Nitrat i grundvand
Fra : kl

Dato : 24-11-04 17:22

Hej

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor nitrat er farligt for
grundvandet?

På forhånd tak
Kim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-11-04 18:04

"kl" <klne@mail.dk> skrev:

> Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor nitrat er farligt for
> grundvandet?

Det kan omdannes til nitrit der kan give problemer med iltoptagelsen
især hos spædbørn fordi nitrit bindes til hæmoglobin istedet for ilten.
Det der populært kaldes blå børn.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 24-11-04 19:44

Og i højere koncentrationer?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-04 20:18

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> Og i højere koncentrationer?

Mørkeblå?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 24-11-04 23:22

> Det der populært kaldes blå børn.

Kan du ikke lige uddybe det, jeg kender nemlig kun til blå ceres

/peter

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-11-04 09:22

--
Ole

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-11-04 10:03

"Q" <Q@Q.Q> skrev:

> Kan du ikke lige uddybe det,

Hvis man lider af iltmangel bliver man blå.

> jeg kender nemlig kun til blå ceres

Sådan noget skal du passe på med

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-04 23:12

> Det kan omdannes til nitrit der kan give problemer med iltoptagelsen
> især hos spædbørn fordi nitrit bindes til hæmoglobin istedet for ilten.
> Det der populært kaldes blå børn.

Blå børn har medfødt hjerteklapfejl og dør ofte.

Der er ikke eksempler på sygdom pga drikkevandsforurening med nitrat eller
nitrit fra landbrugets gødskning. Økofantasterne tror at ordleg er bevis.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-11-04 22:20

"kl" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor nitrat er farligt for
> grundvandet?

Det er det heller ikke.
Vi får i forvejen 90 % af nitratindtaget gennem grøntsager.

De såkaldte "blå børn" - methæmoglobini - forekommer i sjældene
tilfælde, hvor der er bakteriel forurening med coliforme bakterier, der
tyder
på tilsedeværelse af bakterier, der kan reducere nitraten til nitrit
(som nævn i andet indlæg.)
Det gælder for spædbørn indtil 3 mdrs. alderen.
Ved benyttelse af modermælkserstatninger bør man koge vandet.
I DK forekommer 2-4 eksempler af "blå børn" årligt, men endnu er ingen
døde af det.
De af WHO anbefalede grænseværdier er beregnet for lande med lav hygiejnisk
standard - ikke for lande som Danmark o. lign.
Spis du blot rigeligt med salat og drik gerne vand til.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 10:58

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hygiejnisk
> standard - ikke for lande som Danmark o. lign.
> Spis du blot rigeligt med salat og drik gerne vand til.

Man bliver blå i hovedet af iltmangel og derfor kaldes visse børn med
medfødt hjerteklapfejl for "blå børn"

Den vistnok yderst sjældne og svagt dokumenterede
nitrat&infektions-forgiftning du skriver om, har vist intet overlap med den
længe tidligere velbeskrevne kredsløbslidelse - så man bidrager til
sprogforvirring ved at op-dramatisere det ny og tvivlsomme fænomen ved at
bruge den indarbejdede veldefinerede blåbarn- betegnelse.
Kald det noget andet.
Jeg udlejer rum til en komputer-ekspert som er født med nævnte
kredsløbslidelse - men ikke er blå , kun mere overvægtig end mig.
Man vokser vist fra blåfarvningen

Salat og vand har vist ingen betydning for noget helbredsproblem af denne
type.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-11-04 10:07

> [...]
> sprogforvirring ved at op-dramatisere det ny og tvivlsomme fænomen ved at
> bruge den indarbejdede veldefinerede blåbarn- betegnelse.

Den almindelig anvendte fordanskning af lidelsen methæmoglobinæmi er "blå
børn".
Den anvendes genrelt, selv om jeg skal medgive, at det er uheldigt at der
anvendes
samme fordanskning af to forskellige lidelser.
Der fremgår imidlertid klart, hvilken lidelse, der er tale om i denne
sammenhæng -
spørgsmålet gik på nitrat i drikkevand.

Bortset fra modermælkserstatninger til spædbørn med spinatindhold +
anvendelse af vand med stort nitratindhold og coliforme bakterier, er der
intet der indikerer, at nitrat er farligt - man kunne sagtens hæve
grænseværdierne 3-4 gange uden
sundhedsmæssige konsekvenser.
Nitrit er derimod en vigtig faktor for det humane immunforsvar.

Per A. Hansen