WebSpeed - TDC vs Dansk Kabel-TV
Fra : Hans D. Jensen

Dato : 18-05-01 15:01

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på WebSpeed 2 udbudt af
TDC (ved OnCable) og Dansk Kabel-TV A/S (DKTV) (vistnok et datterselskab af
TDC?). OnCable skal have 399 kr/mdr for 512/128, mens DKTV tager 235 kr/mdr
for 512/256. Det eneste jeg har kunnet finde er, at hos DKTV få du en række
private IP adresser i 10.x.x.x serien (typisk 255), og opererer således via
NAT ud til den vide verden, mens man hos TDC allokeres en (dynamisk) public
IP adresse. Det skulle dog være muligt at købe en fast public IP adresse hos
DKTV for 12 kr/mdr.

Hans

Fra : Dann Pedersen

Dato : 18-05-01 17:37

"Hans D. Jensen" <hans.d.jensen@mail.dkX> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> TDC (ved OnCable) og Dansk Kabel-TV A/S (DKTV) (vistnok et datterselskab

Der er tale om to forskellige selskaber (uden nogen koncernsammenhæng så
vidt jeg ved). At Dansk Kabel-TV så har lavet en aftale med TDC Internet om
at de skal klare mail og news opsætningen for deres kunder, det er en anden
sag.

Dann Pedersen

Fra : Jens

Dato : 18-05-01 18:03

> [...]
public
> IP adresse. Det skulle dog være muligt at købe en fast public IP adresse

Det er 2 forskellige selskaber men ejet af samme moderselskab (TDC).
DKT benytter TDC som backbone, mail, news osv.

Så umiddelbart er de temmelig ens. Det er sjovt at tænke på at 2 selskaber
med samme ejere umiddelbart konkurrerer med hinanden......... Og dog, ikke
helt. DKT henvender sig til antenneforeninger, altså kabel-tv net som er
ejet af brugerne selv i forening, hvor OnCable selv ejer kabel-tv net
forskellige steder i landet.
Noget kommer de dog til at konkurrere med moderselskabet. Når de begge
begynder at tilbyde telefoni over kabel-tv nettet !

Jens

Fra : Flemming

Dato : 18-05-01 21:05

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> wrote in message

> Noget kommer de dog til at konkurrere med moderselskabet. Når de begge
> begynder at tilbyde telefoni over kabel-tv nettet !

Men, hvornår ? og hvorledes kommer det til at virke ?

--
Mvh. Flemming
See good thing in bad things

Fra : Jens

Dato : 18-05-01 22:36

"Flemming" <flemming@botmail.com> skrev i en meddelelse

> Men, hvornår ? og hvorledes kommer det til at virke ?

Hvornår ved jeg ikke.... Har dog hørt fra én jeg kender som arbejder for
OnCable at det snart kommer..
Det bliver IP-telefoni. Du får simpelthen en enhed (Cablemodem ?), som
tilsluttes antennestikket og som har 1 eller 2 pots porte (analog tlf.
porte) indbygget.
De gør så det at de prioterer trafikken i netværket, så der altid er
båndbredde tilrådighed til telefonopkald. Dvs. downloader du big time, og
vil du ringe, så falder din download med max. 64 Kbit/s (Mener det er
omkring 25 Kbit/s, altså mindre end ISDN).

Jens

Fra : Flemming

Dato : 18-05-01 22:45

> [...]
> vil du ringe, så falder din download med max. 64 Kbit/s (Mener det er
> omkring 25 Kbit/s, altså mindre end ISDN).

Vil man mon kunne ringe til den udefra, og altså få et "net tlf. nr." ?

--
Mvh. Flemming
See good thing in bad things

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 00:27

> Vil man mon kunne ringe til den udefra, og altså få et "net tlf. nr." ?

Yeps! Du vil kunne få "overført" dit nuværende fastnetnr. dertil.
Det bliver vist noget med fast pris på f.eks. kr. 200,- pr. måned. for
opkald indenlands excl. udenland, mobil, div. tjenester osv.

Jens

Fra : 007

Dato : 19-05-01 09:10

On Fri, 18 May 2001 23:35:53 +0200, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

>. Dvs. downloader du big time, og
>vil du ringe, så falder din download med max. 64 Kbit/s (Mener det er
>omkring 25 Kbit/s, altså mindre end ISDN).

