Fysik
Fra : kl

Dato : 01-12-04 19:28

Hvor får i den her opgave til:

1kg aluminium på 98grader skal afkøles til 30grader ved nedsænkning i vand
på 20grader.
Hvor meget vand skal bruges?

Jeg bruger:
C-vand = 4,182
C-alu = 0,9

Jeg får den til 0,73kg - men synes det lyder usansynligt.

Fra : Jakob M

Dato : 01-12-04 21:56

"kl" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> C-vand = 4,182
> C-alu = 0,9
>
> Jeg får den til 0,73kg - men synes det lyder usansynligt.

Hvorfor lyder det usandsynligt ? (Jeg har ikke regnet efter).

Mvh
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 07:28

> [...]
> C-vand = 4,182
> C-alu = 0,9
>
> Jeg får den til 0,73kg - men synes det lyder usansynligt.

Hvis dine C-tal betyder at der er ca fire gange så meget varmekapacitet i
vand som i alu, så skal 68 grader nedkølingen modsvares af en opvarmning på
10 grader af en vandmængde der er 6,8 gange større divideret med fire, dvs
ca 1½ gange større, så 1½ kg ville være mere korrekt.

Fortæl os hvordan du gør, og hvad du syns er sandsynligt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 10:48

(98-30)*0.9*1 = (30-20)*4.182*X

X = 1,46 kg

Du får altså det halve. Hvorfor?

Fra : kl

Dato : 02-12-04 14:44

Jeg fandt fejlen, 1,46 er korrekt. Tak for hjælpen