Hvad er hovedstaden?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-11-04 07:11

Danmarks hovedstad ligger på en ø!

Men hvilken? Sjælland eller Slotsholmen? Eller begge + Amager?

Hvis jeg skulle vise gæster hovedstaden skulle jeg så pege på Christiansborg
eller Amalienborg?

Eller er det bare hele storkøbenhavn?

Jesper

Fra : Kathrine Margrethe N~

Dato : 25-11-04 08:17

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-11-04 23:33

Hvad indebærer det at være hovedstad ?
Jeg kan se at man placerer regentens residens der, folketinget,
ministerierne, ambasaderne....men hvad det betyder for en by som københavn
derudover kan jeg ikke lige greje ? Har f.eks. københavns, frederiksbergs og
gentofte kommuner særlige prævilegier ? Eller er de kommuner som alle andre
?

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-11-04 04:40

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Hvad indebærer det at være hovedstad ?

Ikke noget formelt.

Det er et uformelt udtryk for den by hvor regeringen og
lovgivningsmagten har sæde. I lande hvor de bor to forskellige steder,
er hovedstadsbegrebet noget flydende.

> Har f.eks. københavns, frederiksbergs og gentofte kommuner særlige
> prævilegier ?

Nej. København og Frederiksberg er både primær- og amtskommuner, men
det har ikke noget formelt at gøre med at de er hovedstadskommuner.
Bornholm har en lignende stilling og er ihvertfald ikke hovedstad i
noget som helst.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 08:30

Den officielle definition af hovedstaden er København + Frederiksberg +
Gentofte kommuner.

hilsen
Uffe

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-11-04 09:02

"Uffe Kousgaard" skrev i en meddelelse
> Den officielle definition af hovedstaden er København + Frederiksberg
+
> Gentofte kommuner.

Den version har jeg aldrig hørt før. Hvis jeg skulle vise vores
hovedstad til nogle turister, ville jeg da først tage dem med til Højbro
Plads og gå ud hvor man ser over mod hele Slotsholmen med
Christiansborg, Børsen og videre hen, hvor de kan se Frelsers Kirken.
Man ville gå på Strøget, Kongens Nytorv, Nyhavn - og man ville vise dem
Rundetårn og Rosenborg Slot. Det er alle de steder, der gør København
til noget andet end alle verdens andre hovedstæder.

Over flere omgange ville jeg selvfølgelig også vise dem Nyboder og i de
enkelte tilfælde, hvor de ser Børsen, Rundetårn og Rosenborg fortælle om
Chr.4, og hvor meget han allerede den gang i 1600-tallet gjorde for at
sætte sit præg på vores hovedstad.

Amalienborg, Marmorkirken og Gefionspringvandet hører naturligvis med,
men jeg kan ikke se nogen grund til at regne Gentofte med.

Ruth

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-11-04 09:04

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> writes:

> Den officielle definition af hovedstaden er København + Frederiksberg +
> Gentofte kommuner.

Hvor har du det fra?

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 09:34

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Hvor har du det fra?

1) DSDE under opslag for byen København.

2) Tabel 35 fra Statistisk årbog 1991 (eneste jeg har) "Danmarks
folketal ved folketællingerne siden 1769"

Oprindeligt er jeg dog sikker på at have oplysningen et andet sted fra,
men disse 2 referencer er, hvad jeg kan finde lige nu.

hilsen
Uffe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-11-04 10:10

Uffe Kousgaard skrev:
> 1) DSDE under opslag for byen København.

SDE (encyklopædien) var også mit bud. Den skriver:
[...] I snæver forstand omfatter byen København
de tre kommuner København, Frederiksberg og
Gentofte. Den statistiske enhed Hovedstadsområdet
inkluderer desuden Københavns Amtskommune og
otte kommuner i Frederiksborg og Roskilde
Amtskommune [...]

Gad vide om Gentofte er med, fordi der ligger en masse
ambassader, konsulater m.m. i Hellerup?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-11-04 13:25

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> otte kommuner i Frederiksborg og Roskilde
> Amtskommune [...]
>
> Gad vide om Gentofte er med, fordi der ligger en masse

Det er muligvis derfor, man har ladet Gentofte høre med.

Ruth