Inspiration til billedsystem/fotoalbum?
Fra : Magnus

Dato : 04-12-04 21:22

Min side har mange billeder som bruges i nyheder og især i et fotoalbum. For
at gøre det lettere at adminstere og især at søge i for besøgende af siden
søger jeg lidt inspiration til hvordan jeg skal opbygge dette op fra
grunden.

Jeg have tænk mig at oprette en tabel med info om hvert enkelt billed så som
dato, opløsning, tekstbeskrivelse til billedet en kategori osv.

Det skal være sådan at jeg i en midlertidig mappe på serveren blot uploader
billeder med vilkårlige filnavne. Når jeg så går ind på en
administrationsside for billederne skal den undersøge om der ligger billeder
i den midlertidige mappe. Hvis der gør det så klikker man på dem og
indskriver de info. som høre til billedet hvorefter billedet indskrives i
databasen. Samtidig med at billedets info. indskrives i database tabellen så
billedet slettet i den midlertidige mappe og gemmes i en anden "rigtig"
mappe for billeder hvor billedet omdøbes til have samme filnavn som det
unikke id-nr. billedets data har fået i database tabellen.

Således indskrives alle billeder og jeg kan let få dem vist i et fotoalbum
efter dato, kategori osv.
Derudover så laver jeg det sådan at i alle nyheder blot skal skrive [435] så
indsættes billed med id-nr. 435 i nyhedsteksten med teksten til billedet
nedenunder.

Der kan så laves sådan at man automatisk kan generere "thumpnails" (små
billeder) af eksisterende billeder til at benytte sammen med nyheds
overskriften på forsiden.

Dette var lidt af de tanker jeg har gjort mig om mit nye fotoalbum.

Er der nogen som har erfaringer andre gode ideer osv. til et fotoalbum som
er let at updatere, vedligeholde og søge i?

Jeg har forsøgt at tænke på det meste ud fra de erfaringer jeg har med mit
nuværende.

/Magnus

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-12-04 09:26

Punkt for punkt er dine tanker ikke så svære at omsætte til et album, men
der ligger mange timer programmering forud før du er færdig. Hvis du får
problemer når du går i gang, så kan du bare spørge løs her.

Inden du begynder at spørge, så læs lige denne side. Det vil lette arbejdet
meget for både dig selv og os.
http://asp-faq.dk/article/?id=41

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.