Smertestillende Midler - Pest eller Kolera~
Fra : David Rasmussen

Dato : 21-11-04 22:41

Jeg synes snart jeg har hørt skrækhistorier om alle smertestillende
midler. Jeg kunne forestille mig at det bedste at gøre var at undgå at
spise den slags overhovedet, men selv hvis man kan moderere sig selv til
at tage det sjældnere end man har gjort, selv når man har stærk
hovedpine eller lignende, så kunne det være rart at vide hvad der var
mindst skadeligt når man så alligevel engang imellem faldt i vandet og
tog et par piller.

Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
ibuprofen. Findes der andre relevante? Og hvilken af disse eller andre
er mindst skadelig?

/David

Fra : Boel

Dato : 21-11-04 23:30

> Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
> ibuprofen.

Du kan roligt spise tabletter indeholdende paracetamol. Hvis du bare holder
dig til vejledningen på pakken og ikke spiser over 4g i døgnet, så har
paracetamol INGEN bivikninger. (forudsat, at du ikke har leversygdomme)

/Boel

Fra : G.B.

Dato : 21-11-04 23:39

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i meddelelsen news:41a10b6f
$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
> ibuprofen. Findes der andre relevante? Og hvilken af disse eller andre
> er mindst skadelig?

De er alle tre uskadelige - hvis de bruges rigtigt.

Skadeligheden ligger i, at visse mennesker popper hovedpinepiller, som et
sliksygt barn æder vingummier. Eller i, at de bruges som symptombehandling,
som ikke ændrer på årsagerne til smerterne.

Jeg tror det er et halvt år siden jeg selv har taget en smertestillende
tablet, selv om jeg har haft lidt muskel- eller hovedsmerter - jeg
foretrækker iøvrigt kodimagnyl, hvis det endelig skal være.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-11-04 11:56

G.B. wrote:

> [...]
> tablet, selv om jeg har haft lidt muskel- eller hovedsmerter - jeg
> foretrækker iøvrigt kodimagnyl, hvis det endelig skal være.

Hmm. Når jeg siger at jeg har hørt om skrækhistorier om alle tre, så
mener jeg det. Tilfælde hvor man _ikke_ havde spist pillerne som slik,
men hvor man netop tog 2 stks for første gang i et halvt år, med
problemer til følge.

Med paracetamol har jeg hørt om leverproblemer i ovenstående scenarium.
Med acetylsalicylsyre har jeg fra en læge hørt om et tilfælde hvor han
tilfældigvis kom kørende ind på en benzintank for at tanke benzin, hvor
han inde i butikken finder ekspedienten sammen med en fyr som er
bevidstløs og som ikke trækker vejret. Lægen gør sit, og manden kommer
på hospitalet og reddes vistnok uden mén. Det viser sig at grunden til
reaktionen var to kodimagnyler. Samtidig er acetylsalicylsyre også kendt
for at indvirke i forskellige krydsallergier. Man kan være allergisk
overfor det, uden at vide det, og uden at det nødvendigvis viser sig
hver gang.

Omvendt har jeg hørt folk sige at acetylsalicylsyre er meget mildere for
kroppen (især leveren) end paracetamol. Hvad skal man tro?

/David

Fra : G.B.

Dato : 22-11-04 12:32

> [...]
> mener jeg det. Tilfælde hvor man _ikke_ havde spist pillerne som slik,
> men hvor man netop tog 2 stks for første gang i et halvt år, med

Jeg har et sted en fotokopi fra Journal of Clinical Immunology liggende,
som beskriver et tilfælde af anafylaktisk chok (kan være dødeligt - en
allergisk reaktion i hele kroppen på én gang) efter indtagelse af en kop
kamillete.

Og hvad vil jeg sige med det?

Jo, brufen, paracetamol og AAS bruges daglig af mange, mange millioner
mennesker uden at de dog falder døde om som fluer af den grund.

Skal man forbyde et stof, som giver lindring til en stor del af verdens
befolkning, fordi der konstateres enkelte tilfælde af allergiske eller
lignende uhensigtsmæssige reaktioner?

Eller skal vi til at dyrke piletræer og opiumsvalmuer i stor stil - eller
screene alle landes befolkninger for overfølsomhed eller uhensigtsmæssige
reaktioner...?

