Illustreret Videnskabs "Hjernetræner"
Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-12-04 18:00

Jeg har lige prøvet at kigge i Illustreret Videnskabs nye blad "Hjernetræner".
Jeg synes at der er nogle gode opgaver, men også nogle dumme opgaver i det. Nu
er det muligt at min hjerne bare ikke er sporet ind på det jeg kalder"dumme
opgaver, så her giver jeg lige et eksempel på en opgave som jeg opfatter som
dum:

Opgavetype: Kombinationsevne
Overskrift: En tand for meget

En mand og en kvinde, der lige har mødt hinanden på en bar, sidder fordybet i
samtale. Pludselig spørger manden: »Simone, du sender mig sådan nogle brede
smil. Har du ikke lyst til at besøge mig?« »Nu smigrer du vist,« udbryder Simone
overrasket. Nåh, det er, som man ta'r det,« svarer manden, »jeg er nemlig ...
!« Hvis du har fanget pointen i denne historie, kan du sikkert let finde ud af,
hvilken beskæftigelse manden har. Hvis ikke, kan billedet i skemaet nok hjælpe
dig!
SLUT!

Derefter følger en "broderiopskrift" på hvordan man kan tegne et billede at
noget, der ligner en tandlæge stående kiggende ind i munden på en patient.

Med fare for at være dum, tillader jeg mig at påstå at ovenstående historie
overhovedet ikke siger noget om at manden er tandlæge. Overskriften "En tand for
meget", kan måske nok lede lidt i den retning, men tolkningen kan også være at
mandens "tilnærmelser" er "En tand for meget". Derudover synes jeg ikke at selve
historien afviger ret meget fra, hvad der kunne være en tilfældig
"scorehistorie" fra en tilfældig bar mellem tilfældige mennesker. Andre end
tandlæger kan vel også sidde og lægge mærke til og blive betaget af brede smil,
og derefter invitere hjem til et besøg med hvad deraf kan følge.

Claus

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-12-04 18:46

> [...]
> smil,
> og derefter invitere hjem til et besøg med hvad deraf kan følge.

Ja, det er en dum historie. Jeg kunne nu godt regne ud at meningen sikkert
var at man skulle gætte på at han var tandlæge.
Jeg ved ikke om meningen med "opgaven" skulle være at se om man kan
sammenkæde tænder, besøg og tandlæge, men hvis man skal gætte på en eller
anden beskæftigelse, så vil tandlæge nok komme først for.
Stadig en dum opgave.

Fra : Steen

Dato : 02-12-04 23:38

Jakob Nielsen wrote:

> Stadig en dum opgave.

Nej, nu må i sq tage jer sammen Manden opfordrer hende jo netop til at
besøge ham (ikke privat, men på klinikken), fordi hun sender ham nogle brede
smil. Han kan altså se, at hun trænger til at komme til tandlæge.

Hvilket også forklarer, hvorfor han svarer "Nåh, det er, som man ta'r det",
når hun siger "Nu smigrer du vist".

Hun har åbenbart ikke ret pæne tænder.

Men hvad i alverden det har med "hjernetræning" og kombinationsevne går over
min forstand.

/steen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-12-04 03:15

Scripsit "Steen" <virker@ikke.invalid>

> Nej, nu må i sq tage jer sammen

[klip: skære ud i pap]

Der var vist ingen i tråden der ikke kunne forestille sig hvad
meningen fra opgavestillerens side var. Det gør den dog ikke mindre
dum.

Det dumme består for det første i at dialogen ikke er spor naturlig
selv set i lyset af den officielle løsning. "Sikke nogen brede smil du
sender mig" - er vist den ringeste scorereplik jeg længe har hørt, men
den virker *endnu* mere forceret og unaturlig som tandlægereplik.

For det andet er løsningen ikke spor entydig. Man kunne med samme ret
sige at det rette svar er "jeg er nemlig reklamefotograf, og jeg skal
tage nogen før- og efter-billeder til en plastikkirurgs brochure om
operationer for for kort overlæbe. Ville du ikke være en af
før-modellerne?"

--
Henning Makholm "And here we could talk about the Plato's Cave thing for a
while---the Veg-O-Matic of metaphors---it slices! it dices!"

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-04 05:59

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, nu må i sq tage jer sammen Manden opfordrer hende jo netop til at
> besøge ham (ikke privat, men på klinikken), ...

Hvor står det?

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-04 09:54

> [...]

> besøge ham (ikke privat, men på klinikken), fordi hun sender ham nogle brede
> smil. Han kan altså se, at hun trænger til at komme til tandlæge.

Jeg kommer til at tænke på om udtrykket "brede smil" dækker over noget som jeg
ikke lige véd. Et smil kan vel få så mange tillægsord på, men betyder "bredt
smil"/"brede smil" noget der relaterer til tandlægefaget?

Derudover er det jo langt fra sikkert at han mente at hun trænger til at komme
til tandlæge. Det kunne jo være at manden mente at hun trængte til noget p...

Claus

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-04 11:55

Claus E Beyer wrote:

> Et smil kan vel få så mange tillægsord
> på, men betyder "bredt smil"/"brede smil" noget der relaterer til
> tandlægefaget?

Nej.

> Derudover er det jo langt fra sikkert at han mente at hun trænger til
> at komme til tandlæge. Det kunne jo være at manden mente at hun
> trængte til noget p...

Nej.

Det virker som om du er utilfreds med at "opgaven" har flere tænkelige
løsninger. Meningen med den type opgaver er dog altid at man skal finde den
som giver mening på en sjov måde. Siden opgaven stod i pågældende blad og
ikke i fx "Ugens Rapport", så er det meningen man skal regne ud det ikke
handler om sex, men om noget helt andet.

Man kan selvfølgelig godt synes det er en "dum" type opgave, men ærligt talt
virker dit forsøg på at forvandle den til en logisk opgave temmelig
malplaceret.

David

Fra : Lasse R

Dato : 03-12-04 12:12

> Jeg synes at der er nogle gode opgaver, men også nogle dumme opgaver i
> det. Nu
> er det muligt at min hjerne bare ikke er sporet ind på det jeg
> kalder"dumme

Er de dumme dem du ikke kan løse? ;)

Lasse