Stadig lidt forvirring med 2's komplement
Fra : JS

Dato : 23-11-04 15:33

Hvis jeg ønsker at subtrahere 01010 fra 01110:

01110
-01010

Burde man så ikke kunne gøre det ved at addere 2's komplement af 01010
(10110) med 01110:

01110
+ 10110

Men i den første subtraktion giver det jo 00100 mens det i additionen giver
100100.

Er lidt i tvivl om man bare kan smide det første "1" væk i 100100, hvis man
begrænser sig til 5 bit.

Johs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 16:11

JS skrev:

>Men i den første subtraktion giver det jo 00100 mens det i additionen giver
>100100.

Korrekt

>Er lidt i tvivl om man bare kan smide det første "1" væk i 100100, hvis man
>begrænser sig til 5 bit.

Det er præcis hvad man skal gøre. Man skal fastlægge hvor mange
bit man vil bruge, og så skal de udfyldes alle sammen - med 0
eller 1. Evt. mente smides væk ved 'subtraktionsaddition'.

--
Bertel

Fra : Aage Andersen

Dato : 23-11-04 16:14

> Er lidt i tvivl om man bare kan smide det første "1" væk i 100100, hvis
> man
> begrænser sig til 5 bit.

Ja. Det smider man væk. Det kan jo ikke ses paa en 5 bit tæller.

Aage

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 23-11-04 21:43

In article <cnvhji$rs7$1@news.net.uni-c.dk>, "JS" <dsa.@asdf.com>
wrote:

> [...]
> 100100.
>
> Er lidt i tvivl om man bare kan smide det første "1" væk i 100100, hvis man

Du smider det ikke væk, det er der slet ikke, for det bliver lagt til
det "næste" ettal i det negative tal, som du "glemte" at skrive. Så det
giver et nul, og en i mente, plus næste 1 giver 0 og en i mente, osv.

Med andre ord: Hvis du ikke vil regne med en bestemt ordlængde er det
efter min mening en god ide at forestille sig positive og negative tal i
2-komplement med "uendeligt lange" prefix, af henholdsvis 0 og 1.
00....01110
+11...110110
00...000100

-Lasse