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-11-04 13:13

G.B. wrote:

> [...]
> screene alle landes befolkninger for overfølsomhed eller uhensigtsmæssige

Jeg har ikke udtalt mig om det politiske i dette her. Jeg prøver bare
som enkeltperson at finde ud af hvad der er mindst slemt for mig at spise.

/David

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-04 18:46

> Jeg har ikke udtalt mig om det politiske i dette her. Jeg prøver bare
> som enkeltperson at finde ud af hvad der er mindst slemt for mig at spise.

Kodymagnyl.
Parcetamol frarådes til gravide, hvilket kodymaglnyler ikke gør.

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-04 20:21

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Kodymagnyl.
>Parcetamol frarådes til gravide, hvilket kodymaglnyler ikke gør.

Nu er David vistnok en mand, så risikoen i forbindelse med graviditet er
nok til at overskue

Men der er iøvrigt aldrig påvist teratogen effekt af Paracetamol.

Thalidomid sagen i 60'erne har medført at alle medicinal firmaer tager
forbehold for graviditet. Men reelt er det ganske få præparater der
giver problemer i denne sammenhæng...

<mlr>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-04 22:14

> Nu er David vistnok en mand, så risikoen i forbindelse med graviditet er
> nok til at overskue

Det var såmænd også bare ment som en indikation - jeg har det bedst med
kodymagnyl af ovenstående grund, gravid eller ej.

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-04 22:38

>Det var såmænd også bare ment som en indikation - jeg har det bedst med
>kodymagnyl af ovenstående grund, gravid eller ej.

Jeg tror egentlig du har misforstået situationen...

Der er aldrig påvist teratogene effekter af Paracetamol.

Men for acetylsalicylsyre (kodimagnyl) er der modstridende oplysninger.
Acetylsalicylsyre indtaget i høje doser er relateret til risiko for
intrauterin væksthæmning og perinatal mortalitet. Dertil kommer
utilsigtede effekter i form af blødningsrisiko, langvarig fødsel,
hæmning af lukning af ductus arteriosus på grund af den hæmmende effekt
på trombocytaggregation og prostaglandinsyntese.

Så det er vel Paracetamol der må foretrækkes

<mlr>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-11-04 21:35

> Jeg tror egentlig du har misforstået situationen...

Det er absolut muligt - jeg har kun været gravid to gange

> [...]
> på trombocytaggregation og prostaglandinsyntese.
>
> Så det er vel Paracetamol der må foretrækkes

Ovenstående kunne lige så godt være skrevet på russisk - jeg fatter det
ikke, beklager.
I en nyhedsudsendelse for et par uger siden fortalte de at man havde påvist
skader på fostre ved indtagelse af parcetamol. Det stemmer fint med hvad jeg
fik at vide af min læge for 20 år siden, så jeg grinede lidt over at man nu
havde påvist hvad læger altså har vidst i 20 år. Ligeledes har jeg fået
parcetamol et par gange, men har hver gang fået voldsomt kvalme. I følge
apoteket skyldes det, at der er tilsat brækmiddel for at undgå at man tager
for mange - og jeg er åbenbart sart over for netop det middel. Kodymagnyl er
heller ikke sundt, men som sagt foretrækker jeg det, da det ikke skader ved
normale doser - eller er jeg gal på den her?

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-04 21:56

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Kodymagnyl er heller ikke sundt, men som sagt foretrækker jeg det,
> da det ikke skader ved normale doser - eller er jeg gal på den her?

Hvis man læser på det har paracetamol generelt færre bivirkninger end
kodimagnyl - Men hvis du kun tager en enkelt dosis en-gang-imellem er
der næppe den store forskel.....

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 22:16

> [...]
> nu
> havde påvist hvad læger altså har vidst i 20 år.

Nu skal man jo altid skelne mellem videnskabelige nyheder og journalistiske
nyheder. Journalister drager meget hurtigt konklusioner ud fra tyndt eller
intet grundlag.
Jeg har søgt lidt på pubmed.com, men der fremkommer altså ingen evidens for
at paracetamol skulle være skadeligt for fostre. Denne artikel konkluderer
at to andre smertestillende midler i samme kategori (NSAID) har givet skader
på fostres nyrer.

