Søger en formel for ligelighed
Fra : pm

Dato : 25-11-04 23:44

To andelsforeninger skal lave et vejlaug, og jeg skal finde den fordeling
ved afstemninger, som stiller de to foreninger ens i stemmeafgivning.

A har 7 boliger
B har 32 boliger

Bestyrelsen for vejlauget bør bestå af 4 personer højest, nemlig to fra hver
andelsforening.

Hvordan regnes den lige ud ??? Forholdstallet, som ellers bruges til
fordeling af omkostningerne er jo ikke anvendelig her, så vil B blive
suverænt bestemmende

På forhånd tak for mulig hjælp

PM

Opgaven skal anvendes og er ikke et tankeeksperiment

Fra : pm

Dato : 26-11-04 00:13

Hmm tænke mig ikke lige om. Ved stemme i bestyrelsen er der jo stemmelighed
... Nej, problemet er, hvis de to foreninger skal stemme hver for sig om en
evt nedlæggelse af parkeringsareal.

Det er her der er problemer... og den "store" vil vinde hver gang......
undskyld første indlæg, men det er sent -)

PM

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 26-11-04 01:29

pm wrote:

> [...]
> B har 32 boliger
>
> Bestyrelsen for vejlauget bør bestå af 4 personer højest, nemlig to fra hver

Uha, du berører et stort emne, afstemningsteori - eller i bredere
forstand: "Social Choice Theory" og spilteori.

Må jeg foreslå følgende:
- Alle 39 boliger stemmer til bestyrelsesvalg - dvs. inddelingen i to
andelsforeninger har ikke noget at sige her.
- Der anvendes metoden STV (Single Transferable Vote).
- Da der skal være 4 medlemmer (lille lige antal) kan man desuden
foreslå at de fire medlemmer tildeles stemmevægte i bestyrelsen efter
hvor mange vælgere der valgte dem - dvs. STV anvendes uden "transfer af
overskydende stemmer"
- Vigtige afgørelser, fx nedlæggelse af parkeringspladser, som du
nævner, sendes til "urafstemning" hvor hver af de 39 boliger har én stemme.

Det er sent nu, så jeg vil ikke begive mig ud i at forklare STV - det
gør jeg gerne en anden gang - fx imorgen. Indtil da er Google vores ven :)
Jeg vil blot nøjes sige, at STV er en rimelig proportionalvalgsmetode
(forholdstalsvalg), som fungerer uden nogen form for "partilister" - en
ret imponerende egenskab. Afstemningen foregår ved at hver vælger
prioriterer kandidaterne. Optællingen kan desværre være _lidt_
kompliceret...

Min egen lille hobby-variant af STV er at sige at der ikke er et fast
antal medlemmer af bestyrelsen, men at man vedtager et fast antal
stemmer for at blive valgt - fx 5.

Hvis det med parkeringspladserne er noget hvor den ene forening har stor
fordel af dem, og den anden har stor ulempe, så har I en "konflikt" som
ingen afstemningsmetoder eller bestyrelsesregler kan afhjælpe.
Og at den ene forening er meget større end den anden hjælper nok ikke
just...
Her må der bestikkelse eller en rask lille borgerkrig til

Mvh. Bjarke