Vitaminpiller - godt eller skidt?
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-11-04 08:39

For ca. 14 dage siden blev det nævnt i medierne, at en daglig vitaminpille
viste at være skadelig. Jeg bedmærke i historien da jeg normalt tager en om
morgenen.
Nu var der i går, så en historie om en hollandsk undersøgelse, der viste at
en daglig vitaminpille var en god idé, da den havde en markant positiv
effekt.

Hvad skal man så tro? Medierne udrere sig åbenbart ikke over to helt
modstridende undersøgelser.

--
Mvh. Lars

Fra : G.B.

Dato : 22-11-04 11:19

Lars Jørgensen <no@email.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> markant positiv effekt.
> Hvad skal man så tro? Medierne udrere sig åbenbart ikke over to helt

Der har fornylig været en undersøgelse som påviser (hvad der iøvrigt har
været almindelig viden i mange årtier), at for meget A, D og K-vitamin er
skadeligt - det nye var, at også E-vitamin skulle have negative effekter.
Disse vitaminer er fedtopløselige, og kan derfor ophobes i kroppens
fedtvæv. De syntetiske varianter af disse vitaminer har meget mere
udtalte bivirkninger end de ikke-syntetiske.

OK, det er nok ikke anbefalelsesværdigt at købe tyve glas piller i den
lokale helsekost eller matas, for planløst proppe sig med adskillige
håndfulde om dagen ud fra princippet "øl er godt, meget øl er meget
godt", men alt andet lige indeholder medicinhistorien maksimalt et par
tilfælde om dødsfald forårsaget af vitaminer.
Jeg husker kun ét konkret tilfælde med nogle opdagelsesrejsende i Arktis,
som døde af D-vitaminforgiftning efter at have spist sig mætte i
isbjørne-lever.
Til sammenligning dør titusindevis af mennesker hvert år som direkte
følge af fejlordineret eller bivirkningsbelastet syntetisk medicin (jeg
vil lige nævne, at jeg i praksis er fortaler for at følge lægens
anvisninger).

Jeg bliver i hvert tilfælde ved med at tage mine to daglige omniminer.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer