OT: Problemer med www.bilsyn.dk
Fra : Jan Birk

Dato : 04-12-04 17:51

Jeg sad idag og skulle booke en tid til syn. Jvf. brevet fra Statens
bilinspektion går jeg på www.bilsyn.dk for dels at reservere en tid og
dels at betale denne.

Sitet opfører sig underligt, og jeg tror - naturligvis - at det er
fordi de kun understøtter MS ting.

En nærmere granskning giver måske et andet resultat. Siden bliver
viderestillet til www.bilsyn.nu (hvilket ikke lyder sandsynligt, eller??)

--------------- index.html ---------------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Statens Bilinspektion</title>
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0.1;URL=http://www.bilsyn.nu">
</head>

Er bilinspektionen monstro blevet hacket? Hvad mon der er sket med min
booking/betaling mm??

/Jan

Fra : Leonard

Dato : 04-12-04 17:57

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

>Er bilinspektionen monstro blevet hacket? Hvad mon der er sket med min
>booking/betaling mm??

Det ser ens ud fra min adgang, både i IE på win og i Mozilla på
Fedora.
Booking åbner i et nyt vindue og går tilbage på bilsyn.dk, men det er
da noget underligt noget at have lidt på .nu og andet på .dk

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Madsen

Dato : 04-12-04 18:17

> Er bilinspektionen monstro blevet hacket?

www.bilsyn.dk har følgende IP 147.29.112.251

Ved opslag i ripe fåsfølgende svar:

% This is the RIPE Whois tertiary server.
% The objects are in RPSL format.
%
% Rights restricted by copyright.
% See http://www.ripe.net/db/copyright.html
inetnum: 147.29.112.240 - 147.29.112.255
netname: StatensBilinspektion
descr: StatensBilinspektion
country: DK
admin-c: SBC3-RIPE
tech-c: CSC10-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: CSCDK-MNT
changed: dgadgaar@sca.csc.com 20040112
source: RIPE
route: 147.29.0.0/16
descr: CSC-DK
origin: AS5624
mnt-by: AS5624-MNT
changed: Erik.Lawaetz@uni-c.dk 19960305
changed: pec@csc-cm.dk 19980201
source: RIPE
role: Statens Bilinpektion Contact
address: Statens Bilinspektion
address: Masnedoegade 28
address: 2100 Copenhagen OE
address: Denmark
e-mail: jca@bilsyn.dk
admin-c: JA1201-RIPE
tech-c: CSC10-RIPE
nic-hdl: SBC3-RIPE
notify: hostmaster@csc.dk
mnt-by: CSCDK-MNT
changed: dgadgaar@sca.csc.com 20040112
source: RIPE
role: CSC Danmark Hostmaster
address: CSC Danmark A/S
address: Retortvej 8
address: 1780 Kbh. V
address: Denmark
phone: +45 36 14 40 00
fax-no: +45 36 14 49 41
e-mail: hostmaster@csc.dk
admin-c: MA83-RIPE
admin-c: DG7372-RIPE
admin-c: NS356-RIPE
tech-c: MA83-RIPE
tech-c: DG7372-RIPE
tech-c: NS356-RIPE
nic-hdl: CSC10-RIPE
notify: hostmaster@csc.dk
mnt-by: CSCDK-MNT
changed: dgadgaar@sca.csc.com 20030630
source: RIPE
Men se nedenstående, det kan godt give mistanke om et eller andet.Men det
kan jo være rigtigt.
www.bilsyn.nu har følgende IP 195.140.134.226

[...]
inetnum: 195.140.132.0 - 195.140.135.255
netname: FUZION
descr: FUZION is a danish hosting provider
country: DK
admin-c: CHBE1-RIPE
tech-c: CHBE1-RIPE
status: ASSIGNED PI
notify: cb@nianet.dk
mnt-by: nia-mnt
mnt-by: RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-lower: RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-routes: nia-mnt
mnt-domains: nia-mnt
changed: hostmaster@ripe.net 20030820
changed: hostmaster@webpartner.dk 20040503
changed: cb@nianet.dk 20040503
changed: hostmaster@ripe.net 20040513
source: RIPE
route: 195.140.132.0/22
descr: fuZion
origin: AS31027
changed: cb@nianet.dk 20040503
mnt-by: nia-mnt
source: RIPE
person: Christian Bering
address: nianet A/S
address: Baldershøj 26A
address: DK-2635 Ishøj
address: Denmark
phone: +45 70 20 87 30
fax-no: +45 70 20 87 32
e-mail: cb@nianet.dk
nic-hdl: CHBE1-RIPE
notify: christian@bering.gl
notify: cb@nianet.dk
mnt-by: nia-mnt
changed: cb@wol.dk 20000713
changed: ths@wol.dk 20011025
changed: tsoerensen@dk.tiscali.com 20030204
changed: tsoerensen@dk.tiscali.com 20040227
changed: cb@nianet.dk 20040301
source: RIPE

--
Hilsen Madsen

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 04-12-04 20:02

Det her lyder som en temmelig underlig historie.

