Erklæring af variable mm.
Fra : Jens Pedersen

Dato : 06-12-04 06:42

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål angående php. Er det muligt at benytte tvungen
variabelerklæring - noget ala option explicit i asp?
Jeg er lige gået i gang med php, og synes det virker meget fornuftigt, men
jeg savner at holde helt styr på variablerne. For mig ser det ud til, at php
æder alt - uanset datatype, og det går mig lidt på.

--
Jens Pedersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 06-12-04 11:43

On Mon, 06 Dec 2004 06:42:08 +0100, Jens Pedersen wrote:

> For mig ser det ud til, at php æder alt - uanset datatype

Det gør det også.

> og det går mig lidt på.

Det skal du ikke lade dig gå på af - det er dejligt :)

Nej, smøg til side. Man kan nok komme ud i situationer, hvor en
typetjekker kunne have været rar at have... vil jeg da tro - jeg er
efterhånden så vænnet til typefrie sprog, at jeg gruer for den dag, jeg
skal til at kode C++ eller lignende igen.

Hvis du med tvungen variabel-erklæring mener, at man _skal_ erklære sine
variable, før man bruger dem, så er der ikke sådan en mulighed i PHP.
Men man kan måske snyde lidt:

<?php
error_reporting(E_ALL);
set_error_handler('min_error_handler');
function min_error_handler($errno, $errstr, $errfile, $errline)
{
switch ($errno) {
case E_NOTICE:
if ( strpos($errstr, 'Undefined variable: ') === 0 )
{
print "Fatal error: $errstr in $errfile on line $errline\n";
exit(1);
}
}
}