nu bliver jeg nysgerrig
Fra : karsten jørgensen

Dato : 04-12-04 19:50

hej,

nu har det været oppe at vende et par gange: børn der låser sikkerhedsseler
op, hyler ved hårvask etc. Her i gruppen er der mange løsninger. Er det
rigtigt forstået at I enten "leger" jer ud af situationen eller manipulerer
situationen(bilen der stopper ved sele opluk bl.a). Hvorfor gør I det? Er
det for at skåne barnet?

mvh
karsten

Fra : Cat

Dato : 04-12-04 20:29

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
manipulerer
> situationen(bilen der stopper ved sele opluk bl.a). Hvorfor gør I det? Er

Mange af disse situationer er magtkampe. Det er ikke smart bare at tryne
barnet - et barn er ikke en hund, der skal kues. Hvis man kan klare
situationen, så barnet giver sig uden at tabe ansigt - måske endda så barnet
kan le lidt af sig selv - så lærer barnet, at det er den voksne, der
bestemmer, men uden at det er med hverken psykisk eller fysisk
magtanvendelse, og uden at det er et nederlag.

Som i enhver situation mellem mennesker er det smart at finde en mindelig
løsning. Bare fordi det er ens børn, kan man ikke bare overse alle gode
forhandlingsprincipper.

Der er dog nogle ting, hvor jeg overhovedet ikke diskuterer og ikke kunne
drømme om at prøve at lirke mig igennem. Sikkerhedsselen og
'holde-i-hånd-når-vi-går-på-gaden' er to af dem (bortset fra, at mine er så
store, at lige det ikke er aktuelt mere).

Man skal vælge sine kampe med omhu. Jeg har en 12-årig godt-i-gang-teenager.
Jeg vil meget hellere slås om alkoholforbrug end om lidt make-up f.eks.

Tine

Fra : Brian k

Dato : 06-12-04 17:51

Cat wrote:

--snip--

> Man skal vælge sine kampe med omhu. Jeg har en 12-årig
> godt-i-gang-teenager. Jeg vil meget hellere slås om alkoholforbrug
> end om lidt make-up f.eks.

Hej

Sgu et at de mest velskrevede og mest præcise forklaringer jeg længe har
læst.

Der er et ordsprog der siger:
"Man kan prygle mange ting ud af børn..... men man kan klappe flere ting ind
i dem."

Så jeg er enig med dig i at man opnår mere ved at vælge sine konflikter /
konfrontationer med omhu (vande der hvor vanding er nødvendig, kan man vel
isge)

/brian

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-12-04 20:44

karsten jørgensen wrote:
> [...]
> situationen(bilen der stopper ved sele opluk bl.a). Hvorfor gør I det? Er

Vi leger ikke, vi diskuterer heller ikke, sådan er det bare, fordi det
er det.
Næh, det er fordi der er visse ting man ikke diskuterer bl.a
sikkerhedsseler, tandbørstning, oprydning, hjælp med pligter,
lektielæsning osv osv...

Marianne Feddersen

Fra : TriDane

Dato : 04-12-04 21:05

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> wrote in

> [...]
> situationen eller manipulerer situationen(bilen der stopper ved sele
> opluk bl.a). Hvorfor gør I det? Er det for at skåne barnet?

Såvidt jeg forstår dit spørgsmål handler det om at lyve for børnene. Det
er noget man kan gøre, men jeg tror personligt det er bedre at forklare
det alvorlige i en situation og så være konsekvent med forbudene. Nogle
gange handler det om at barnet vil teste forældrene og få lidt
opmærksomhed som med sikkerhedsselen, men bare man holder fast varer det
ikke længe før børn begynder at interessere sig for noget andet og lader
selens lås være.

mvh.
Kim

Fra : BuFFerz

Dato : 05-12-04 16:59

Sig til barnet at det recikerer at dø, hvis det ikke har sele på.
Kør videre og vær stille - så tager barnet selen på.

Fra : Brian k

Dato : 06-12-04 17:53

BuFFerz wrote:
> Sig til barnet at det recikerer at dø, hvis det ikke har sele på.
> Kør videre og vær stille - så tager barnet selen på.

Ja, så må vi håbe at det ikke er på den strækning -inden barnet får selen
på, at der er en der kører ind i jer.

Min bil kan / vil ikke køre NOGEN steder før alle er spændt fast (voksne som
børn).

/brian

Fra : Mus

Dato : 06-12-04 18:52

Brian k <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cp22os$1415$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> på, at der er en der kører ind i jer.
>
> Min bil kan / vil ikke køre NOGEN steder før alle er spændt fast (voksne

det er jo ikke korrekt. Det er dig der vælger ikke at køre. Og sker der
noget ved at barnet ved du bestemmer?
Og altså hverken barn eller bil der bestemmer, hvornår bilen skal køre eller
ej.

LN

Fra : Brian k

Dato : 06-12-04 22:28

Mus wrote:
> [...]
> der noget ved at barnet ved du bestemmer?
> Og altså hverken barn eller bil der bestemmer, hvornår bilen skal

Hej

Og sjovt nok forholder du dig ikke til det jeg svarer på.

Det du svarer på er blot en ekstra bemærkning. Begge børn ved hvorfor bilen
ikke kører -fordi at man kan komme galt afsted.

/brian

Fra : Mus

Dato : 06-12-04 23:50

> Hej
>
> Og sjovt nok forholder du dig ikke til det jeg svarer på.

Hvad mener du ? er såmænd helt enig i at man ikke skal køre uden seler, men
fordi at det er farligt og fordi de får besked på det af forældrene

> Det du svarer på er blot en ekstra bemærkning. Begge børn ved hvorfor
bilen
> ikke kører -fordi at man kan komme galt afsted.
>
> /brian

..
Det fremgik nu ikke af det du skrev. Du skrev blot at bilen ikke kunne ville
køre....
Nu står der intet om hvor gamle dine børn er og de kan jo nemt forledes til
at tro at bilen rent faktisk ikke kan køre uden alle har seler på, hvis de
ikke er så gamle.

LN

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 00:08

Mus wrote:

> .
> Det fremgik nu ikke af det du skrev. Du skrev blot at bilen ikke
> kunne ville køre....

Korrekt... det var blot en bemærkning, havde ikke regnet med en kommentar
til det punkt. Ja, det kunne misforstås.

> Nu står der intet om hvor gamle dine børn er og de kan jo nemt
> forledes til at tro at bilen rent faktisk ikke kan køre uden alle har
> seler på, hvis de ikke er så gamle.

Det var også tilfældet indtil de var ca 2 år gamle. Derefter fulgte der
gradvis en forklaring med til hvorfor man ikke kører uden sele (men stadig
kørte bilen ingen steder før alle havde selere på, ikke pga den ikke kunne
med fordi at sådan er reglerne)

/brian