Osmoregulering, hjælp ønskes fra eksperter~
Fra : mikkel paulsen

Dato : 05-12-04 15:36

Hej Gruppe!
Jeg går i 3g, jeg skal den 14-21 december skrive min større skriftlige
opgave. Jeg har valgt at skrive om osmoregulering, fordi jeg kender
lidt til den evne. Nu er problemet bare med litteratur! jeg har haft
lidt svært ved at finde bøger, især bøger på dansk. Kan i hjælpe mig?
Jeg ved ikke nøjagtig hvad jeg skal skrive om inden for emnet, da vi
først får opgaven den 14 december. Det er muligt at jeg skal skrive om
smoltifikation, hvis ikke så bliver det inden for andre fisk.

Jeg vil gerne have alt den hjælp jeg kan på så bare skyd løs!

på forhånd tak fra en ellers ivrig Bio elev!

Fra : Fessor

Dato : 04-12-04 20:30

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne have alt den hjælp jeg kan på så bare skyd løs!
>
> på forhånd tak fra en ellers ivrig Bio elev!

Øhh er det osmose du mener ???
Jeg har arbejdet med osmoseanlæg i mejeriindustrien både osmose og omvendt
osmose...

Fra : mikkel paulsen

Dato : 05-12-04 23:58

"Fessor" <cnielsen@esenetNOSPAM.dk> wrote in message news:<41b3619d$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øhh er det osmose du mener ???
> Jeg har arbejdet med osmoseanlæg i mejeriindustrien både osmose og omvendt
> osmose...

Ej ikke helt det samme! osmoregulering er et fænomen som findes meget
blandt fisk, og kun fisk som lever i vækslende saltkoncentrationer. Fx
Havørreder når de trækker op i åer og ud igen. osmoregulering er kort
og godt udskildelse "vandring" af salte og ikke osmose der er
diffusion af kun vand.

Men tak for tilbudet, jeg leder nok mere efter en MarinBiolog.

Fra : Fessor

Dato : 05-12-04 00:51

> [...]
> diffusion af kun vand.
>
> Men tak for tilbudet, jeg leder nok mere efter en MarinBiolog.

Jeg må nok melde pas, men må så også sige at membrananlæg er selektive og
man kan vælge hvor store molekyler der tilbageholdes alt efter hvad man
ønsker slutresultatet skal være og naturligvis hvad startproduktet er.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 06-12-04 17:00

en sektion om et mebrananlæg i en 3.G opgave om osmoregulering ville da være
en fed ting. I princippet er osmoregulering jo aktiv transport af en eller
flere salte over en membran mod en osmotisk gradient.