Så skal du eddermame også have en god forbindelse fra kabelnettet og
videre ud til internet
Den typiske båndbredde i et antenneforeningsnet ligger på ca. 30Mbit/s
- så lidt telefoni kan næppe gøre det helt store m.h.t. download ><
båndbredde...

--
007
AKA

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 11:37

"007" <007@agent007.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den typiske båndbredde i et antenneforeningsnet ligger på ca. 30Mbit/s
> - så lidt telefoni kan næppe gøre det helt store m.h.t. download ><

Nope! For telefonitrafikken vil kun være indefor på kabel-tv nettet. Det
kommer ikke ud på Internet, eftersom det ikke har noget at gøre der....
Man sætter noget specielt telefoni udstyr op ved siden af CMTS'en (udstyret
til datatrafik på kabel-tv centralen), som samarbejder med den. Herfra går
telefonien ud på det alm. telefonnet.

Jens

Fra : 007

Dato : 20-05-01 21:45

On Sat, 19 May 2001 12:36:43 +0200, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

>Nope!

Yep!
Vi snakker forbi hinanden...

> For telefonitrafikken vil kun være indefor på kabel-tv nettet.

Netop. Og derfor skal du have en god forbindelse til nettet for at
kunne mærke at der snakkes i telefon.
Hvis du downloader med 30MBit/s fra en server uden for kabelnettet
(=internet), så kan du mærke at der bliver snakket i telefon. Men hvor
mange antenneforeninger har lige en forbindelse til nettet på
30+Mbit/s?

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 22:35

> [...]
> (=internet), så kan du mærke at der bliver snakket i telefon. Men hvor
> mange antenneforeninger har lige en forbindelse til nettet på

Ingen problemer! Indenfor på kabel-tv nettet, der benyttes CMTS (head-end
udstyr eller central udstyr) fra den samme producent ! I dette udstyr kan du
prioritere trafikken, så f.eks. telefoni kommer i første række. Dvs at den
type data som IP-telefoni er, den kommer i første række. Dvs at hastigheden
på andet data automatisk vil falde tilsvarende.
Det virker perfekt, når det selvfølgelig er konfigureret korrekt !

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 09:40

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming" <flemming@botmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår ved jeg ikke.... Har dog hørt fra én jeg kender som arbejder for
> OnCable at det snart kommer..

Din ven arbejder nok for TDC Kabel TV A/S som sælger *produktet/ydelsen*
OnCable.

mvh
Bjørn

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 11:40

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Din ven arbejder nok for TDC Kabel TV A/S som sælger *produktet/ydelsen*
> OnCable.

Ja det gør han, bortset fra at selskabet skal til at hedde OnCable istedet
for TDC Kabel TV A/S, og som sælger produktet OnCable!
OnCable er jo som sagt før og lige for at nævne det igen et andet selskab
end Dansk Kabel TV A/S.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-01 12:24

> Ja det gør han, bortset fra at selskabet skal til at hedde OnCable istedet
> for TDC Kabel TV A/S, og som sælger produktet OnCable!

Nej, aktieselskabet hedder TDC Kabel TV A/S.
OnCable er deres brand.
Ellers skiller Kabel TV sig godt nok noget ud fra resten af familien

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 12:27

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9e5l1t$8qi$1@news.inet.tele.dk...

KLIP

> Nej, aktieselskabet hedder TDC Kabel TV A/S.
> OnCable er deres brand.

Enig -

> Ellers skiller Kabel TV sig godt nok noget ud fra resten af familien

I al venskabelighed - hører jeg undertoner

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-01 12:49

> I al venskabelighed - hører jeg undertoner

nej, men det ville du gøre hvis aktieselskabet virkelig skulle hedde OnCable

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 14:22

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9e5mst$epe$1@news.inet.tele.dk...
> "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> nej, men det ville du gøre hvis aktieselskabet virkelig skulle hedde
OnCable

<fnis>

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 09:39

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er 2 forskellige selskaber men ejet af samme moderselskab (TDC).
> DKT benytter TDC som backbone, mail, news osv.

TDC A/S ejer TDC Kabel TV A/S som ejer Dansk Kabel TV A/S (Moder ->
Datter -> Datter)

PS: Det af dig nævnte selskab DKT har *intet* med TDC A/S at gøre.

mvh
Bjørn

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 11:48

> [...]
> Datter -> Datter)
>
> PS: Det af dig nævnte selskab DKT har *intet* med TDC A/S at gøre.

