"Forkølelse"
Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-11-04 04:04

Hejsa, jeg er en gut på 21, der omkring hele året er halvt eller helt
forkølet lige meget hvad jeg gør, så har jeg næsten altid snue. Hvad kan man
gøre ved dette? Bruger otrivin engang imellem.... Jeg fik tjekker om jeg
havde for store polypper og det havde jeg lidt af der, men ikke noget der
var nødvendigt at fjerne. Hvad syntes i at jeg skal gøre? Har i nogen "words
of wisdom"?

MVH

Michael Nielsen

Fra : Heidi

Dato : 21-11-04 10:14

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> men ikke noget der var nødvendigt at fjerne. Hvad syntes i at jeg
> skal gøre? Har i nogen "words of wisdom"?

Har du fået tjekket om du er overfølsom overfor noget? Dyr feks., siden
det nu er hele året? Eller husstøvmider (som vel også er en slags dyr

--
Heidi

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-11-04 17:34

Jeg er blevet tjekket for forskellige ting, jeg er allergisk overfor kat...
Ellers ikke noget der skulle give nogen problemer.

MVH
Michael

Fra : Johan

Dato : 21-11-04 17:48

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> havde for store polypper og det havde jeg lidt af der, men ikke noget der
> var nødvendigt at fjerne. Hvad syntes i at jeg skal gøre? Har i nogen

Jeg havde et lignende problem for nogle år tilbage. Jeg døjede også med snue
nærmest uafbrudt i et par år. Så blev jeg gjort opmærksom på, at det kunne
skyldes skimmelsvampe i mit hjem. Jeg kiggede mit hjem efter og fandt
skimmelsvamp i træværket i vinduerne, og en plamage på en væg, som havde
været dækket af et møbel. Du kan finde mere om skimmelsvampe på google, men
dette var den mest informative jeg lige kunne finde:

http://www.biocentrum.dtu.dk/mycology/indoor_air_mycology/dk_indeklim.html

I mit tilfælde forsøgte jeg mig med at vaske plamagerne med en
klorinopløsning, hvilket fjernede det et års tid, hvorefter jeg måtte vaske
det væk igen. Men det var al umagen værd: Meget hurtigt efter jeg fjernede
svampen kom jeg mig over min langvarige forkølelse. Nu bor jeg et andet
sted, og har ikke haft langvarige forkølelser siden. Håber det kan hjælpe
dig.

Mvh Johan

Fra : Lone

Dato : 22-11-04 14:36

prøv evt at tage en stor skefuld Echinaforce (fra Matas) hver morgen, middag
og aften i et par uger - det hjalp mig - jeg har snart ikke været forkølet i
5 år -

Fra : Johan

Dato : 22-11-04 18:00

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> wrote in message
> prøv evt at tage en stor skefuld Echinaforce (fra Matas) hver morgen,
> middag
> og aften i et par uger - det hjalp mig - jeg har snart ikke været forkølet
> 5 år -

Symptombehandling er selvfølgelig en god ting, hvis årsagen til problemet
ikke kan findes. Men først bør man lede efter grunden til det dårlige
helbred.

Mvh Johan

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-04 21:20

Lone" <lonekyhl"fjerndette wrote:
> prøv evt at tage en stor skefuld Echinaforce (fra Matas) hver morgen,
> middag og aften i et par uger - det hjalp mig - jeg har snart ikke
> været forkølet i 5 år -
+++++++++++++++++++++++++++
Den kan jeg tilslutte mig! Der står "A. Vogel" øverst på flasken.
Jeg fik nogen dråber af en ældre sygeplejerske, som ellers ikke bøjer sig
for noget der ikke udspringer fra "Novo Nordisk"!)
Det er en kur forklarede hun. 30 dråber 5 gange om dagen, når man begynder
at nyse eller pudse næse.
Ganske rigtigt!
Jeg der ellers altid bliver forkølelsesramt uden barmhjertighed, blev rask
næste dag!
Jeg har ikke selv en flaske endnu, men det kommer.
Det er noget med et svampeudtræk eller noget i den retning. Vist noget
Schweitzisk.

Hilsen
Jens

Fra : G.B.

Dato : 23-11-04 06:02

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> Det er noget med et svampeudtræk eller noget i den retning. Vist noget
> Schweitzisk.