Uden at vide meget om international domæneregistrering tror jeg der er
ugler i mosen.

dk-hostmaster.dk har links til nogle internationale whois-databaser,
som ikke kender bilsyn.nu. Men de har også link til
http://www.norid.no/domenenavnbaser/domreg.html, som henviser til
www.nic.nu for .nu top domænet.

http://www.nic.nu/cgi-bin/drill.cfm?domainname=bilsyn.nu giver

Technical Information for bilsyn.nu

Incept date:       2004-01-23 05:29:00
Expiration date:       2006-01-23 05:29:04
renew

Technical Contact for bilsyn.nu

DanDomain Hostmaster
hostmaster@dandomain.dk
DanDomain ApS
Mariagervej 121
Randers 8900 DK
Voice: +4587779045
Fax: +4587779040

Name Servers for bilsyn.nu

Name Server 1:
ns.dandomain.dk
194.255.15.1 Name Server 2:
ns2.dandomain.dk
194.255.15.2 Name Server 3:
ns3.dandomain.dk
81.19.233.29

En oplysning om domæneejeren kan jeg ikke finde.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Madsen

Dato : 04-12-04 21:43

> En oplysning om domæneejeren kan jeg ikke finde.

http://whois.nic.nu/bilsyn.nu

Giver dette resultat.
..NU Domain Ltd Whois service

Domain Name (UTF-8): bilsyn.nu
Record ID: 471874

Record expires on 23-Jan-2006.
Record created on 23-Jan-2004.
Record status: Active.

Domain servers in listed order:
ns.dandomain.dk   194.255.15.1
ns2.dandomain.dk   194.255.15.2
ns3.dandomain.dk   81.19.233.29

Copyright by .NU Domain Ltd - http://www.nunames.nu
Database last updated: Sat Dec 4 10:31:49 2004

Det er ikke til at forstå at det er en side som skulle tilhøre en offentlig
institution vi er på jagt efter.

Siden https://www.bilsyn.dk/webbooking.htm
Er lavet i det design som har været anvendt i længere tid ( tror fra
starten).

Hvor imod http://www.bilsyn.nu/ er lavet med et helt andet værktøj, og
siden indeholder ikke deres Logo, eller har de udskiftet det uden at jeg har
hørt noget om det ?

Så hvis er siden ??

--
Hilsen Madsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-04 23:13

On Sat, 04 Dec 2004 21:42:45 +0100, Madsen wrote:

> [...]
> siden indeholder ikke deres Logo, eller har de udskiftet det uden at jeg har

Som andre skriver her, så ser det meget mystisk ud. Jeg vil klart
anbefale at du kontakte Statens Bilinspektion på mandag for at få det
forklaret. Hvis de ikke kender noget til det, så kontakt din bank ASAP
for at få stoppet dit kort samt få lavet et nyt kort med nyt kortnummer
mv. Hvis det er fordi de er hacket, så kan du anse dit dankort (eller
hvad du har brugt til betaling) for kompromitteret og derfor bør du få
det lukket hurtigst muligt.

Når det er sagt, så vil jeg sige at _hvis_ de er hacket, så er det
gjort grundigt, da alle de "normale" funktioner også er linket til
korrekt.

Men kontakt dem på mandag for at få det afklaret, og forklar dem de
problemer du har haft med at betale og bestille synet. Det kan jo være de
har en god forklaring på det.

Thomas

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-12-04 10:30

Thomas Rasmussen wrote in

> Som andre skriver her, så ser det meget mystisk ud.

Jeg synes I skal tage at få opgraderet jeres foliehatte til en nyere
model.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

First rule of Cuddle Club: no dry humping!

Fra : Kent Friis

Dato : 05-12-04 11:41

Den 05 Dec 2004 09:30:14 GMT skrev Niels Callesøe:
> Thomas Rasmussen wrote in

> Jeg synes I skal tage at få opgraderet jeres foliehatte til en nyere
> model.

Det mener måske det er helt normalt at en dansk offentlig instans sender
kontonumre til et lille land "Niue", som de fleste nok ikke engang ved
hvor ligger henne?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen

Dato : 05-12-04 00:20

Jan Birk wrote:

> [...]
> dels at betale denne.
>
> Sitet opfører sig underligt, og jeg tror - naturligvis - at det er

Du skriver ikke præcist hvad det er, som opførte sig underligt, men d. 21-9
bekræftede jeg min synstid, og betalte. Betalingen stoppede ved step 2, i
stedet for at køre step 3 igennem med kvittering.