Det er ikke korrekt i flg. mine oplysninger (Dermed ikke sagt at de er 100%
korrekte!)!
Det må snarere være sådan:

TDC Holding A/S (Moderselskab) (Ved ikke om det eksakt hedder sådan) ejer
hhv:

OnCable (TDC Kabel TV A/S) (Datterselskab)
og
Dansk Kabel TV A/S (DKTV) (Datterselskab).

OnCable og DKTV benytter samme backbone som de jo sikkert køber af et andet
TDC selskab/eller moderselskabet ?

og de 2 konkurrerer indbyrdes kan man på sin vis godt sige, bortset fra at
de har hver deres kundesegment.
OnCable driver sit eget Kabel-TV net hvorimod DKT servicerer forskellige
antenneforeningers kabel-TV net.

Jens

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 11:57

> [...]
> de har hver deres kundesegment.
> OnCable driver sit eget Kabel-TV net hvorimod DKT servicerer forskellige

Rettelse ! Bjørn har ret efter noget nærmere granskning!

TDC Kabel TV (OnCable) ejer Dansk Kabel TV A/S
Se http://www.tdcas.dk/tdc/menu/sm0012.htm

Altså moderselskab -> datterselskab -> datterselskab....

Endnu mere mærkeligt hvorfor prisen så er så forskellig. Tror dog jeg har en
forklaring !
Eftersom TDC Kabel TV driver sine egne net, så er der på disse lukket af for
konkurrenter såsom Telia Stofa. De kan derfor sætte prisen som de vil,
hvorimod Dansk Kabel TV A/S netop konkurrerer med Telia Stofa om de
forskellige antenneforeningers net. Her bliver de nødt til at være
konkurrence dygtige.....

En lille side bemærkning ! Det er utroligt at de forskellige
antenneforeninger sælger deres sjæl til Telia Stofa eller Dansk Kabel TV. I
stedet skulle de gøre ligesom http://www.dsa-net.dk/ som har lavet deres
egen løsning til en billigere penge.

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 12:05

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eftersom TDC Kabel TV driver sine egne net, så er der på disse lukket af
for
> konkurrenter såsom Telia Stofa. De kan derfor sætte prisen som de vil,

Du skal så også retfærdighedsvis nævne at Telia Stofa (Stofa Kabel) har og
er i samme situation (de ejer også anlæg).

mvh
Bjørn

Fra : Enok Hauge

Dato : 19-05-01 14:25

On Sat, 19 May 2001 13:04:51 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

> [...]

>Du skal så også retfærdighedsvis nævne at Telia Stofa (Stofa Kabel) har og
>er i samme situation (de ejer også anlæg).

Ja, det er da klart når Stofa kræver at overtage antenneforeningens
kabler før de vil levere noget som helst. Det vil sige at
antenneforeningerne bliver en del at Telia Stofa, og det betaler Stofa
ikke en rød reje for.

Mvh. Enok Hauge

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 15:07

"Enok Hauge" <enokh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det er da klart når Stofa kræver at overtage antenneforeningens
> kabler før de vil levere noget som helst.

Det tror jeg ikke på.

> Det vil sige at
> antenneforeningerne bliver en del at Telia Stofa,
> - og det betaler Stofa
> ikke en rød reje for.

Første del - Det tror jeg ikke på.

Anden del - Det tror jeg ikke min egen Antenneforening (incl. Bestyrelsen)
ville gå med til.

mvh
Bjørn

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 19-05-01 16:51

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

> "Enok Hauge" <enokh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det tror jeg ikke på.

Der hvor jeg bor, har der netop været møde i grundejerforeningen ang.
"bredbånd", og der har været hentet tilbud fra Stofa og TDC, Hvis vi valgte
Stofa skulle vi overgive antenne nettet til Stofa, før de ville/kunne
tilbyde deres tjenester.

Det var der ikke stemning for, så valget faldt på TDC, så de er netop nu ved
at lægge de nødvendige kabler (pris estimeret 700KKR), webspeed2, og vi har
så bundet os til TDC´s services i (mener jeg) 5år.

Korrekt, vores antenne net (værdi Ca. 2 Millioner) skulle gives til Stofa.