Kort uddrag fra min bog Urter og Urtemedicin (Forlaget Klitrose):

SOLHAT
Echinácea purpurea (L.) MOENCH., E. angustifolia DC., E. pallida NUTT.
Solsikkefamilien (Heliantheae)
Engelsk: Cone flower
Tysk: Sonnenhut

Flerårige, 40-150 cm. høje stauder med kegleformet blomsterbund og rosa
til purpurfarvede, 3-7 cm. lange blomsterblade. Helrandede, langstrakt
ellipseformede blade (bortset fra E. purpurea, som har savtakkede, bredt
ægformede blade). De mest anvendte arter er E. purpurea og E.
angustifolia.

Echinácea-polysaccharidet EPAG (Echinácea Purpurea Arabino-Galactan)
aktiverer forsvarscellerne (makrofager og granulocytter) gennem en øget
dannelse af TNFalfa (Tumor-Nekrose Faktor alfa), beta-2-interferon og
interleukin 1 i de hvide blodlegemer, som hedder T-lymfocytter. ,
Friskpresset saft fra E. purpureas overjordiske dele hæmmer bakteriers og
viras produktion af hyaluronidase, et enzym, som nedbryder bindevævet,
hvilket gør det lettere for mikroorganismerne at sprede sig, og på den
måde gør Echinácea det vanskeligere for en infektion at brede sig.
Samtidig aktiveres fibroblastcellerne, som producerer bindevæv, hvilket
yderligere forstærker virkningen . Den friskpressede saft har desuden
vist sig at have en vævsnedbrydnings- og væskeansamlingshæmmende virkning
på rotter ved indgift før en operation . Vandige echinácea-ekstrakter har
udvist en betændelseshæmmende virkning, hvis mekanisme minder om
cortisols .

Solhat benyttes indvortes til forebyggelse og lindring af lettere
førkølelses- og influenzasygdomme. Til dette brug fås her i Danmark
tinktur og tabletter til mundtlig indtagelse (Echinaforce, fremstillet af
E. purpurea (Bioforce), Pascotox, fremstillet af E. angustifolia
(Mezina)); dosis i akutte tilfælde er 30-50 dråber 3-5 x dgl. Kan man få
fat i den tørrede rod, kan denne tygges. Dosis ca. 2 g. 3 x dgl.
Echinácea fås også som homøopatisk urtinktur, men desværre markedsfører
ingen danske firmaer p.t. det udmærkede tyske friskplantepræparat
Echinacin (Madaus), som har været brugt med gode resultater i forsøg.
Udvortes kan Solhat benyttes som omslag på betændte sår, som først
desinficeres med Hibiscrub eller lignende. En del pulver opvarmes til
kogepunktet med to dele vand. Den afkølede grød lægges direkte på såret
og dækkes med et sterilt kompres. Som salve afkorter Solhat anfald af
Herpes simplex i udbrud betydeligt, specielt hvis planten samtidig
benyttes indvortes i store doser.

Vi har lært Solhat at kende af de nordamerikanske indianere, som anvendte
roden (og sjældnere urten) af alle tre echináceaarter til behandling af
langsomt helende sår, mod betændelser, mod smerter i hule tænder og mod
slangebid.

Effekterne af planten blev snart nærmere undersøgt med det resultat, at
Solhat blev en af de mest benyttede lægeplanter i USA. Efter 2.
verdenskrig, da penicillinet blev opdaget og blev alment tilgængeligt,
gled den dog i baggrunden.

Planten blev indført i Europa i begyndelsen af det 20. århundrede, og er
i de senere år blevet genstand for omfattende forskning og store
kommercielle interesser.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Soeren

Dato : 23-11-04 07:55

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> Kort uddrag fra min bog Urter og Urtemedicin (Forlaget Klitrose):

hvad koster bogen?
Soeren

Fra : G.B.

Dato : 23-11-04 08:22

"Soeren" <soerenA@soren.dk> skrev i meddelelsen news:cnumql$2pbg$1
@news.cybercity.dk:

> hvad koster bogen?

Den kan lånes helt gratis på biblioteket.

Fra : Lyrik

Dato : 25-11-04 00:18

G.B. wrote:
> [...]
>
> Planten blev indført i Europa i begyndelsen af det 20. århundrede, og
> er i de senere år blevet genstand for omfattende forskning og store
+++++++++++++++++++
Fantastisk! Hvor er du klog på det område Georg!
Er bogen udsolgt fra forlag?

Hilsen
Jens

Fra : G.B.

