Selvbedrag og vidneudsagn - glem molekyl-v~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-12-04 05:36

Selvbedrag og vidneudsagn - glem molekyl-virkeligheden!

Lægevidenskabens største triumf vedr smertebehandling var, da manden med
tandpine i højre side af kæben fik en lussing på venstre side og så tænkte
på denne smerte i stedet for.

Smerteforskerne taler om "gate control" , nemlig at bevidstheden ikke kan
lukke alt ind, så en port-kontrol lukker af for det mindst vigtige.

Placebo-effekt, som forklarer næsten al effekt af medicin og kirurgi,
handler om at ubevidste bivirkninger lokker os til at tro på
symptomforsvinden, og så glemmes symptomerne - så gejler vi os ikke længere
op til hysteri om indbildt syge.

Når du hurtigt vifter med en pegefinger i en stearinlysflamme og fingeren
bliver sodet, er ventilationen om fingerhuden så interessant, at varmen
glemmes.

Det kan også betyde at brag og lufttryk/lufttrykoplevelse dominerer, når man
beskydes og ikke rammes og i triumf lader en fjer blive til fem høns overfor
taknemligt publikum, fx en journalist sidenhen.

Følelsesporn om fjendens inkompetente nærved-og-næsten skud fylder meget i
kriminal- og krigs-litteraturen, og hvis projektiler virkelig fulgtes af et
kølvand af varmluft-bølge på 4 Joule pr meter, ville dette være højtbesunget
og kendt af os alle.

Nej - vi gør os interessante, og mediernes kreative opfindsomhed smitter af
på seerne, så når de får deres 15 min berømmelse, så får den ikke for lidt -
"jeg kunne mærke varmen fra kuglen".

Hvis ikke man ser pistolskytten eller ser knust vindue, ved man næppe hvad
vej skuddet for gennem lokalet, så siden TV-journalisten ikke oplyser om
hvor nær projektilbanen var ved personen, må vi formode at ½ meters afstand
er lige så sandsynlig som to meters afstand.

Ingen har givet et bud på om en hvidglødende kugle med overlydshastighed vil
nå at give mærkbar hudopvarmning selv hvis den passerer huden i en mm
afstand. (skønt dette regnestykke kan ikke være svært)

Jeg tror gate control mekanismen vil betyde at selv i denne extreme
situation er lufttryk/vibration eneste sansepåvirkning der når
bevidstheden - ikke varme-sansning.

Hvis en kæmpestor glødende-varm kugle faldt langsomt fra ½ meters højde
forbi dit lukket-øjne ansigt, og der samtidig lød et skud, ville du måske
kun opleve skuddet, også selvom om varmen nåede at give brandsår.
Selvbedrag-evnen eller rettere sorterings-evnen for sanseindtryk er
overlevelsesnødvendig og utrolig stærk.

"Selvbedrag kan lede til selvdestruktion" Æsop

"Selvbedrag er den største af alle glæder" Voltaire

"Det har jeg gjort", sier min hukommelse. "Det kan jeg ikke ha gjort" - sier
min stolthet og holder fast ved det. Endelig gir hukommelsen etter.
Nietzsche

" The girl who cant dance says the band cant play.
Yiddish Proverbs

" The man who lies to himself can be more easily offended
than anyone else. Fedor Dostoevsky 1821-81

" The will to truth is merely the longing for a stable world.
Nietzsche

" Vi lever anderledes end vi
tænker. Gottfried Benn

"Where belief is painful, we are slow to believe
Ovid (B.C. 43-18 A.D.)Latin Poet.

"The foolishness is a shrine of protection against the outside world
Peter Bamm

"Øjenvidner genkender ofte forbrydere de ikke har set.
Illustreret Videnskab nr. 7/97 p22

OG DET SIDSTE KAN BURE USKYLDIGE INDE, der er det usselt og slapt at vise
DR-journalister overbærenhed, når de stimulerer befolkningen til at
prioritere fantasi over sandhed, hvilket vi i
holocaust-historieforfalskningen har et ondt eksempel på.

Bo Warming, cand.scient., Bjelkes Alle 46, Nørrebro, 35861000