> Første del - Det tror jeg ikke på.
>
> Anden del - Det tror jeg ikke min egen Antenneforening (incl. Bestyrelsen)
> ville gå med til.

Nej, det ville vi heller ikke.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 17:16

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
valgte
> Stofa skulle vi overgive antenne nettet til Stofa, før de ville/kunne

På hvilket grundlag vil Stofa overtage nettet?

> [...]
har
> så bundet os til TDC´s services i (mener jeg) 5år.

Nu kommer der mere "kød" på grundlaget.

1) Stofa (som jeg læser dit indlæg) skulle for egen regning og risiko
ombygge jeres net....
Her er så grunden til overtagelsen - ik´? eller skulle de bare gøre det
"gratis"?

2) TDC Kabel TV A/S gør det så for jer - mod en bundet serviceaftale - Det
er også en måde at få sine penge hjem igen.

3) Havde I haft penge i kassen (sparet op), kunne I jo selv have stået for
ombygningen og herefter have valgt udbyder

Morale - Ingen ting kommer af sig selv her i verden - det skulle da lige
være lommeuld

mvh
Bjørn

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 19-05-01 19:54

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
Klip

> På hvilket grundlag vil Stofa overtage nettet?

Ellers vil de ikke tilbyde os deres tjenester (dvs. de skal have ~2millioner
(ca. værdi af antenne nettet) for det)

> ved
> har
>
> Nu kommer der mere "kød" på grundlaget.

Det er en satsning fra TDS´s side, da vi ikke har lavet kontrakt på internet
udbydning, men ville have muligheden. (kontrakten der er indgået dækker kun
tv/radio programmer)

> 1) Stofa (som jeg læser dit indlæg) skulle for egen regning og risiko
> ombygge jeres net....
> Her er så grunden til overtagelsen - ik´? eller skulle de bare gøre det
> "gratis"?

Det er jo ikke for egen regning, de ville jo få antenne nettet til Ca. værdi
2 mil.

> 2) TDC Kabel TV A/S gør det så for jer - mod en bundet serviceaftale - Det
> er også en måde at få sine penge hjem igen.

Læd do.

> 3) Havde I haft penge i kassen (sparet op), kunne I jo selv have stået for
> ombygningen og herefter have valgt udbyder

Ja, men vi har jo valgt at få tilbud udefra, og så må det være op til
firmaet selv at give et tilbud.

> Morale - Ingen ting kommer af sig selv her i verden - det skulle da lige
> være lommeuld

Nej selvfølgelig ikke.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 21:45

> [...]
> Klip

> Ellers vil de ikke tilbyde os deres tjenester (dvs. de skal have

Nu kender jeg ikke tilbudet (jeg er *ikke* ansat hos Telia Stofa A/S); men
har dog gennem årerne lidt erfaring ud i Antenneanlæg/laug på både drifts-
og købssiden.

Derfor synes jeg at dit udsagn lyder temmelig voldsomt - Er du medlem af
bestyrelsen og derfor har præcist kendskab til tilbudet? - Hvis du er/har,
må jeg bøje mig i støvet.

> [...]
internet
> udbydning, men ville have muligheden. (kontrakten der er indgået dækker

Jeg formoder at TDC Kabel TV A/S alligevel har dækket sig ind
(forhåbentlig), således investeringen betaler sig tilbage incl. en passende
fortjeneste.

> Det er jo ikke for egen regning, de ville jo få antenne nettet til Ca.
værdi
> 2 mil.

Igen - Jeg kender ikke til kontraktens indhold - af naturlige årsager.

Det

> Læd do.

> Ja, men vi har jo valgt at få tilbud udefra, og så må det være op til
> firmaet selv at give et tilbud.

Det har du naturligvis fuldstændig ret i.

mvh
Bjørn

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 20-05-01 04:53

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
Klip

> Derfor synes jeg at dit udsagn lyder temmelig voldsomt - Er du medlem af
> bestyrelsen og derfor har præcist kendskab til tilbudet? - Hvis du er/har,
> må jeg bøje mig i støvet.

