At brænde nallerne...
Fra : Joshdak

Dato : 17-11-04 20:31

Hvis vi er enige om at varme reelt består i at molekyler bevæger sig
hurtigt, hvad er det så der gør at min hud ændrer struktur (får brændmærke)
hvis jeg rører noget varmt? Måske kan jeg forstå det ved at hurtige
molekyler hamrer ind i min fingers langsomt bevægende molekyler og det kan
skabe noget ravage af en art, men hvordan kan det så hænge sammen med at min
finger kan blive beskadiget ved at røre noget meget koldt? Her står
molekyler meget stille, hvorledes kan det påvirke min hud?

Mvh.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-11-04 20:24

> hvordan kan det så hænge sammen med at min
> finger kan blive beskadiget ved at røre noget meget koldt? Her står
> molekyler meget stille, hvorledes kan det påvirke min hud?

Hvis dine fingre fryser, så udvider vandet i dine celler sig og cellevæggen
kan ødelægges.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 07:55

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Hvis dine fingre fryser, så udvider vandet i dine celler sig og
cellevæggen
> kan ødelægges.

Hvis der dannes iskrystaller i cellerne vil disse gennemskære membraner, men
længe før så lav temperatur, vil de naturlige balancer betyde denaturering
af protein, ofte irreversibel.

Slikker (ulykkesfugl)børn, (der ofte keder sig) på et iskoldt jerngelænder
hænger tungen fast - næppe kun pga isdannelse i tungeoverfladen -
formodentlig har denatureret protein en lim-virkning

(Passer det at tungen blir ved at hænge fast efter optøning?)

Fra : Jan Pedersen

Dato : 18-11-04 11:28

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Hvis dine fingre fryser, så udvider vandet i dine celler sig og
> cellevæggen kan ødelægges.
okay...hvordan hænger det så sammen med at yderste hudlag er døde celler ?
at noget dødt beskadiges er vel ligegyldigt ?

Fra : Steen

Dato : 18-11-04 12:00

Jan Pedersen wrote:

> okay...hvordan hænger det så sammen med at yderste hudlag er døde
> celler ? at noget dødt beskadiges er vel ligegyldigt ?

Ja, men laget af døde celler er meget tyndt, og man vil næsten altid komme
til at beskadige noget af det levende væv inde bagved.

/steen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 07:51

"Joshdak" <joshdak@yesyes.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis jeg rører noget varmt? Måske kan jeg forstå det ved at hurtige
> molekyler hamrer ind i min fingers langsomt bevægende molekyler

Dine proteinmolekyler har hver især en særlig livsvigtig, rumlig
"garnnøgle"-struktur, og når opvarmede omgivende vandmolekyler hamrer ind i
denne med for stor fart, begynder garnnøglet at blive trevlet op så
voldsomt, at det ikke kan finde tilbage i de rette vante folder.

Det denatureres evt koagulerer som hviden/blommen i blød-/hård-kogt æg -
som der jo ikke kan komme en ny kyling ud af.

For at cut the losses er vort immunforsvar dygtigt til at lave ødemer evt
vabler og rødme og smerte, så reparation kan holde trit med denne termiske
destruktion

Fra : SvenP

Dato : 18-11-04 13:33

> hvis jeg rører noget varmt? Måske kan jeg forstå det ved at hurtige
> molekyler hamrer ind i min fingers langsomt bevægende molekyler og det kan
> skabe noget ravage af en art,

Måske kan du også forstå det som en overførsel af energi. Rør du noget meget
varmt, overføres der meget energi = Av

men hvordan kan det så hænge sammen med at min
> finger kan blive beskadiget ved at røre noget meget koldt? Her står
> molekyler meget stille, hvorledes kan det påvirke min hud?

Her overføres energien den anden vej. Jo koldere en ting du rør, jo mere
energi "suges" ud af dine fingre = Av

Mvh. Sven

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-11-04 00:36

Joshdak wrote:
> hurtigt, hvad er det så der gør at min hud ændrer struktur (får
> brændmærke) hvis jeg rører noget varmt?

Af samme årsag som et æg ændre struktur når det koges. Proteiner
denaturerer når de varmes op, dvs. at deres normale struktur
"smeltes", hvorfor strukturen ændres.

Mon ikke det er årsagen til at kød bliver mørt når det steges?

Btw. hvis kød indeholder meget kollagen, i form af binde væv, så
skal det steje meget længrer, fordi det er "svært" at "smelte".

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk