afbrænding af zink i brændefyr
Fra : Morten Grosbøl

Dato : 26-11-04 13:15

Jeg har et træfyr og en skorsten, der med mellemrum soder/tjærer til.
Jeg er blevet anbefalet at afbrænde Zink (gamle tagrender er perfekte) og
det ser også ud til at gøre noget ved soden, der falder af i store flager
(grønne).
Er der nogen derude, der kan forklare hvad det er der sker ???
mvh
Morten Grosbøl

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 10:36

"Morten Grosbøl" <grosboel@grosboel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (grønne).
> Er der nogen derude, der kan forklare hvad det er der sker ???

Ved fyrets temperatur vil elektropositive metaller let iltes
2Zn + O2 = 2ZnO

Sod klæber til murstenene via tjæreklæbestoffer - det er amorft rent
kulstof - grafit.
At de skulle svækkes af et krystallinsk metaloxidpulver lyder fantastisk -
er du sikker på at soden ikke falder af af andre grunde end din
tagrende-afbrænding?

Hvis Zn-afbrændingen giver meget høj temperatur i kort tid, så måske den
ufuldstændig forbrændte tjære bliver afdampet eller iltet? Det er vist den
sandsynligste forklaring på evt rense-effekt.

Jeg lavede engang gasbalooner til min fire år gamle søn ved at hælde
laboratorie-ren saltsyre på tagrende og opsamle i kondom. De steg fint til
vejrs men der stank uudholdeligt pga store mængder fosfor og arsen i sådan
billig zink. Jeg tror dog heller ikke at disse komponenter kan forklare
sod-løsningen - men hvis temperatur-teorien holder så ville jeg ikke turde
brænde mange tagrender af, for ved lang tids opvarmning over den temperatur
som skorstenen er beregnet til, kan den måske tage skade.
Tørv under krigen gav "drivende mængder" løbesod og det forsvandt da man
igen kunne købe koks - så det passer godt med at forhøjet ovn-temperatur
giver løsning af sod.langt op i skorstenen.

Der skal ikke meget arsenoxid til at grønfarve - man påstår Napoleon
forgiftedes af arsendampe fra grøn-farvede tapeter på Sct Helena.
Da der ikke er store mængder kobber i dette zink, tror jeg at As2O3 er
forklaringen på din grønfarvning.

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-11-04 12:21

Morten Grosbøl wrote:

> [...]
> og det ser også ud til at gøre noget ved soden, der falder af i store
> flager (grønne). Er der nogen derude, der kan forklare hvad det er

Som jeg har forstået det, så er det den forhøjede temperatur der løsner
soden. En gang imellem køber mine forældre et helt slagtelam og sørger
selv for parteringen. Dette giver en betydelig mængde overskudsfedt,
som så ryger i pejsen, hvilket også får temperaturen til at stige over
normalen. Deres skorstensfejer siger at det er den nemmeste skorsten at
feje i nabolaget, så effektivt er det da. Om der også er en anden
rensende kemisk reaktion hvis man bruger zink, skal jeg så ikke kunne
sige.

Nemmere er det dog at brænde på en måde så der ikke dannes mere sod end
skorstensfejeren kan klare på den årlige rundtur.

--
PeKaJe

Love may laugh at locksmiths, but he has a profound respect for money bags.
      -- Sidney Paternoster, "The Folly of the Wise"

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 14:44

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nemmere er det dog at brænde på en måde så der ikke dannes mere sod end
> skorstensfejeren kan klare på den årlige rundtur.

Har man oliefyr er den diktatur-dikterede (læs af loven krævede) årlige
skorstensfejer tvang ren kommunalkorruption til fordel for de
monopolindehavende borgmestervenner i skorstensfejermesterbranchen

Hvis man fyrer med tørv eller vådt brænde, skal man ikke hjemsøge tusind
affaldskontainere for at finde kasserede zinktagrender

Man skal bede om at få den udskiftede smøreolie fra ens bil, som
servicestationen ellers kasserer.
At bruge madfedt er for dyrt. Alt der har større CH-tæthed end træ vil give
den lillebitte temperaturforhøjesle, der fjerner de tjærestoffer, der ellers
får sod til at klæbe ved kolde skorstensdele.
Discount-supermarkedernes billigste margarine er også en mulighed