Jeg er ikke med i bestyrelsen, men var med til general mødet, hvor vi fik
forelagt tilbudene fra de 2 firmaer til debat.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 10:16

> [...]
> bestyrelsen og derfor har præcist kendskab til tilbudet? - Hvis du er/har,

Desværre så er det sådan det mange gange foregår ! Købe ellers binde sig i 5
år !
Jeg har hørt en historie om en lille antenneforening, som solgte deres anlæg
(så vidt jeg husker var selve anlægget vurderet og forsikret for ca. 5
millioner kr.) til TDC Kabel TV A/S.
De lovede der ikke ville kontingent stigninger osv. de næste par år.
TDC overtog anlægget til kr. 1,- ! (Altså forærede de TDC kr. 5 millioner!)
Senere har de fortrudt noget så grufuldt ! Prisen pr. år steg fra kr. 1300,-
til kr. 3300,- ......
Decideret bondefangeri ! TDC havde sikret sig via nogle kontraktmæssige
svinkeærinder.....
(Jeg har fået historien fortalt af én, men set dokumentation....)

Jens

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 10:10

> [...]
internet
> udbydning, men ville have muligheden. (kontrakten der er indgået dækker

Nu kommer der noget fornuft ind ! Jo mindre man som antenneforening binder
sig til jo bedre !

Jens

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 10:08

> [...]
> ombygge jeres net....
> Her er så grunden til overtagelsen - ik´? eller skulle de bare gøre det

Så meget koster det altså heller ikke!

> 2) TDC Kabel TV A/S gør det så for jer - mod en bundet serviceaftale - Det
> er også en måde at få sine penge hjem igen.

Ja, en rigtig god forretning for TDC Kabel TV A/S !

> 3) Havde I haft penge i kassen (sparet op), kunne I jo selv have stået for
> ombygningen og herefter have valgt udbyder

Behøver man ikke spare op til ! Bankerne er mere end villige til at låne
antenneforeningerne penge på meget fordelagtige vilkår ! De ved at de med
sikkerhed får penge ind igen, da medlemstallet ikke falder drastisk på sådan
et net.

> Morale - Ingen ting kommer af sig selv her i verden - det skulle da lige
> være lommeuld

Man kan også sælge for billigt, eller nogen kan købe for billigt !

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-01 11:44

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så meget koster det altså heller ikke!

Måske ikke ved en pennetration på 5 - 15%.

Lad os antage at foreningen har 1.000 medlemmer og penetrationen (ved
Internettilslutning) er 100%.

Så vil alene den nyeste teknik for afslutning og *kun* afslutningen (en
speciel boks med tilhørende dåse) i hjemmet (før snorerne til Radio, TV samt
PC) koste ca. 700KDKK excl. moms og montage.

Så er der vel at mærke *intet* foretaget i selve anlægget samt
Hovedstationen.

Det

> Ja, en rigtig god forretning for TDC Kabel TV A/S !

Måske indeholder Servicekontrakten en sikring af forsyningen og man kan
derfor *ikke* umiddelbart "se", hvor det bærer hen.

Har man "solgt sin sjæl" - som du betegner det - er det *ejeren* som har
problemerne/omkostningerne til at holde nettet "flyvende".

> [...]
> antenneforeningerne penge på meget fordelagtige vilkår ! De ved at de med
> sikkerhed får penge ind igen, da medlemstallet ikke falder drastisk på

Mange Antenneforeninger/Laug har en klar paragraf i deres vedtægter, der
siger: "at foreningen/lauget *ikke* må gældsætte medlemmerne". Derfor er der
kun 2 veje - 1) Opsparring eller 2) Frasalg.

> Man kan også sælge for billigt, eller nogen kan købe for billigt !

Næe.. - Men man kan også tro at "træerne vokser ind i himlen" og
Antenneteknik er "et knips med fingrerne".

mvh
Bjørn

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 10:05

> [...]
har
> så bundet os til TDC´s services i (mener jeg) 5år.

I en tid som denne "Internettid", så er 5 år rasende lang tid. Min
personlige mening er at jeres antenneforening har solgt deres sjæl til TDC !

> Korrekt, vores antenne net (værdi Ca. 2 Millioner) skulle gives til Stofa.

Er du sikker på værdien ikke er højere ? 2 Millioner lyder som et meget
lille antennenet. Vores er vurderet (af forsikringen) til 40-50 millioner
kr.

Bestyrelsen)

> Nej, det ville vi heller ikke.

Men det er jo nærmest netop hvad de alligevel har gjort. De har bundet sig i
5 år!

