarne wrote:

> Kan man forbinde 2 switche hvis ja hvordan?

Ja.

> Hvor sætter jeg ADSLen ?

Jeg går udfra at du har en router. Hvis ikke, så er det smart at
anskaffe sig en.

> Hvordan med kablet mellem de to værelser, krydset eller lige ?

Fra uplink-port til normal-port - lige.
Fra uplink-port til uplink-port - krydset.
Fra normal-port til normal-port - krydset.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarne

Dato : 06-12-04 11:14

Tak for dit svar.
Det er i en lejlighed hvor foreningen har et eller andet system hvor der
sidder en dåse med et net stik på væggen, jeg har ingen router. hvis jeg
sætter et kabel fra væggen i uplink på en swits kan jeg sætte PCer i se
andre porte og det virker fint.
Det er for at slippe for at føre 2 kabler i på det andet værelse.

Har jeg så noget at bruge en router til ?

Fra : MRN

Dato : 06-12-04 12:16

> [...]
> andre porte og det virker fint.
> Det er for at slippe for at føre 2 kabler i på det andet værelse.
>
> Har jeg så noget at bruge en router til ?

Hvis det er, som du skriver, gennem en forening (boligforening), at du har
internet, så har de højst sandsynligt en router stående, så det behøver du
ikke også at have...
Spørg evt. den ansvarlige for netværket...

MRN

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 12:31

MRN wrote:

> du har internet, så har de højst sandsynligt en router stående, så
> det behøver du ikke også at have...

Den beskytter ikke mod de andre brugere, så hvis der skal være trafik
mellem de to PC'er i boligen bør der tilføjes en ekstra router.

Jeg har tildligere opsat en router hos en Arrow-net-kunde, der havde
brug for et privat råderum for familien.
Det er iøvrigt deres gamle router jeg anvender nu (de skiftede til
wireless)

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 12:27

Bjarne wrote:

> Har jeg så noget at bruge en router til ?

Routeren gør at PC'erne sidder adskilt fra antennenettets øvrige
brugere - det er af rene sikkerhedshensyn.

Routere fås ned til 250,-
Denne er en meget solgt router:

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarne

Dato : 06-12-04 13:35

Tak igen for jeres svar, jeg bliver klogere og klogere.
El lille tillægs spørgsmål.

Er der et sted hvor jeg kan se hvordan man laver et lige og et krydset kabel
da jeg selv skal montere stik på kablet da det er ført inde i en væg ???

mhv Bjarne

Fra : MRN

Dato : 06-12-04 13:42

> Er der et sted hvor jeg kan se hvordan man laver et lige og et krydset
> kabel da jeg selv skal montere stik på kablet da det er ført inde i en væg
> ???

Der er en god vejledning her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

MRN

Fra : MRN

Dato : 06-12-04 13:39

> Routeren gør at PC'erne sidder adskilt fra antennenettets øvrige
> brugere - det er af rene sikkerhedshensyn.

Det har du selvfølgelig ret i - så langt tænkte jeg ikke...

> Routere fås ned til 250,-
> Denne er en meget solgt router:

En rigtig god router! Jeg har storebroderen 624, eneste forskel er at den
også er trådløs. Men et par rigtig gode routere!

MRN

Fra : Bjarne

Dato : 06-12-04 13:58

Endnu engang tak for jeres svar. jeg vil anskaffe mig en router og så kommer
problemet hvor den sag skal sidde og med hvilken kabler og hvilken porte??

Jeg vil i aften prøve at tilslutte begge switche uden router og se om
systemet virker, skriver i morgen om det spiller eller jeg er i sovsen.

mvh Bjarne

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-12-04 13:54

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Fra uplink-port til normal-port - lige.
> Fra uplink-port til uplink-port - krydset.
> Fra normal-port til normal-port - krydset.

I princippet ja. Men med mange switche af nyere dato er det
ligegyldigt, da switchen selv kan skifte om, hvis ikke kablet
passer. Af en eller anden grund er der også oplink port på
nogle af de switches, der selv kan skifte mellem MDI og MDI-X.

--
Kasper Dupont