Lysterapi.
Fra : Dina

Dato : 05-12-04 19:40

Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er nogen i
gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på humøret her i den
mørke tid.
Med venlig hilsen Dina.

Fra : JytteJ

Dato : 05-12-04 22:54

"Dina" <Tiger@eye.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er nogen
> gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på humøret her i
> [...]

Jeg har haft prøvet at leje en, men det hjalp overhovedet ikke.

VH.
Jytte

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-12-04 23:35

Såvidt jeg har hørt (læst) hjælper lysterapi en del af befolkningen, medens
en anden del overhovedet ingen nytte har af det. Det er jo selvsagt ikke let
at sige hvilken gruppe du tilhører. Må jeg evt. forslå www.dba.dk eller
www.gulgratis.dk da der sikkert er en del til salg fra den andel der ingen
nytte har. Hvis ikke du har ejheller, kan du jo sælge videre. Et gæt er at
leje er bekosteligt
/FL

Fra : Dina

Dato : 06-12-04 08:40

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
medens
> en anden del overhovedet ingen nytte har af det. Det er jo selvsagt ikke

Nej, det kan du have ret i, og det er jo alligevel mange penge at give ud,
hvis man så ikke får gavn af det alligevel.

Må jeg evt. forslå www.dba.dk eller
> www.gulgratis.dk da der sikkert er en del til salg fra den andel der ingen
> nytte har.

Det kunne være det var en god ide, at gå den vej.

Mvh.Dina.

Fra : Dina

Dato : 06-12-04 08:35

> Jeg har haft prøvet at leje en, men det hjalp overhovedet ikke.
>
> VH.
> Jytte
Jeg vil indrømme at jeg selv tvivler lidt på om det hjælper, men
der har vi det igen, så hører man fra andre, hvor godt det er, så begynder
man alligevel at overveje det.
Mvh.Dina.

Fra : Lyrik

Dato : 07-12-04 13:57

Dina wrote:
> Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er
> nogen i gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på
> humøret her i den mørke tid.
> Med venlig hilsen Dina.
++++++++++++++++
I min kones tilfælde-nej! den virkede ikke efter hensigten. Derimod har
hun(og jeg) haft enorm virkning af en solarietur! Det lys var meget bedre
til at opmuntre! Og så er det meget billigere.

Hilsen
Jens

Fra : Marianne

Dato : 08-12-04 00:17

> Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er nogen
> gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på humøret her i
> [...]

Hej Dina

Jeg har en, og jeg forærede min mor en, da hun havde haft god virkning af
lysterapi hos sin læge. For mit egen vedkommende har jeg ikke problemer med
vinterhumør, men jeg ville bare gerne have en dagslys-lampe. Har læst
brugsanvisningen, og ved depression skal man sidde tæt ved den med lyset
lige i ansigtet ca 1/2 time dagligt, hvis der skal være en virkning. Sådan
bruger jeg ikke selv lampen, så en vurdering herfra kan du ikke få.

Min lampe er af typen Medi-light og koster ca. kr. 1400.-

mvh
Marianne

Fra : Dina

Dato : 08-12-04 10:51

">
> [...]
> bruger jeg ikke selv lampen, så en vurdering herfra kan du ikke få.
>
> Min lampe er af typen Medi-light og koster ca. kr. 1400.-

Jeg takker for de svar jeg har fået, og tænker jeg vil tage chancen, og
anskaffe mig en, og se om jeg skulle være en af dem, det hjælper på.
Mange venlige hilsener Dina.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-04 17:23

Dina wrote:

> Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er nogen i
> gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på humøret her i den
> mørke tid.

Som du ser i tråden, så er meldingerne meget forskellige.

Det man bør tænke over ved de positive meldinger er "nu har jeg brugt
pengene, så nu bilder jeg mig selv ind, at det virker"-effekten.

mvh

Carsten Riis

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-12-04 17:39

> Det man bør tænke over ved de positive meldinger er "nu har jeg brugt
> pengene, så nu bilder jeg mig selv ind, at det virker"-effekten.