Jeg syntes at det var lidt underligt, kiggede på koden til betalingssiden,
og så at denne del kom fra www.dibs.dk.
Jeg skrev derfor dette brev til dem (21-9 kl 22.12):

"Jeg har netop afsluttet (!) betaling af mit kommende bilsyn. Jeg kunne
imidlertid ikke komme længere i betalingsprocessen, end til trin 2 Betaling
godkendt. Når jeg klikker Videre sker der intet på skærmen.

Mit OS er SuSE 9.1 og jeg har brugt Mozilla Firefox version 0.9.3

Jeg har ikke super meget forstand på HTML kodning, men for sjov skyld
prøvede jeg at sende at par sider fra jeres hjemmeside (altså ikke
betalingssiden hos
Bilsyn) igennem W3C validator, og jeg blev faktisk overrasket så mange fejl
der blev genereret.
Denne side http://www.dibs.dk/23.0.html rapporteredes at have 239 fejl og
http://www.dibs.dk/126.0.html rapporteredes at have 237 fejl

Som sagt er jeg ikke programmør, og jeg ved godt at et program kan fungere,
selv om det ikke lever op til W3C standarden - det havde jeg bare forventet
af et firma som formidler internetbetalinger.

Hilsen
Jørgen S. Nielsen"

Jeg ved godt at W3C ikke har noget med sikker betaling at gøre, men
benyttede lejligheden til at advokere for standarden.

DIBS.DK var rimeligt hurtige til at svare mig, for d. 22-9 kl 09.15 skrev
de:

"Hej Jørgen

Det er desværre et problem med Firefox og den nye sikkerhedspakke. (vi er
ved at kigge på problemet med pakken)

Din betaling er gennemført, men firefoxen stoppe før odrebekræftelsen. Jeg
skal bede dig kontakte bilsyn for at få en ordrebekræftelse.

Hvad angår din kontrol af vores hjemmeside mod standarder fra W3C, så kan
dette ikke bruges som sammenligningsgrundlag, da hjemmesiden (www.dibs.dk)
er bygget ved hjælp af et content-managementsystem kaldet TYPO3 og derfor
intet har med selve DIBS-systemet at gøre. TYPO3 er fantastisk god til at
sørge for at alt bliver vist korrekt i alverdens browsere. Det er muligt,
at den kode som TYPO3 genererer - i forhold til standarderne - er fyldt med
fejl, men det betyder vel i virkeligheden ikke så meget, når blot siderne
bliver vist korrekt på alle platforme.

Med venlig hilsen
Helge Schmidt
Supportansvarlig
DIBS / Deltapay Support
Tlf. 7020 3077
Fax. 7020 3087"

Hvis det var kvitteringen som var dit problem, synes jeg du skal tage den op
herfra. (Betalingen var i orden, jeg så det ved opslag på min pc-bank, og
jeg havde ingen problemer med Bilsyn).

PS
Jeg tror nok jeg kan huske at der var noget med et NU domæne, men det husker
jeg ikke helt tydeligt.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Birk

Dato : 05-12-04 12:09

> Er bilinspektionen monstro blevet hacket? Hvad mon der er sket med min
> booking/betaling mm??

Jeg har nu modtaget en mail fra webmasteren ved bilsyn.dk. Statens
bilsyn ejer også bilsyn.nu!!!! Det underlige er altså helt normalt.

/Jan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-12-04 14:43

On 05 Dec 2004 10:41:26 GMT, Kent wrote:

> Det mener måske det er helt normalt at en dansk offentlig instans
> sender kontonumre til et lille land "Niue", som de fleste nok ikke
> engang ved hvor ligger henne?

Velkommen til internettet, hvor nogle svenske, norske og danske
websites godt kan lide top-niveau domænet '.nu', fordi ordet 'nu' har
en betydning på de respektive sprog¹, ligesom '.to' er populært i
nogle kredse, fordi det betyder noget praktisk på engelsk².

Mht. kontonumre, så er URL'en til webbookingen man kan klikke på, på
www.bilsyn.nu: <https://www.bilsyn.dk/webbooking.htm>. www.bilsyn.dk
har et VeriSign certifikat udstedt 2004-01-09, som løber til
2006-01-17.

Måske de er ved at skifte til et nyt system/nyt design, og kun er nået
en del af vejen?

Videre diskussion sat til dk.fritid.bil, da dette intet med unix har
at gøre.

Mvh.

Adam

¹ (og i Sverige fordi '.se' kun er/var for firmaer/firmanavne)

² (jvnf. f.eks. <http://cr.yp.to/>)

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk