Is
Fra : Fiskefjæs

Dato : 25-11-04 19:56

Vand udvider sig jo når det fryses...Korrekt?

Hvorfor er det så lige at hvis man fylder isterninger i et glas og fylder
det til randen med saftevand, så render det over når isen smelter...
Vandstanden i glasset burde da synke når isen smelter da væsken jo fylder
mindre end isen.

Har jeg ret eller.......????

Rap.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-04 20:26

"Fiskefjæs" <Get@life.fast.now> skrev i en meddelelse
> Vand udvider sig jo når det fryses...Korrekt?

Ja, derfor flyder is.

> Hvorfor er det så lige at hvis man fylder isterninger i et glas og fylder
> det til randen med saftevand,

Jeg formoder at terningerne så allerede har lagt sig foroven og stikker lidt
op af væsken. Det er så det der løber over efter smeltning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 25-11-04 20:50

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i melding

> [...]
lidt
> op af væsken. Det er så det der løber over efter smeltning.

Neida.

Det er langt mer finurlig og velinnrettet enn som så.
Riktignok har vann et frysepunkt på 0grad C, men heldigvis for
fisken i vannene, så har vann likevel sitt minste volum, og dermed
høyeste egenvekt ved 4grader +.
Derfor vil vann ved 4+ synke ned mot bunnen når isen legger seg,
og vannene beholder derfor et levelig miljø på bunnen.

Dersom vann hadde minst volum ved 0grader ville vannene
fryse fra bunnen og opp.

Vannet utvider seg dermed to veier, både ved nedkjøling til
mindre enne 4grad+ og ved oppvarming til mer enn 4grad+

Finurlig.

Bjarte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-04 21:03

"Bjarte Runderheim" <bruntabortder@c2i.net> skrev
> Neida.

Til hvad?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-04 15:58

"Bjarte Runderheim" <bruntabortder@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vannet utvider seg dermed to veier, både ved nedkjøling til
> mindre enne 4grad+ og ved oppvarming til mer enn 4grad+

Ordet "Finurligt " smager på dansk af "Mystisk", men her er vist tale om
hvad enhver 1.g-elev kan forstå.
Og dk.videnskab rummer trænede logiske analytikere, som nok hurtigt bliver
enige om både hvad er den korrekte og den mest pædagogisk formulerede
forklaring på dette enkle, ikke-finurlige problem. Her mit bud:

- Mon ikke isterning i varmt vand flyder mest over og i det iskolde vil
overflydning tidligst ske når vandet er varmet op af luften til over OTTE
grader og derover - ved opvarming fra nul til 4 sker kun skrump, både vedr
is og vand, og isskrumpning må afbalancere at is-over-vandoverflade kommer
ned under glassets kant.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-04 23:37

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev >
> Jeg formoder at terningerne så allerede har lagt sig foroven og stikker
lidt
> op af væsken. Det er så det der løber over efter smeltning.

Hov, det gør det netop ikke. Godt nok stikker det ovenfor, men det trækker
sig sammen ved smeltningen, og kan derfor ikke påvirke væskemængden i
glasset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-11-04 08:08

> [...]
>

> Hov, det gør det netop ikke. Godt nok stikker det ovenfor, men det trækker
> sig sammen ved smeltningen, og kan derfor ikke påvirke væskemængden i

Selv om det stikker oven vande fortrænger isen den vandmængde som det faktisk fylder når smeltet
(temperatur udvidelser undtaget)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-04 19:32

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev> > Hov, det gør
det netop ikke. Godt nok stikker det ovenfor, men det trækker

> Selv om det stikker oven vande fortrænger isen den vandmængde som det
faktisk fylder når smeltet
> (temperatur udvidelser undtaget)

Det var ligesom det jeg ville fortælle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 10:38

> "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev> > Hov, det gør
> det netop ikke. Godt nok stikker det ovenfor, men det trækker

> faktisk fylder når smeltet
>
> Det var ligesom det jeg ville fortælle.

Når du vi alle gør os kloge i kor med hver sin forklaring til spørgeren, så
mangler vi lige en pædagogisk dommer til at give point for hvad er mest
korrekt og hvad er lettest forståeligt.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 25-11-04 22:23

> [...]
> isen smelter...
> Vandstanden i glasset burde da synke når isen smelter da væsken

Det må skyldes en forskel i massefylden på saftevandet og det
*smeltevand* som isterningen bliver til, når den smelter. Ifølge
"Arkimedes lov" vejer et legeme der nedsænkes i en væske det
samme som den mængde væske det fortrænger. Hvis f.eks. 3 cm^3 af
isterningen stikker under overfladen, så vejer *hele* isterningen
det samme som 3 cm^3 saftevand.

Hvis du laver en isterning af postevand og putter den i et glas
med postevand, flyder det nok ikke over, da smeltevandet også har
samme *rumfang* som det fortrængte vand. Jeg er ikke helt sikker,
da temperaturen på vandet muligvis har noget at sige.

MVH
Mogens Michaelsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-11-04 22:33

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev> Hvis du laver en isterning af
> [...]
> samme *rumfang* som det fortrængte vand. Jeg er ikke helt sikker,
> da temperaturen på vandet muligvis har noget at sige.

Som skrevet ovenfor, men ikke læst, så udvider is sig når det fryser, og
derfor flyder det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 25-11-04 23:29

> [...]
> isterning af
> postevand og putter den i et glas
>
> Som skrevet ovenfor, men ikke læst, så udvider is sig når det

Ja, og trækker sig sammen igen/mindsker sit volumen/øger sin
massefylde ... når det smelter. Hvis volumen af den del af
isterningen, der ligger under vandoverfladen er 3
kubikcentimeter, så vejer isterningen 3 gram. Når isterningen er
smeltet er den blevet til 3 gram vand, der fylder 3
kubikcentimeter - det samme som det rumfang vand der før blev
fortrængt.

Men der er lige det med vandets temperatur... jeg prøver lige med
en isterning i et glas iskoldt vand, og en isterning i varmt
vand.

MVH
Mogens Michaelsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-04 16:01

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men der er lige det med vandets temperatur... jeg prøver lige med
> en isterning i et glas iskoldt vand, og en isterning i varmt
> vand.

Jeg glæder mig til din rapport om forsøgsudfald - når jeg har gjort dette
tømmermands-tidsfordriv-forsøg, har jeg sjusket og ikke fået væsken helt op
til randen, og så det er aldrig flydt over.Måske overfladespændingsændring
også kan drille.

[...]
isskrumpning må i starten afbalancere, at isen-over-vandoverfladen kommer
ned under glassets kant..

Fra : Thor

Dato : 26-11-04 23:20

Du skal tænke på Arkimedes 2. lov:
Når man nedsænker et legeme i vand, så ringer telefonen! :)

mvh Thor

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 10:39

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> Du skal tænke på Arkimedes 2. lov:
> Når man nedsænker et legeme i vand, så ringer telefonen! :)

Og Galilæi-faldlov-2

"Ligegyldigt hvor længe man ryster, så falder den sidste dråbe i bukserne".