Matematisk problem mht. program
Fra : Jens Pedersen

Dato : 30-11-04 13:43

Hej Ng,

Jeg er ved at skrive et program og er stødt på et problem af matematisk
karakter.

Jeg er ved at lave en kaldender, og har en variabel for uge, dag og time,
hhv. u, d og t.
Jeg skal bruge en metode til entydigt at samle disse data i et enkelt tal,
ud fra hvilket man naturligvis skal kunne komme tilbage til u, d og t.

Jeg har tænkt lidt over, om man ikke kan benytte primtalsfaktorisering, men
har lidt svært ved at komme i gang.

Problemet består i, jeg gerne vil kunne sammenligne to forskellige dataset
og f.eks. regne differensen mellem u1,d1,t1 og u1,d2,t2 og derved få et tal,
man så kan regne om til uger, dage og timer.

Håber, der er en, der kan give mig et spark i den rigtige retning.

På forhånd tak.

--
Jens Pedersen

Fra : Jens Pedersen

Dato : 30-11-04 13:53

"Jens Pedersen" <jens-pedersen@webspeed.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at skrive et program og er stødt på et problem af matematisk
> karakter.

Yes, så fik jeg lige overstået den hjerneblødning - dog på ret kort tid.

Jeg skulle naturligvis bruge tal = antaldageienuge * antaltimerpåendag * u +
antaltimerpåendag * d + t.

Undskyld ulejligheden!

--
Jens Pedersen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 30-11-04 16:43

> Jeg skulle naturligvis bruge tal = antaldageienuge * antaltimerpåendag * u
> + antaltimerpåendag * d + t.
>
> Undskyld ulejligheden!

Siden det er et program er der måske mulighed for en form for understøttelse
af et datetime-format?
Det beregnet netop tiden fra en skæringsdata.. (1882?) i dage, målt med
kommatal. Husker ikke præcis datoen, men det er nu med i mange sprog.