Nu er det jo sådan at det rent faktisk er dokumenteret at lysterapi virker.
Men ½ time om dagen er alt for lidt. Man skal sidde mindst 2 timer dagligt
for at have nogen effekt. Behandlingen udføres i øvrigt på Rigshospitalet.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-04 00:37

Maria Frederiksen wrote:

> Nu er det jo sådan at det rent faktisk er dokumenteret at lysterapi virker.

Det gør lykkepiller også.

Derfor vil jeg ikke stole på isenkræmmer som har en lysterapi-dims til
3k i forretningen, som fortæller om lysterapiens fortræffeligheder.

> Men ½ time om dagen er alt for lidt. Man skal sidde mindst 2 timer dagligt
> for at have nogen effekt.

Hvad er det så der gør effekten?

At man sidder stille i to timer væk fra stress og jag. Eller lyset?

> Behandlingen udføres i øvrigt på Rigshospitalet.

Jep under kontrollerede forhold.

mvh

Carsten Riis

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-04 09:23

> At man sidder stille i to timer væk fra stress og jag. Eller lyset?

De fleste arbejder faktisk samtidig, netop for at undgå at spilde to timer
om dagen. Og et par timer udendørs vil have samme effekt - noget med
påvirkning af et eller andet center i hjernen. Derfor har natarbejdere
større problemer end andre på det punkt. De får nemlig for lidt dagslys.

Så man kan sagtens spare lampen, og så være udendørs et par timer hver dag,
men det er jo ikke alle, der har den mulighed.

Mvh Maria

Fra : Crazy Camilla

Dato : 10-12-04 17:57

> [...]
> Jeg har overvejet at købe en lysterapi lampe, og vil høre om der er nogen
> gruppen, der har prøvet en sådan, og om det kan hjælpe på humøret her i

Hej.

Jeg ved ikke om du stadig læser med, men her kommer det alligevel.

Lysterapi virker på VINTERDEPRESSION ikke på almindelig depression.
Det kan være svært at vide hvilken type depression man har.

Hvis du har papir på at du har en VINTERDEPRESSION, dvs. udtalelse fra en
psykiater (udtalelse fra en psykolog er som regel ikke nok) kan du låne en
lysterapilampe hos din kommune som hjælpemiddel. Du kan i princippet beholde
den resten af livet, ligesom man kan låne en kørestol hvis man ikke kan gå
osv.

Ellers kan du selv købe en lampe, eller måske er du så heldig at bo i
nærheden af et sygehus, der tilbyder lysterapibehandling, som f.eks.
Rigshospitalet og Odense Universitets Hospital.

Man skal sidde foran lampen i minimum ½ time, afhængigt af lampens styrke.
Man må gerne f.eks. læse, strikke, lægge kabale eller tale i telefon
samtidigt.
Men det er vigtigt at man ofte stirrer direkte ind i lampen, f.eks. en gang
hver halve minut.

Det er bedst at begynde allerede i september for at forebygge.

Min veninde, der har lidt af vinterdepression i mange år, har sådan en
lampe, som hun bruger ca. 1 time hver dag, og hun mener selv det har en
gavnlig effekt. Men det er jo forskelligt hvad der virker for den enkelte.
Det er jo heller ikke altid at f.eks. medicin virker.

I øvrigt virker "lykkepiller" og andre former for medicin dårligt hvis man
lider af VINTERDEPRESSION men har en gavnlig effekt på ANDRE TYPER AF
DEPRESSION.

Med venlig hilsen Camilla.

PS: Du kan læse mere på www.depnet.dk.

Fra : Dina

Dato : 11-12-04 08:19

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Jeg ved ikke om du stadig læser med, men her kommer det alligevel.

Hej Camilla.
Joh, jeg læser stadig med, og jeg kan se at der er forskellige
tilbagemeldinger, hvad der også er ganske logisk, da vi jo alle fungerer
forskelligt.

> Lysterapi virker på VINTERDEPRESSION ikke på almindelig depression.
> Det kan være svært at vide hvilken type depression man har.

Det har du fuldstændigt ret i, og jeg har været hos min læge, og det er ikke
en vinterdepression jeg har, det er stress, så det er andre ting der skal
til, blandt andet, som der er en i gruppen der skriver, ud i luften og gå
nogen ture, og ellers prøve at lægge sit liv om hvor det kan lade sig gøre.

Mange venlige hilsener Dina.

..