RAM Timings - GEiL og Shuttle...
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 03-12-04 02:00

Hejsa,

Jeg har lidt problemer med min nye Shuttle SN95G5. Har smækket en 3200+ i
den, og 2x512MB GEiL RAM (PC3200)... Jeg har det problem at maskinen engang
imellem spontant genstarter - eller applikationen jeg sidder i (primært
spil) lukker ned med en RAM-fejl. Gerne: "Memory cannot be read at: 0x0 blah
blah"... Umiddelbart ville jeg sige en af mine ram-klodser var syge - men
jeg har kørt Memtest på dem i ca. 20 timer - men den fandt ikke nogen fejl.

Jeg pillede dog den ene klods ud - og fandt så at maskinen ikke crashede. Om
det var et tilfælde skal jeg ikke kunne sige... Men at spille EQ2 med 512 mb
ram var ikke så fedt - så jeg bankede dem i igen - og har levet lidt med
genstart alt lige fra et par gange i timen - til en gang hver 8'ende time.

Umiddelbart ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg skildte maskinen ad, og
ville lige tage et kig på det. Klodserne står MEGET tæt, faktisk står de
klinet op af hinanden, så de er hammer varme... Det hjælper vel ikke
ligefrem på det hele

Pludselig slog det mig at jeg kunne da lige tage et kig på mine RAMs timing.
GEiL har oplyst at de kører med: "2-6-3-3" - men spørg lige om jeg kan hitte
ud af hvordan jeg lige beder den om at holde det på det... (Den gør det
sikkert automatisk, men jeg er desperat )

Jeg har fundet stedet i min BIOS hvor jeg kan sætte det - men hvad er hvad?
Der står følgende - i nævnte rækkefølge:

- Max Memclock (Mhz) [Auto]
- 1T/2T Memory Timing [Normal]
- CAS# latency (Tcl) [Auto]
- RAS# to CAS# delay (Trcd) [Auto]
- Min RAS# active time (Tras) [Auto]
- Row precharge time (Trp) [Auto]

Hvor sætter jeg de gyldne "2-6-3-3" henne?

Ellers nogle råd oven på denne halvforvirrende forklaring?

// Yoc.

[fut: dk.edb.hardware]

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-04 07:53

> [...]
> - Min RAS# active time (Tras) [Auto]
> - Row precharge time (Trp) [Auto]
>
> Hvor sætter jeg de gyldne "2-6-3-3" henne?

Hej Søren

Det er CAS latency du skal ind på:
Kig evt. her. Der er en nogenlunde komplet liste med alle mulige
indstillinger i bios for alle bundkort.
Den seneste hedder BIOS OPTIMIZATION GUIDE revision 8,0
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

Har du overvejet at din strømforsyning kunne være for svag?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 03-12-04 09:26

On Fri, 3 Dec 2004 02:00:11 +0100, "Søren Aaholm Møller"
<yocal@60696867.dk> wrote:

> [...]
>- Row precharge time (Trp) [Auto]
>
>Hvor sætter jeg de gyldne "2-6-3-3" henne?
>
>Ellers nogle råd oven på denne halvforvirrende forklaring?

Tja, jeg har heller ikke lige check på, hvad den talrække står for.
Det plejer ikke at være noget problem at finde den under ram-timings i
bios.

Men hvad er din max memclock ?

Med andre ord: hvor hurtigt kører du de pc3200 Geil ? i MHz

Jeg har nemlig også konstateret med 2 x 512 Geil i abit NF7 ved 200
MHz fsb, at den genstartede i det uendelige.

De skulle nominelt kunne køre 200 MHz, men vil det altså ikke i dual
mode i NF7, endda med 2.8 volt.

Prøv at sætte ram til at køre asysnkront med 5/6, hvilket er 166 MHz,
- hvis du kører 200 MHz på bundkortet altså. Det gør en 3200+ jo.
(2x200=400).

Hvis det er value Geil, ville jeg nu sætte 3-11-3-3. Godt at amd64 er
mindre pikeret med at få top ram.

mvh

John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-12-04 09:40

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Prøv at sætte ram til at køre asysnkront med 5/6, hvilket er 166 MHz,
> - hvis du kører 200 MHz på bundkortet altså. Det gør en 3200+ jo.

Asynkron RAM/CPU kører ikke specielt godt på nForce kort, det giver en del
dårligere performance i forhold til at køre 166/166.
Det er ihvertfald min erfaring med nForce 2 hvor jeg prøvede at smide CPU'en
op på 200 og RAM'en på 166, sikke noget skod jeg fik ud af det, så nu kører
jeg 166/166.
Hvordan det så ligger med nForce 3 skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener
at have læst at det skulle være nogenlunde det samme der gælder.

Mvh
Benjamin

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 04-12-04 16:55

> Hvis det er value Geil, ville jeg nu sætte 3-11-3-3. Godt at amd64 er
> mindre pikeret med at få top ram.

Det gjorde jeg - og der har ikke været fejl siden

Her er en flaske rødvin som tak for hjælpen:

http://www.yocal.dk/shortlink/link.asp?id=111

// Yoc.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 03-12-04 12:42

<yocal@60696867.dk> wrote:

>- Max Memclock (Mhz) [Auto]
>- 1T/2T Memory Timing [Normal]
>- CAS# latency (Tcl) [Auto]
>- RAS# to CAS# delay (Trcd) [Auto]
>- Min RAS# active time (Tras) [Auto]
>- Row precharge time (Trp) [Auto]
>
>Hvor sætter jeg de gyldne "2-6-3-3" henne?

Det er de sidste 4 [Auto], du sætter væk fra Auto, og sætter manuelt.

Hvis ikke det er ultra Geil, vil jeg anbefale: 3-3-11-3.

Det er ialfald ikke: 2-6-3-3, men 2-3-6-3, idet er Tras, der er stor.

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=366777

1T/2T skal stå på Normal, hvis det betyder 2T.

Max. memclock kan du stille på SPD, hvis ikke Auto. Med SPD, så kører
det synkront.

mvh

John

Fra : millos

Dato : 06-12-04 19:19

har du set efter om når du har begge klodser i kører dual channel, for mit
system crashede osse hvis jeg kørte dual channel, amd 3200+ og et soltek
SL-75FRN2-L... så nu kører mit system helt uden probs, så købt evt. en klods
med 1gb..? mit råd, men måske andre kan hjælpe mere?