FTP-problemer: 500 Illegal PORT range reje~
Fra : Kim Larsen

Dato : 04-12-04 17:25

Jeg har et problem som går ud på at jeg pludseligt ikke længere kan køre
FTP-server på PC´en. Maskinen blev re-installeret for nogle dage siden og
kører fint på alle områder men her er der problemer. Styresystemet er Win-XP
(med servicepack 2 installeret). Der kommmer følgende fejlmeddelelse:

215 UNIX Type: L8 Version: BSD-199506
FEAT
500 'FEAT': command not understood.
Connect ok!
PWD
257 "/" is current directory.
Hent mappe
TYPE A
200 Type set to A.
PORT 10,0,5,197,4,108
500 Illegal PORT range rejected.

Hvad gør man ved dette problem ? Håber nogen har et forslag.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 17:32

Kim Larsen skrev:

> Jeg har et problem som går ud på at jeg pludseligt ikke
> længere kan køre FTP-server på PC´en.

Hvilken FTP-server drejer det sig om?

> 500 Illegal PORT range rejected.

Altså når du forsøger at forbinde til serveren fra en anden
maskine, eller hur?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-12-04 17:49

> Hvilken FTP-server drejer det sig om?

> Altså når du forsøger at forbinde til serveren fra en anden
> maskine, eller hur?

Ja jeg forsøger at logge på ftp.sol.dk. Jeg bliver også godkendt med login
og password men så crasher det hele når mappestrukturen skal vises. Den PC
det handler om blev re-installeret for en uge siden (WinXP og SP 2) og jeg
har den mistanke at den bruger en forkert port til FTP men hvordan finder
jeg ud af dette og hvordan retter jeg det hvis jeg har ret ? Kan det være
hos Internet-udbyderen fejlen er (når den ikke har været der før
re-installationen) ?

Kim Larsen (som er kørt helt fast i problemet)

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-12-04 18:19

Kim Larsen skrev:

> Ja jeg forsøger at logge på ftp.sol.dk.

Er det en FTP-server hos din udbyder, eller?

> Den PC det handler om blev re-installeret for en uge siden
> (WinXP og SP 2) og jeg har den mistanke at den bruger en
> forkert port til FTP men hvordan finder jeg ud af dette og
> hvordan retter jeg det hvis jeg har ret ?

Normalt foregår FTP via TCP:25 og portnummeret stiller du
vel i den FTP-klient, du forsøger at forbinde til serveren
med, eller gør du det med din browser? Hvis ja, hvilken
browser?

> Kan det være hos Internet-udbyderen fejlen er (når den ikke
> har været der før re-installationen) ?

'500 Illegal PORT range' kunne jo da godt tyde på en det IP-
nummer du forsøger at forbinde til serveren fra, ikke bliver
godkendt af serveren. Det kunne f.eks. være, at din IP-adresse
har ændret sig siden sidst og at du nu har en IP-adresse, som
er blacklistet af udbyderen af en eller anden grund.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-04 00:08

> [...]
> vel i den FTP-klient, du forsøger at forbinde til serveren
> med, eller gør du det med din browser? Hvis ja, hvilken

Jeg anvender Total Commander til FTP og der kan jeg ikke umiddelbart se at
man kan stille noget, så spørgsmålet er hvordan jeg checker portnummer og
eventuelt ændrer det hvis det er forkert.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-12-04 13:53

Kim Larsen skrev:

> Jeg anvender Total Commander til FTP og der kan jeg ikke
> umiddelbart se at man kan stille noget, så spørgsmålet er
> hvordan jeg checker portnummer og eventuelt ændrer det hvis
> det er forkert.

Jeg tror ikke det har så meget med portnummeret at gøre.
Det er nok snarere den FTP-server, du forsøger at forbinde til,
som blokerer for det IP-nummer, du forsøger at komme i kontakt
med den fra.

På følgense screenshot har jeg f.eks. oprettet kontakt til
hjemmesidepladsen hos min udbyder (TDC):
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/ftp_porte.png>.

Min FTP-klient går ud gennem port 1246 og rammer udbyderens
FTP-server på port 21. Portnummeret på min computer kan variere,
men en FTP-server vil som regel altid stå og lytte på port 21
og det er også tilfældet, hvis jeg starter min egen FTP-server,
men hvis jeg i FTP-serveren bestemmer, at al trafik fra dit
IP-nummer er bandlyst, så får du ikke lov til at komme ind,
hvis du forsøger.

Har du ikke andre FTP-adresser at forsøge med? Hvis det kun
er galt hos ftp.sol.dk, så kunne det vel tyde på, at det ikke
er hos dig den er gal.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-04 21:20

> [...]
>
> Har du ikke andre FTP-adresser at forsøge med? Hvis det kun
> er galt hos ftp.sol.dk, så kunne det vel tyde på, at det ikke

Jeg har også prøvet at køre hastigheds-test hos TCD og her får jeg beskeden:

Filen kunne ikke hentes fra FTP-serveren.

Så fejlen er nok på denne her PC.

Jeg har forsøgt at køre den kommando som du beskriver og her får jeg en
masse
linier som beskriver TCP- og UDP-protokoller