Vor lille lokale galakse-hob
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-12-04 18:08

Hej NG,

Jeg er ved at udvikle et digitalt radiosignal (mhp. interstellar
kommunikation), som gerne skulle indeholde et 3D-"telefon"-nummer. Se ...

Date: 29. november 2004 CET 19:48
Subject: SETI - New Drake-version 1.0 (Reward 500 $)
3405 news:gaKqd.72748$Vf.3479396@news000.worldonline.dk

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at angive vor Mælkevej's
nabo-galakser. Vor lille lokale galakse-hob skulle efter sigende indeholde
omkring 30 medlemmer, heriblandt Andromedagalaksen (M31) og dets ledsager
galakser M32 samt NGC 205.

Men *hvor* er resten henne ?

På forhånd tak for enhver seriøs bistand desangående ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3405 news:gaKqd.72748$Vf.3479396@news000.worldonline.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 07-12-04 21:40

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> omkring 30 medlemmer, heriblandt Andromedagalaksen (M31) og dets ledsager

Hvad er det du er ved at prøve på. Dit signal skal godt nok langt væk
(og med lyshastighed rejse i lang tid), før det er nødvendigt med
positioner af andre galakser.

Søren Mors

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-12-04 04:12

"Søren Mors" skrev

> Hvad er det du er ved at prøve på. Dit signal skal godt nok langt væk
> (og med lyshastighed rejse i lang tid), før det er nødvendigt med
> positioner af andre galakser.

Hej Søren,

Både ja og nej.

1.

Det er MEGET vanskeligt af definere med så få bit som overhovedet mulig et
3D-"telefon"-nummer.

Modtageren bliver nødvendigvis tvunget til at gætte sig frem, men hvis jeg
nu med 13 byte kan komme med en præcis angivelse på et object, som vi
har til fælles, fx. Andromeda-galaksen (M31), da har jeg hjulpet modtageren
godt på vej.

Her er en prøve-version:

Jeg vil være dybt taknemlig, dersom du/I kritiserer mit forslag sønder og
sammen ...

Tallene 1-7 samt 0 (samt op til 255) er allerede defineret ...

3405 news:gaKqd.72748$Vf.3479396@news000.worldonline.dk

> The DATA-code is (column B):
>
> A B C
> 001 10000000 001
> 002 01000000 002
> 003 11000000 003
> 004 00100000 004
> 005 10100000 005
> 006 01100000 006
> 007 11100000 007
> 008 00000000 000--------

604 00000000 000--------
605 01000000 002 2
606 00000000 000--------
607 11000000 003 3
608 00100100 036 36
609 11111100 063 63
610 01010110 106 106
611 10010001 137 137
612 00000000 000--------
613 00010100 040 40
614 00000000 000--------
615 11011111 251 251
616 11001010 083 83
617 10001011 209 209
618 01010010 074 74
619 01010101 170 170
620 00000000 000--------
621 01000000 002 2
622 01101000 022 22
623 11100000 007 7
624 00010100 040 40
625 00000000 000--------
626 00000000 000--------
627 00101010 084 84
628 00011001 152 152
629 11011110 123 123
630 11101010 087 87
633 11110000 015 15
632 00000000 000--------
633 00110111 236 236
634 00100010 068 68
635 01000010 066 66
636 01001011 210 210
637 10000010 065 65
638 00000000 000--------
639 00000000 000--------

2.

I 1975 begyndte Frank Drake og Carl Sagan at lytte til nærliggende galakser
med radioteleskopet i Arecibo i deres søgen efter signaler fra andre
civilisationer.

Fidusen er, at dersom blot nogle enkle civilisationer eksisterer, vil de på
et tidspunkt sende signaler til nabo-galakserne.

Jeg antager (muligvis fejlagtigt), at vi i øjeblikket modtager ca. et signal
pr. 50 år fra en sådan hypotetisk civilisation.

Forsinkelsen er på henved 2,2 millioner år pga. afstanden, men til gengæld
indeholder signalet informationer om radiobudskaber fra vor egen galakse.
Forsinkelsen er da det dobbelte.

Forestiller vi os nu, at vort signal modtages af en anden civilisation i vor
egen galakse, og at denne sender vores budskab *videre* som en art
kæde-brev, da vil en modtager i en nabo-galakse IKKE kunne ringe os op,
fordi vi angav vor position unøjagtigt ...

Modtageren i nabo-galaksen vil heller ej kunne udnytte vores informationer i
byte 001-603 optimalt i deres grundforskning (*1) ...

Man må antage, at de (ligesom vi) gør sig tanker om ... øh, nu er jeg vist
ved at komme til at røbe for meget mht. byte 001-603, så dette emne må vi
tage op senere, når en eller anden har knækket koden ...

3438 news:UeDsd.74075$Vf.3558992@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3443

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-12-04 23:38

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> [...]
> nu med 13 byte kan komme med en præcis angivelse på et object, som vi
> har til fælles, fx. Andromeda-galaksen (M31), da har jeg hjulpet

Øh ... det kan godt være, at jeg ikke har tænkt mig ordentlig om. Måske er
der et mere velegnet objekt, man kan bruge som målepunkt:

Den *næst-kraftigste* radiokilde på himlen er Cygnus-A (en eksploderende
galakse) trods en afstand på 750 millioner år.

(Den kraftigste radiokilde er supernovaresten Cas-A)

Dvs. at Cygnus-A omtrent befinder sig på samme position for hele vor lille
lokale galakse-hob.

Den ligger nær ved Gamma Cygni i stjernebilledet Svanen.

Ulempen er, at den optisk er svag ...

Ved at bruge denne indikerer man dog, at man nu primært har radiokilder i
tankerne ...

File-number: 3445