Grønt vand!!!!
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-12-04 21:37

Min søn på 13 år har startet et akvarie op på ca. 60 liter.

Han har på nuværende tidspunkt:
- 2 ret store suge-maller
- 7 kampfisk
- 10 gyppi'er
- ca. 50-60 guppi yngel (optil ca. 9-10 mm) i et fødenet
- 3 planter
- 2 rødder
- og selvfølgelig pumpe og varmelegeme

Der har nu i lang tid været det lidt kedelige syn at vandet er meget
grønligt.
Der er synlige små algebesætninger på planterne (men sønnike siger at det må
der gerne være)

Kan nogen ud fra disse oplysninger give mig et hints til hvad han kan gøre
for at få "klart" vand!

Jeg selv har en mistanke til : pumpe eller måske for mange fisk!

Han skifter ca. 1/3 del af vandet hver uge.

Kan problemerne løses med nogle af disse mirakkel-væsker man kan købe eller
er det bare at udskyde problemet.

Claus Rasmussen

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 05-12-04 23:13

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Han skifter ca. 1/3 del af vandet hver uge.
>
> Kan problemerne løses med nogle af disse mirakkel-væsker man kan købe

Hmmm, jeg var ved at korse mig da jeg læste din bestand....antallet. Jeg
har engang læst en tommelfingerregel der siger en cm fisk per liter vand.
Oven i det er det et nystartet akvarie, har også læst at man skal starte med
gangske få fisk så man stille og roligt får sat gang i opbygningen af
biorganismer i filteret. Husk at jo mindre akvarium jo sværere er et at
skabe balance - 60 l er en svært begynder størrelse.
Måske skulle I overveje at anskaffe et 128 l.....
Held og lykke med det.
MvHans
PS: M.h.t. kampfiskene, der er vel tale om 1 han og 6 hunner.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 06-12-04 17:02

Alger på planter og sten gør ikke noget - de er med til at ilte vandet.

det er nemmere at styre et større akvarie.

Og der findes ikke nogen mirakelvæsker.

Hvis vandet er grønligt skal der et filter på

og der skal IKKE flere fisk i baljen :), selvom det er hårdføre arter, der
er nu.

Fra : HansDanielsson

Dato : 12-12-04 23:47

"Omnolog HMH" skrev d. 06-12-04 17:02 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvis vandet er grønligt skal der et filter på
>
> og der skal IKKE flere fisk i baljen :), selvom det er hårdføre arter,

det er ikke noget problem at fjerne alger, i fjerner alt lys fra
akvariet pakker det ind i en sort affaldssæk så det står helt lystæt i 5
dage, derefter er det fulstendigt fri for alger, og alger på planter er
med til at kvæle dem så de går ud, der ud over var det en god ide at
tynde ud i bestanden af fisk mål akvariet indvendigt og regn vandmængten
ud fratræk så bundlag sten trærødder mm og derefter ikke have mere end 1
cm fisl pr. L. vand
m.v.h.
Hans D

http://www.kandu.dk/

Fra : Bondemand

Dato : 09-12-04 20:03

Akvariet får for meget lys, der er for mange fisk og for lidt planter.
Desuden er det ikke nødvendigt at skifte vand, men blot at efterfylde, hvis
akvariet har den rigtige ballance.

Mvh
Jan

Fra : HansDanielsson

Dato : 12-12-04 20:53

"Claus Rasmussen" skrev d. 05-12-04 21:37 dette indlæg :
> [...]
>
> Han skifter ca. 1/3 del af vandet hver uge.
>
> Kan problemerne løses med nogle af disse mirakkel-væsker man kan købe

Hej
Glem alt om dyre medisinering og mirakkelvæsker mm. der er ikke noget
der er nemmere end fjerne grønalger, i skal slukke alt lys og trække en
sort affaldssæk over akvariumet, på den måde at alt lys fjernes i 5
dage, så er akvariumet fulstendigtb rent for alger, det er ikke
nøvendigt at fodre i de dage.
Hans

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikkel Munk

Dato : 12-12-04 23:31

Hvad så egenlig med planterne - kan det klare den behandling???

M.

Fra : HansDanielsson

Dato : 12-12-04 20:53

Fra : HansDanielsson

Dato : 12-12-04 20:54

> [...]
der er nemmere end fjerne grønalger, i skal slukke alt lys og trække en
sort affaldssæk over akvariumet, på den måde at alt lys fjernes i 5
dage, så er akvariumet fulstendigt rent for alger, det er ikke nøvendigt
at fodre i de dage.
Hans

http://www.kandu.dk/