Spørgsmål om fourier transformation
Fra : Bamse

Dato : 30-11-04 23:28

Hej

Jeg har spekuleret lidt over hvilket ræsonnement der ligger bag den diskrete
fourier transformation. Men jeg mangler lidt hjælp...så jeg håber der er een
derude der kan kaste lidt lys over sagen...

(1) Den kontinuerte fourier transformation af en funktion h(t) er

intgralet af h(t)exp(-j*2*pi*f*t)dt fra t=-uendelig til t=+uendelig

(2) En approksimation af dette integrale er:

summen af h(k*T)exp(-j*2*pi*f*T*k)*T fra k=-uendelig til k=+uendelig

hvor T er det antal sekunder der er mellem hver sample
hvor k er et heltal

Hvordan kommer man så videre herfra til den endelige definition af den
diskrete fourier transformation af h(k*T) ?

Takker...

Fra : Claudio Adam

Dato : 01-12-04 08:18

Bamse <bamse@kyllingen.dk> skrev:
> [...]
>
>Hvordan kommer man så videre herfra
>til den endelige definition af den
>diskrete fourier transformation af h(k*T) ?

På herrens man man joh er,
jeg aner ikke havd du taler om da jeg ikke er særlig belæst,
derimod haver jeg et lille julevers:

- når universet vender indad
og vi derved befinder os i periferien
er kraften altid for udadgående
kort sagt konstant stillestående:
da vi altid befinder os i centrum:
af en spejlvendt hastighed

joh æbleskiver og julegløg er godt for sjælen
kan du have det,

--
mvh. Adam
www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 30-11-04 23:55

Bamse wrote:
> (1) Den kontinuerte fourier transformation af en funktion h(t) er
> (2) En approksimation af dette integrale er:

Hvad sker der i tilfældet hvor din kontinuerte
h(t) = sum j=0,..,N h[j] delta(jk)

Dvs. blot en endelig række delta peaks med lige stor afstand.
Fourier summen, dumper så ud som et eksakt resultat.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Bamse

Dato : 02-12-04 07:26

> Hvad sker der i tilfældet hvor din kontinuerte
> h(t) = sum j=0,..,N h[j] delta(jk)
>
> Dvs. blot en endelig række delta peaks med lige stor afstand.
> Fourier summen, dumper så ud som et eksakt resultat.

Er der ikke en fejl i den sum du har skrevet?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 01-12-04 16:25

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> writes:

> [...]
>
> Hvordan kommer man så videre herfra til den endelige definition af den
> diskrete fourier transformation af h(k*T) ?

Den diskrete fouriertransformation antager, at kurven er periodisk, så
du kan "folde" alle perioderne sammen i din sum.

Torben