Debian Sarge - kerne-valg
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-04 01:12

Hej

Jeg står ved 2 skille linier

På min desktop har jeg kerne 2.6.8.1-386 installeret - kører glimrende.
Men ville det ikke være mere korrekt at køre 2.6.8.1-k7 når min CPU er
en Athlon T-bird?

På min server har jeg kerne 2.4.x - default i Sarge. Umiddelbart vil jeg
mene den er korrekt til en "gammel" hund af en Duron 700 - igen ville det
ikke være korrekt at vælge k7-kernen af 2.6.8.1 eller skal jeg blive ved
2.4.x ? Evt. en k7-version af denne?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-12-04 10:27

On Sat, 04 Dec 2004 01:11:55 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> På min desktop har jeg kerne 2.6.8.1-386 installeret - kører glimrende.
> Men ville det ikke være mere korrekt at køre 2.6.8.1-k7 når min CPU er

Kan ikke se nogen grund til at vælge en prekompileret 2.6.8.1-k7 kerne
der er tilpasset Althon fremfor en prekompileret 2.6.8.1-386 der er
tilpasset til 386 type bestemte CPU'er som jeg vil mene din Athlon T-bird
er.

Hvis du derimod ville kompilere din egen kerne og kun vælge support for
det du havde brug for, bla kun K7 Athlon support ville det give mening.

> [...]
> ville det ikke være korrekt at vælge k7-kernen af 2.6.8.1 eller skal
> jeg blive ved 2.4.x ? Evt. en k7-version af denne?

Duron er så vidt jeg husker K6 eller K7.
Men igen, har du behov for at skifte din kerne ud?
Hvis du absolute vil, vil jeg da forslår dig at kompilere din egen så
den bliver mindre, hurtigere og tilpasset til dit system.

Mvh
Stig

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-12-04 10:29

On Sat, 04 Dec 2004 10:27:01 +0100, Stig Sørensen wrote:

> Duron er så vidt jeg husker K6 eller K7.

K7 ved nærmere eftertænkning.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-04 13:03

> [...]

> skifte din kerne ud? Hvis du absolute vil, vil jeg da forslår dig at
> kompilere din egen så den bliver mindre, hurtigere og tilpasset til dit

Jeg er ikke lige så meget for at kompilere min egen kerne - det er lidt
for langhåret.

Jeg har nu installeret mine computere med K7-kernen og det kører fint :)

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 04-12-04 16:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg er ikke lige så meget for at kompilere min egen kerne - det er lidt
> for langhåret.
Det er forståeligt, og når du nu bruger debian, er der ikke nogen grund
til at selvbygge med mindre du har plads eller hastigheds krav. Du kan
spare plads ved at udelade features og drivers, og du kan opnå hastighed
(ganske lidt) ved at linke statisk til drivere du altid bruger (NIC mfl.)

Hvis du engang bygger selv (til embedded eller laptops) kan det godt
betale sig at sætte sig lidt ind i make-kpkg, da det er en stor hjælp.

> Jeg har nu installeret mine computere med K7-kernen og det kører fint :)
Du kan også fint kører 2.6.8 på din server, den er dejlig stabil. Men
der er noget med at hvis noget virker skal man ikke pille, jeg er dog
ikke altid særlig god til at lade være selv

/BL

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-04 18:07

On Sat, 04 Dec 2004 16:11:09 +0100, Bo Lorentsen wrote:

> [...]
> (ganske lidt) ved at linke statisk til drivere du altid bruger (NIC mfl.)

Helt sikkert så vil jeg en dag sætte mig ind i det. En eller anden dag
når konen ikke er hjemme så får hendes PC en tur som testmaskine

> Hvis du engang bygger selv (til embedded eller laptops) kan det godt
> betale sig at sætte sig lidt ind i make-kpkg, da det er en stor hjælp.

Uden tvivl jeg vil lære noget ved det.

> Du kan også fint kører 2.6.8 på din server, den er dejlig stabil.

Jeg har heller ikke oplevet noget på min desktop henaf ustabilitet med
2.6.8.

Serveren kører dog 2.4.7 da jeg har en eller anden idé om at den er mere
stabil, hvad "mere stabil" ud over 100% stabil så vil sige

Det er ihvertfald en gennemtestet kerne.

> Men
> der er noget med at hvis noget virker skal man ikke pille, jeg er dog ikke
> altid særlig god til at lade være selv

Det er jeg dælme heller ikke

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-12-04 23:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> Serveren kører dog 2.4.7 da jeg har en eller anden idé om at den er
> mere stabil, hvad "mere stabil" ud over 100% stabil så vil sige

Min server kører 2.6.5 og den er ganske stabil. Oppetid er 126 dg, pt.

Den er iøvrigt bygget specielt til maskinen (SMP).

Jesper G. Poulsen