"Paracetamol is considered safe at therapeutic doses, and there are no
reports of prenatal diclofenac toxicity "
(
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14648334 )

En anden dansk undersøgelse af kvinder, der under graviditeten, har forsøgt
selvmord med overdosis af paracetamol konkluderer ligeledes:
" A drug overdose shortly before or during pregnancy seems to be associated
with a substantially increased risk of miscarriage, but there was no
increase in fetal pathology at birth among fetuses surviving till birth. "
(
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12047304 )
Altså ikke nogen skader på fostret, men en øget risiko for at miste barnet
inden fødslen, men her er der altså tale om seriøse overdoser, så det har
egentlig ikke nogen synderlig nyhedsværdi.

> [...]
> tager
> for mange - og jeg er åbenbart sart over for netop det middel.

Jeg tror du har misforstået noget under den samtale på apoteket. Men
tilsætter altså ikke noget brækmiddel til nogen formuleringer af
paracetamol - og da slet ikke uden at skrive det.
Hvad skulle fornuften være i det? Og tror du ikke det ville skabe et
ramaskrig i størrelsesordnen Letigen, hvis det var tilfældet og kom frem?
Du er muligvis sart overfor andre af tablethjælpemidlerne, men det er altså
ikke noget brækmiddel. Prøv evt. at skifte mærkat.

> Kodymagnyl er
> heller ikke sundt, men som sagt foretrækker jeg det, da det ikke skader
> ved
> normale doser - eller er jeg gal på den her?

Kodimagnyl er et kombinationspræparat, der indeholder Kodein (Kodi-),
Magnesiumoxid (-magn-) og acetylsalicylsyre (-yl). Deraf navnet :)
Kodein er et opioid, hvor 10% omdannes til morfin i leveren. Magnesiumoxid
er tilsat for at neutralisere den syre i mavesækken, som acetylsalicylsyren
forårsager en stigning af på højde med andre NSAID, som ibuprofen mm.
Her er der altså tale om 3 forskellige lægemidler i en tablet, hvoraf det
ene er et opioid, så hvorvidt man kan sige det er mindre skadeligt, vil jeg
vove at argumentere imod.
Læs iøvrigt mit andet indlæg i denne tråd omkring netop paracetamol kontra
kodimagnyl, hvis du er mere interesseret.

Mvh Ragnar / stud.pharm

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 18:12

> Kodymagnyl.
> Parcetamol frarådes til gravide, hvilket kodymaglnyler ikke gør.
>
> Mvh Maria

Hvis du tjekker i lægemiddelkataloget engang, vil du se, at det er stik
modsat. Paracetamol må gerne gives til gravide, mens det frarådes gravide at
tage kodimagnyl eller andre lægemidler indeholdende kodein grundet risiko
for afhængighede af opioidet.
Generelt ville jeg også altid anbefale paracetamol før nogen anden NSAID
(non-stereoid anti-inflammatorisk drug) som acetylsalicylsyre, iboprofen,
naproxyn mm. Ganske simpelt fordi paracetamol ikke har samme negative effekt
på surheden i maven.
Men paracetamol er også det mindst effektive NSAID, men fortrinligt til
mindre smerter som hovedpine ol.

Mvh Ragnar / stud.pharm

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 21:54

Fra : Tina

Dato : 23-11-04 22:24

"Ragnar" skrev i en meddelelse

> [...]
effekt
> på surheden i maven.
> Men paracetamol er også det mindst effektive NSAID, men fortrinligt til

paracetamol er ikke en NSAID, hvorfor det også anbefales til astmapatienter,
da NSAID'er kan fremkalde anfald selv ved mild astma, en anden forskel er at
NSAID'er virker dæmpende på betændelsestilstande hvorfor de især bruges til
gigtpatienter....

men prøv at læse her:

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/1980/.cmd/ad/.ar/sa.qxknpHErkFCkBCFy
ntFInrExrEkJroknpGvBAk8vFNpGvBA/.c/518/.ce/1073/.p/628?PC_628__DRUG_ID_ATTRI
BUTE_=28101041380&PC_628__VIS_TYPE_ATTRIBUTE_=lk#1073

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 23:07

> [...]
> ntFInrExrEkJroknpGvBAk8vFNpGvBA/.c/518/.ce/1073/.p/628?PC_628__DRUG_ID_ATTRI
> BUTE_=28101041380&PC_628__VIS_TYPE_ATTRIBUTE_=lk#1073