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-01 12:19

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er du sikker på værdien ikke er højere ? 2 Millioner lyder som et meget
> lille antennenet. Vores er vurderet (af forsikringen) til 40-50 millioner
> kr.

Sikkert..... Såfremt der skal etableres et *helt nyt* anlæg med "dagens
teknik".

Hvor gammelt er jeres anlæg?

Går det helt op til 860 MHz.?

Er det returvejsdueligt?

Hvor gamle er kablerne og er de dimensioneret korrekt (til den nye
situation)?

Er skabe og standere i god/perfekt stand?

Er anlægget overhovedet HF-tæt?

..... og sådan kunne jeg blive ved.

Forsikringer har det med at gå efter "nypris" og dette har *ingenlunde*
noget at gøre med anlæggets *aktuelle* tilstand.

(Kig bare på din bil.....)

I Danmark er vi ca. 5 - 10 år bagud med *opgraderingen* af og til
*returvejsduelige* antenneanlæg og alt skal gøres efter princippet "hug en
hæl - klip en tå", fordi folk *ikke* kan eller vil forstå at et
korrekt/optimalt anlæg har nogle ikke ubetydelige investeringsomkostninger
(som på sigt munder ud i nogle væsentlige fordele).

mvh
Bjørn

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 13:05

> "Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Sikkert..... Såfremt der skal etableres et *helt nyt* anlæg med "dagens
> teknik".

Det er jo netop det forsikringsværdien skal afspejle eller hvad ?

> Hvor gammelt er jeres anlæg?

Det er vist fra 70'erne.

> Går det helt op til 860 MHz.?

Nej, ikke endnu !

> Er det returvejsdueligt?

Nej, vi skal have ekstraordinær generalforsamling i morgen om udbygning med
lysleder og returvej.

> Hvor gamle er kablerne og er de dimensioneret korrekt (til den nye
> situation)?

Det er selvfølgelig noget man skal være opmærksom på. Men de fleste
antenneforeninger kender vel til beskaffenheden på deres net.

> Er skabe og standere i god/perfekt stand?

Også noget som har betydning!

> Er anlægget overhovedet HF-tæt?
>
> .... og sådan kunne jeg blive ved.

Det har du ret i, men det er "sjældent" at et anlæg er i så dårlig stand at
udgifterne bliver så store at det stadig ikke kan betale sig for foreningen
selv at eje nettet !

> Forsikringer har det med at gå efter "nypris" og dette har *ingenlunde*
> noget at gøre med anlæggets *aktuelle* tilstand.
>
> (Kig bare på din bil.....)

Det har du tildels ret i. Et sådan net har et enormt potentiale i fremtiden.
Vi har ikke set alt endnu. Internet er én ting, Telefoni en anden. Hvad
bliver det næste ? Der vil komme flere og flere "services" som sådan et net
kan overføre !

> [...]
> korrekt/optimalt anlæg har nogle ikke ubetydelige investeringsomkostninger
> (som på sigt munder ud i nogle væsentlige fordele).

Det har du også ret i. Jeg tror dog at problemet har været at det har været
temmeligt diffust hvad man kunne bruge en udbygning til. Nu er der så
endelig kommet nogle service som rykker (Internet, Telefoni) og så får folk
stille og roligt øjnene op for det "guld" der ligger i jorden i sådan en
antenneforening. For der er faktisk tale om guld.
Vores anlæg er som sagt værdisat af forsikringen til mange millioner kr. Og
det er jo ikke uden grund. Bare det at grave kablerne ned koster en formue.
Potentialet med et sådan net er enormt. Tænk bare på de "nye" teleselskaber
og deres kamp imod TDC som ejer den suverent største del af
teleinfrastrukturen i DK.
Der er mange millioner kroner på spil !

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-01 15:30

> "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> millioner

> Det er jo netop det forsikringsværdien skal afspejle eller hvad ?

Sammenlign med din bil igen - der er en afskrivning på x% ved x antal år.

Er du/I helt sikker på at få et nyt (læs: nutidsanlæg), såfremt det
utænkelige skulle ske - at hele nettet "explomderer" og derved er
ubrugeligt?

> Det er vist fra 70'erne.

KLIP

Her ligger så en stor del af forklaringen på priser, forskel i tilbud samt
ombygningsgrad begravet.

