Varmeaperat fra bil i moterbåd ?
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-12-04 22:51

Hej

Det er da ved at blive lidt fodkoldt i motorbåden, og ruderne er ikke
til at se ud af :(

Jeg overvejer at tage til huggeren og finde et varmeapperat og en blæser
fra en bil og sætte i båden. Motoren mener jeg er en merceds 180 (~50
hk), topstykket skulle efter hvad jeg har hørt, være forberedt til det
med gevind til slangestudser.

Men er der nogen der selv har lavet dette trick ?

Nogle gode ideer/faldgrupper - evt. godt råd til hvilken bil der skal
være donor for varmer ?

/HHA

Fra : Preben Christensen

Dato : 05-12-04 01:16

Hej

Det kommer helt an på din køling af båden nu.
Er den ferskvand kølet eller tager den saltvand ind som køling?
Du skal her tænke på at en bil får køling af fartvinden så jeg vil ikke
anbefale dig at sætte en varmeapperat i fra
en bil for hvor skal køleren få køling fra.
Derimod kan en varmeveksler gøre det ellers køb dig et lille dieselfyr som
man kan få til båd/bil

--
Venlig hilsen

Preben Christensen
"Hans-Henrik Andresen" <hhandresen@_REMOVETHIS_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cotbg4$ob7$1@news.cybercity.dk...

Fra : Finn

Dato : 05-12-04 10:25

Hvis motoren er ferskvandskølet, kan man vel nok gøre som Hans-Henrik
skriver. Den primære køling sker jo stadigvæk via veksleren. Det nye
varmeapperat vil jo bare bruge af overskudsvarmen og veksleren vil så køle
en smule mindre.

Mvh. Finn

Fra : Preben Christensen

Dato : 05-12-04 11:24

Hej

Ja hvis der er en varmeveksler kan man godt bruge varmeappaerat og blæser
fra en bil
og lidt fingersnilde

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 05-12-04 12:15

Hej

Min fejl, - Ja den er ferskvandskølet, og der er derudover en
varmeveksler med saltvand.

Jeg var lige nede og kigge på det her til morge (og tænde mit oliefyr så
jeg kunne få varmen) og det ser ikke lige ud til at der er de nævnte
propper/gevinder til at sætte studser på til et varmeapperat.

Jeg har et oliefyr i båden, men hvorfor bruge det når der alligevel er
mulighed for 'gratis' varme fra motoren.

/Hans-Henrik

Fra : Preben Christensen

Dato : 05-12-04 13:16

Hej

Du kan evt sætte nogle t-stykker imellem dine slanger
den ene som skal give varme skal så sidde efter vandpumpe til
varmeappearatet og den anden på retur fra varmeveksleren
så kan du evt også sætte en regulator på den slange der går til
varmeapperatet til at regulere hvor meget varme
der skal gå den vej igennem, medmindre der sidder sådan en på det
varmeappaerat du finder men det er sjældent
der sidder sådan et spjæld i varmeapperater de sidder som regel på slangen.
Det kan evt anbefales at bruge et varmeapperat fra en Volvo 142 de er simple
opbygget

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Lars Bonde

Dato : 05-12-04 17:24

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slangen.
> Det kan evt anbefales at bruge et varmeapperat fra en Volvo 142 de er

'

NEJ NEJ NEJ. Nu skal du passe på.

vandet omkring motoren køre i en lukket system. Hvis det bliver for varmt
lukkes der varmet vand ud gennem termostarten og koldt vand løber til. Hvis
du bryder dette system kan det gå galt. Et T stykke efter pumpen som ender i
varmeveksleren kan fjerne vandstrømmen omkring motoren.

Hvis du vil lave varme fra din motor skal det kobles sammen med vandet der
løber rundt om motoren lige nu. Du nævner den er forbedret til det. Husk at
den ikke må sættes højre ind motoren.
Du kan kikke lidt her.
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system2.htm

VH Lars