Lidt langt link, men fik det da til at virke. www.lmk.dk ville have været
nemmere ;)
Hvorvidt paracetamol tilhører nu NSAID (Non-Steroidal Anti-Inflammatory
Drugs) eller ej er der forskellige meninger om. Skjelbred et al.
rapporterede i 1984 om anti-inflammatoriske egenskaber af paracetamol og der
er flere rapporter om svag anti-inflammatorisk effekt. Derfor tillader jeg
mig, som lærebogen anvendt i farmakologi undervisning(1) ligeledes gør, at
indordne den under NSAIDs.
Nyere rapporter viser dog at paracetamol er en selektiv hæmmer af det
nyopdagede COX-3 og der er fremsat et forslag om at oprette en ny klasse af
atypiske NSAID kaldet PSAAD, Peroxide Sensitive Analgesic and Antipyretic
Drugs.(2)

Men, hvorvidt den nu tilhører den ene eller anden gruppe er ikke så vigtigt
for det jeg skrev, da vi snakkede om smerter og ikke inflammation.

Mvh Ragnar /stud.pharm

(1) Rang, H.P. et al, Pharmacology. 5th edt.Churchill-Livingstone, 2003
(2)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15035793

Fra : Tina

Dato : 22-11-04 15:02

jeg er gigtpatient og kan derfor desværre ikke undgå smertestillende selv
om jeg helst ville, jeg tåler på grund af astma ikke iboprofen i de mængder
der sommetider kræves for at dæmpe mine smerter, men min gigtlæge har derfor
anbefalet mig at supplere med paracetamol da det er det mindst skadelige
også ved længere tids brug, selvfølgelig forudsat at man ikke har
leverproblemer.

Mon ikke der i dit skræk eksempel om paracetamol har været tale om en
eksisterende allergi eller leverskade som bare endnu ikke var opdaget...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-04 16:17

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
>ibuprofen. Findes der andre relevante? Og hvilken af disse eller andre
>er mindst skadelig?

Du har nævnt de relevante hvis vi ikke skal over i opiater (morfin og
lignende).

Til daglige småskavanker er paracetamol nok bedste valg - rimeligt
effektivt og uden alvorligere bivirkninger....

<mlr>

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-04 21:30

David Rasmussen wrote:

> Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
> ibuprofen. Findes der andre relevante? Og hvilken af disse eller andre
> er mindst skadelig?
>
> /David
+++++++++++++++++++
Sundhedsvæsenet er generelt set IMHO gået over til paracetamol.
Man mener den er rimelig harmløs.
Det eneste jeg ikke kan lide ved den er at den dosis som påvirker leveren
uheldigt kun ligger på omkring 10-12 stk på en dag.
Men 2 stk ved hovedpine har jeg aldrig hørt nogen tage skade af.

Hilsen
Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 29-11-04 21:44

> [...]
>
> Jeg har hørt uhyggelige ting om paracetamol, acetylsalicylsyre og
> ibuprofen. Findes der andre relevante? Og hvilken af disse eller andre

Der skulle ikke være nogle nævneværdige problemer med nogle af dem. Men, for
sådan et er der, og det gælder for dem alle. De må ikke bruges gennem meget
lange perioder. Har du F.eks brugt Kodimagnyl hver dag, gennem længere tid,
lad os sige, noget der nærmer sig et års tid, så skal du gå til din læge, og
få et andet middel, som kan hjælpe dig det næste stykke tid, da man ellers
risikerer hjertelammelse. Du må ikke erstatte Kodimagnyl med Panodil eller
Ibuprofen. Men der er forhåbentligt ikke nogen, som bruger så mange
tabletter. Hvis de har så ondt, bør de gå til lægen.

M.V.H.....Benny..

Fra : John Jessen

Dato : 29-11-04 22:17

> [...]
> eller lignende, så kunne det være rart at vide hvad der var mindst
> skadeligt når man så alligevel engang imellem faldt i vandet og tog et par

Omkring brugen af smertestillende tabletter hører vel også med at de faktisk
kan medvirke til at helbrede og ikke kun behandle symptomer. Hvis man eks.
ved muskelsmerter ikke tager et smertestillende middel, så kan smerterne
generere yderligere spændinger så man kommer ind i en ond cirkel. Min
kiropraktor "ordinerede" i hvert fald mig ipren 3 gange dagligt i 2 uger for
at få has på nogle muskelspændinger.

John