> Nej, vi skal have ekstraordinær generalforsamling i morgen om udbygning
med
> lysleder og returvej.

Rigtig held og lykke med resultatet - sagt positivt/konstruktivt:"her ligger
jeres fremtid begravet"...

mvh
Bjørn

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 20-05-01 12:40

> [...]
> Bestyrelsen)

> Men det er jo nærmest netop hvad de alligevel har gjort. De har bundet sig

Ikke helt, da vores kontrakt udløbet i år (vedrørende levering af tv/radio
til TV/radio.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 10:01

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Enok Hauge" <enokh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det tror jeg ikke på.

Sådan foregår det. Jeg vil faktisk gå så langt til at sige at firmaerne
"tager røven" på antenneforeningerne. Rundt omkring i de mange
antenneforeningersbestyrelser, sidder man ikke med den viden omkring
anlægget, som gør at man kan vurdere hvordan og hvorledes. Det er så lettere
at overlade det til et kommercielt firma som ved hvor mange penge der ligger
i jorden.

> Første del - Det tror jeg ikke på.

Se ovenstående!

> Anden del - Det tror jeg ikke min egen Antenneforening (incl. Bestyrelsen)
> ville gå med til.

Måske ikke lige din, men mange antenneforeninger gør! Jeg er med i en
Internetarbejdsgruppe dannet af vores bestyrelse fra den lokale
antenneforening. Denne arbejdsgruppe blev kun dannet fordi vi var nogle
stykker (undertegnede incl.) der på generalforsamlingen råbte højt. Ellers
var nettet blevet "belejret" af enten DKTV eller STOFA.

Dvs. ikke nødvendigvis solgt, men de krævede at vi bandt os for min. 5 år. I
den branche er 5 år fandme (undskyld sproget) MEGET lang tid !

Der var en ung universitetsstuderende som lavede en hurtig udregning. Hvis
10% tilmeldte sig Internet på vores net (Det virkelig tal over de næste 5 år
ville nok være væsentligt højere), så ville et af nævnte firmaer tjene noget
nær 15 millioner kr. på de 5 år. De ville selvfølgelig have udgifter men
slet slet ikke i den størrelsesorden, snarere omkring de 5 millioner.
Nu siger jeg ikke at hans udregning var 100% korrekt, men det satte tingene
i perspektiv.
Efterfølgende har vi i Internetarbejdsgruppen været på besøg hos DSA-NET
(http://www.dsa-net.dk). De viste os hurtigt at det for en antenneforening
sagtens kan betale sig at lave det selv.
De har væsentligt billigere og hurtigere Internet end nævnte firmaer
leverer!
Det jeg synes er ekstra interessant ved deres løsning er ydermere at der
tilbydes telefoni (Kommer snart, men gratis internt medlemmer imellem
fungerer allerede), samt at medlemmerne kan kommunikere internt med den
fulde båndbredde tilrådighed dvs. 10 Mbit/s.... Det er ikke muligt med DKTV
eller STOFA's løsning, da hastigheden på disse begrænses i kabelmodemmet hos
som står hos kunden.
(Det skal siges at båndbredden på et kabel-tv net kan nå ca. 45 Mbit/s
downstream og ca. 10 Mbit/s upstream, samt at det er et shared medie, dvs.
man deles om den tilgængelige båndbredde pr. ø.)

Jens

Fra : Lasse Berglund

Dato : 19-05-01 14:42

Vedr. priser så giver jeg (Skanderborg AFO-SHS) kr. 135,- for flat-rate DK
TV Internet. Prisen skulle være for en 128/64 Kbit/s forbindelse men DK TV
leverer en 512/128 Kbit/s forbindelse, hvilket jeg naturligvis ikke har
noget imod ;)).

Vedr. OnCable contra DK TV priser: Enig i nedenstående.

> for

Vedr. Telia Stofa: Prisen for StofaNet er ens over hele landet uanset om det
er egne net eller antenneforeningers net eller en helt 3. form for net. Og
der giver man mellem kr. 60,- og kr. 200,- alt efter forbrug. (iflg
www.stofa.dk)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 12:01

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> TDC Holding A/S (Moderselskab) (Ved ikke om det eksakt hedder sådan) ejer
> hhv:

Muligvis

> OnCable (TDC Kabel TV A/S) (Datterselskab)

Datterselskab (100% ejet) af Moderselskabet (TDC)

> Dansk Kabel TV A/S (DKTV) (Datterselskab).

