Problemer med ældre MB+SDRAM
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 03-12-04 10:30

Hejsa.

Jeg har lige brug for lidt hjælp. Jeg sidder og roder med svigerfars
computer, en ældre P2 366 Mhz. I forvejen sidder der 1x64 Mb. SD100 RAM i
den. Der er plads til 2 RAM-klodser.

Jeg har så prøvet at sætte 2 ens 64 Mb. PC100-stænger i. Så får jeg bare
nogle hyletoner når jeg tænder computeren. Sætter jeg hver af stængerne i
enkeltvis er der ingen problemer - uanset hvilken af soklerne jeg bruger.
Samtidigt har jeg så prøvet at sætte 1x64 og 1x128 i - så finder computeren
i alt 128 mb. RAM. Dermed tyder det altså på, at den højest kan klare 64 Mb.
pr. sokkel - sætter jeg 1x128 i, finder den nemlig kun 64 - uanset sokkel.

Hvorfor finder den 128 Mb. RAM med 1x64 og 1x128, men kommer med hyletoner
hvis jeg skifter 128'eren ud med en 64'er magen til den 64'er der allerede
sidder i computeren? Kan det være en indstilling i enten BIOS'en eller en
jumper på bundkortet?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-04 11:07

> Jeg har lige brug for lidt hjælp. Jeg sidder og roder med svigerfars
> computer, en ældre P2 366 Mhz. I forvejen sidder der 1x64 Mb. SD100
> RAM i den. Der er plads til 2 RAM-klodser.

Hej Jeppe.

Jeg vil tro dit problem ligger i noget med antal banke på dine ram pinde.
Der kan også være komplikationer mellem bundkort og ram. Noget ram der er
designet senere end bundkortet kan nogen gange ikke køre i "gamle" bundkort.
Jeg ville låne/bytte mig frem til et par 256Mb og 128Mb pinde og forsøge mig
lidt frem.

Det kunne også være nogle aggresive ram timing i bios?
læs mere her: BIOS OPTIMIZATION GUIDE revision 8,0
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

--
Mojn
Jens Bager Jensen