Radiatorting #2
Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-11-04 01:35

Sådan en radiator "tingest" som omtalt i et indlæg tidligere, har jeg
følgende spørgsmål til:

Hvordan virker den helt præcist? (jeg ved spørgsmålet har været debateret
tidligere, dog uden entydigt svar).

Så vidt jeg kunne forstå, så virker den ved man måler hvor meget der er
fordampet fra den, men det må i sagens natur give nogle unøjagtigheder..

Kan det bedst betale sig at varme op på fuld skrald i en halv time og så
slukke, eller bedst betale sig at køre på moderat varme hele tiden.
Ydermere: er det bedst at varme fra en stor (bred) radiator, eller giver det
samme resultat som fra en lille radiator ?

Når jeg skriver "bedst", mener jeg naturligivs mest varme, for færrest
penge/måling.

/Sune
-der aldrig helt har forstået hvordan sådan et simpelt og unøjagtigt system
kan være så udbredt, sammenlignet med f.eks. El.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-04 02:20

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev
> Kan det bedst betale sig at varme op på fuld skrald i en halv time og så
> slukke, eller bedst betale sig at køre på moderat varme hele tiden.

Det må du selv om, den reagerer både på rummets gennemsnitsvarme, og på
radiatorens varme. Men det bliver i overvejende grad gennemsnitstemp, der
tæller.

> Ydermere: er det bedst at varme fra en stor (bred) radiator, eller giver
det
> samme resultat som fra en lille radiator ?

De skal sidde fast på radiator og være plomberede. Man betaler så for
fordampning x radiatorstørrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 20-11-04 02:34

Preben Riis Sørensen wrote:
> De skal sidde fast på radiator og være plomberede. Man betaler så for
> fordampning x radiatorstørrelse.

Hmm...
Jeg tror ikke at mine er plomberede. De ser ikke sådan ud. Den faldt
også forholdsvist let af.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-04 10:58

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Hmm...
>Jeg tror ikke at mine er plomberede.

Så er der én der har snydt med det. Du kan åbenbart hælde al
olien over i 'startgrenen' så det ser ud som om der slet ikke er
brugt varme.

Det kan selvfølgelig også være at systemet ikke bruges mere hos
jer?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-04 10:56

Sune Storgaard skrev:

>Sådan en radiator "tingest" som omtalt i et indlæg tidligere, har jeg
>følgende spørgsmål til:

>Hvordan virker den helt præcist?

Der er olie i et omvendt u-rør. Når glasset lige er skiftet, er
der kun olie i den ene gren. Når det fordamper svæver dampene i
begge grene. Når dampene fortættes sker det i begge grene. Derfor
vil der gradvist komme mere og mere olie over i det tomme rør -
jo mere varme, jo større fordampning, og jo større transport.

>Så vidt jeg kunne forstå, så virker den ved man måler hvor meget der er
>fordampet fra den, men det må i sagens natur give nogle unøjagtigheder..

Ja, og debatten om det kan blive en meget lang tråd.

>Kan det bedst betale sig at varme op på fuld skrald i en halv time

Min konklusion (jeg har samme målesystem) er at det bedst kan
betale sig at sørge for at man har et behageligt indeklima og så
ikke tænke mere på den sag.

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-11-04 01:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der er olie i et omvendt u-rør.

Det er forkert.
Der er væske i et rør, der er åbent i toppen.
Jo varmere, radiatoren er, jo hurtigere fordamper væsken. Så simpelt er det.
Grunden til at du kan se to rør, er, at hver gang måleren aflæses, så
plumberes det gamle - netop aflæste - rør, og placeres ved siden af det
nye rør. Således kan man kontrollere om ens forbrug er steget eller
faldet i forhold til sidste år.

Det kan bedst betale sig at have radiatorene kørende på så lavt blus som
muligt.
Grunden til dette er, at når en radiator kører på lavt blus er den varm
i toppen og koldere længere nede. Da måleren sidder et stykke nede af
radiatoren vil radiatoren ud for måleren altså være /koldere/ end sin
"gennemsnitstemperatur" - og måleren vil måle et "for lavt" forbrug. Når
du kører den for fuld skrue er hele radiatoren varm, og måleren vil
derfor måle en temperatur der svarer til gennemsnitstemperaturen.

-Rune

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-11-04 19:25

Sune Storgaard wrote:

-snip-

> Kan det bedst betale sig at varme op på fuld skrald i en halv time og så
> slukke, eller bedst betale sig at køre på moderat varme hele tiden.

Den fysiske forklaring må være at det er bedøvende ligegyldigt om du
overfører x antal joule hurtigt eller langsomt, over længere tid...

I praksis tror jeg dog at det er mest hensigtsmæssigt at køre på moderat
varme hele tiden istedet for at skifte op og ned hele tiden. Det bygger
jeg på at varmeværket sikkert har lettest ved at skulle levere en lavere
konstant temperatur end en svingende og indimellem meget høj temperatur
i kortere perioder...

> Ydermere: er det bedst at varme fra en stor (bred) radiator, eller giver det
> samme resultat som fra en lille radiator ?

Den fysiske forklaring må igen være at det er bedøvende ligegyldigt,
bortset fra at den store radiator måske bedre kan fordele varmen ud i
rummet hvor den lille vil tabe noget varme hvis ikke luften cirkulerer
ordentligt, er mit bud...

> Når jeg skriver "bedst", mener jeg naturligivs mest varme, for færrest
> penge/måling.

Varmemåleren måler nok kun den varme som er i nærheden af den og derfor
ikke varmen fra hele radiatoren (hvis det er en stor én). Imidlertid er
det vist bedøvende ligegyldigt hvordan du overfører varme - om det er
jævnt eller "pulserende"...

> /Sune
> -der aldrig helt har forstået hvordan sådan et simpelt og unøjagtigt system
> kan være så udbredt, sammenlignet med f.eks. El.

Hvad er E1? Hvis jeg skulle kritisere dit system lidt og give dig lidt
medhold, så burde man nok få "mest for pengene" hvis man har viden om
hvad max- og min- temperaturen er i rørene ved normal brug og derudover
skal du kende til kogepunktet for væsken under de forhold den er i, dvs.
under det rette tryk.

Hvis du så holder væsken under kogepunktet (igen: bedst/biligst med
konstant temperatur) burde du spare mest. Dette betyder dog ikke at
væsken ikke fordamper, sjvh... Men det er der sikkert andre der kan
forklare mere om.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 21-11-04 17:51

Martin Jørgensen wrote:
[klip]

> Hvad er E1?
[klip]

Du skal vist have skiftet fontent i din newsreader. Sune skriver EL og
ikke E1.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-11-04 18:05

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
> [klip]

> [klip]
>
> Du skal vist have skiftet fontent i din newsreader. Sune skriver EL og
> ikke E1.

Nåh Jeg troede energi E2 havde fået en lillebror/-søster der hed E1