.... 100% ejet af TDC Kabel TV A/S og dermed et datterselskab af samme og
*ikke* et datterselskab af TDC (trust me ).

> OnCable og DKTV benytter samme backbone som de jo sikkert køber af et
andet
> TDC selskab/eller moderselskabet ?

De køber det af et søsterselskab.

> [...]
> de har hver deres kundesegment.
> OnCable driver sit eget Kabel-TV net hvorimod DKT servicerer forskellige

Der er *intet* i TDC der hedder DKT - det er en leverandør - se:
http://www.dkt.dk

mvh
Bjørn

Fra : Jens

Dato : 19-05-01 13:55

> Der er *intet* i TDC der hedder DKT - det er en leverandør - se:
> http://www.dkt.dk

Så DKTV da, se http://www.dk-tv.dk/ og
http://www.tdcas.dk/tdc/omtdc/datterselskaber/tdc_kabel.htm

Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 14:22

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så DKTV da, se http://www.dk-tv.dk/ og
> http://www.tdcas.dk/tdc/omtdc/datterselskaber/tdc_kabel.htm

Så est vi enige

mvh
Bjørn

Fra : Hans D. Jensen

Dato : 19-05-01 10:21

.... men der er stadig ingen der ved hvorfor OnCables produkt er dobbelt så
dyrt som Dansk Kabel TV A/S's...??

Hans.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 12:10

> ... men der er stadig ingen der ved hvorfor OnCables produkt er dobbelt så
> dyrt som Dansk Kabel TV A/S's...??

Det skal en sælger/rep. fra de to selskaber selv svare på.

Indtil videre har jeg/vi ekke set en sådan i NGén.

PS: Vi andre kan kun gisne - og det vil *jeg* ikke gøre.

mvh
Bjørn

Fra : Anders Lund

Dato : 19-05-01 16:19

Det skulle dog være muligt at købe en fast public IP adresse hos
> DKTV for 12 kr/mdr.

Kan privat personer få en global ip, eller er det kun erhvervs kunder????

mvh
Anders Lund

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 19-05-01 16:27

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> Det skulle dog være muligt at købe en fast public IP adresse hos
>
> Kan privat personer få en global ip, eller er det kun erhvervs kunder????

Det kan både private og erhvervskunder...
Det koster 15 kr/mdr. incl. moms

Med venlig hilsen

Jørgen H. Andreasen

--
Jeg arbejder for Dansk Kabel Tv men udtaler mig for mig selv.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-05-01 17:18

"Jørgen H. Andreasen" <ja@medidata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hej Jørgen.

Nogen kommentarer til det tidligere i tråden?

mvh
Bjørn

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 21-05-01 21:28

> Nogen kommentarer til det tidligere i tråden?

Nej, jeg er bange for at jeg (nok med rette) vil blive beskyldt for at være
for partisk.
Dog vil jeg huske Jens (og andre) på at der er noget der hedder support. Vi
bruger faktisk ganske store summer på både vores kundesupport og vores
tekniske afdeling. Der sker mange sjove ting isådant et netværk.
Når man sammenligner vores og andres tilbud med at drive det selv, skal man
lige have sig for øje, at man meget vel kan komme til at "binde" sestyrelsen
rent arbejdsmæssigt om end ikke økonomisk.

Se nu Bjørn: Nu fik du mig igang med en smørre, der havde gjort vores
salgchef stolt.

Med venlig hilsen

Jørgen H. Andreasen
--

Der godt nok er ansat i Dansk Kabel TV, men udtaler sig helt privat!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-01 23:14

"Jørgen H. Andreasen" <ja@medidata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Se nu Bjørn: Nu fik du mig igang med en smørre, der havde gjort vores
> salgchef stolt.

Vel talt og retfærdighedsvis må man også sige at andre udbydere/leverandører
tilstræber det samme.

PS: Hvornår kommer Salgschefen ind med et par velanbragte kommentarer?...

mvh
Bjørn

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 22-05-01 07:21

> PS: Hvornår kommer Salgschefen ind med et par velanbragte
kommentarer?...

Han er ikke på usenet. Vi udtaler os kun her, når jeg ikke kan holde min
mund..

/ja