Dato : 25-11-04 15:05

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen news:co34rc$1ifi$1
@news.cybercity.dk:

> Er bogen udsolgt fra forlag?

Jeg reklamerer ikke i gruppen.

Fra : Lyrik

Dato : 25-11-04 00:31

G.B. wrote:
> [...]
>
> Planten blev indført i Europa i begyndelsen af det 20. århundrede, og
> er i de senere år blevet genstand for omfattende forskning og store
+++++++++++++++++++
Kan du komme i tanker om et eller andet som kunne resensibilisere
"sukkerfornægtende" celler, således at de atter vil acceptere en øget
sukkerforbrænding og lukke mere op for insulinadgangen, ved diabetes 2?
Den Canadiske leder af diabetesforeningen er citeret for en udtalelse om at
"crom er det bedste middel vi har mod diabetes 2"!?
Er det rigtigt? Og i hvilke doser?

Jeg ville blive glad for din mening, selv om du er den eventuelt eneste som
har den.

Hilsen
jens

Fra : G.B.

Dato : 25-11-04 15:15

> Jeg ville blive glad for din mening, selv om du er den eventuelt
> eneste som har den.

Jeg har ingen løsning på problemet. Hvis jeg havde, ville jeg være
mangemillionær.

Men i Indien spiser man meget Karela ("bitter gourd", Momordica) når man
har gammelmands-sukkersyge. Denne grøntsag, en rynket, agurkelignende
tingest, kan købes i etniske butikker, men man skal nok lige lære at
tilberede den, så den er til at holde ud at spise. Hvis man laver den
rigtig, smager den mums...

Et uddrag til:

I moderne urtemedicin benytter man sig snarere af guargummi
(slimstofferne fra Cyamopsis psoraloides), som forhaler sukkeroptagelsen,
mod gammelmandssukkersyge, eller af frøene fra den asiatiske Karela
(Momordica charantia L.), en bitter, agurkelignende grøntsag, som hæmmer
glukoseoptagelsen fra kosten, forbedrer optagelsen af glukose fra blodet
til cellerne og stimulerer insulinfrigørelsen fra bugspytkirtlen [1].
Denne plantes saft har i et forsøg med frivillige forsøgspersoner med
nylig diagnosticeret gammelmandssukkersyge vist sig at forbedre
sukkertolerancen hos 73% af deltagerne [2]. En interessant ting er, at
der i dens frø er fundet insulin-lignende stoffer [3].Hvis man er
diabetiker og tager insulin, skal man selvfølgelig være ekstra opmærksom,
hvis man tager urter, som påvirker blodets sukkerindhold.
Nu skal man ikke tro, at man kan vælte sig i slik på trods af sin
sukkersyge, bare fordi man tager Guar eller Bitter gourd: her som altid
skal man bruge sin sunde fornuft og holde en afbalanceret diæt, evt.
supplere med kosttilskud og sørge for fornuftig motion og hvile. Det
bliver blot lidt lettere at overholde diæten. Ved insulinkrævende
sukkersyge er der ingen vej udenom insulin.

Referencer til afsnittet:
1. H.P.T. Ammon; Zeitschr. für phytoterapie 10, s. 111-116 (1989)
2. Welihinda J. et al, Journal of Ethnopharmacology 17, s. 277-282 (1986)
3. Ng T.B. et al, Journal of Ethnopharmacology 15, s. 107-117 (1986)

Fra : Lyrik

Dato : 25-11-04 23:53

G.B. wrote:
> [...]
> nok lige lære at tilberede den, så den er til at holde ud at spise.
> Hvis man laver den rigtig, smager den mums...
+++++++++++++++
Jeg har selvfølgelig søgt på nettet da jeg selv fik konstateret sygdommen.
Jeg fandt også denne såkaldte bitteragurk.
Men jeg har ikke stødt på den nogen steder i handelen, så jeg forrsøgte at
bestille den på nettet.
Firmaet sendte mig i stedet et lille hæfte om den og inkasserede pengene.
Hvis nogen ved hvor man kan købe den i Københavnsområdet er jeg lydhør.

Til din signatur om at man skulle være ballademager hvis man søgte
helbredelse for sine egne lidelser i en offentlig gruppe som dk.helbred,
stiller jeg mig uforstående overfor..

De fleste som spørger om noget her, spørger for at finde råd om noget de
selv fejler.

Hilsen
Jens

Fra : G.B.

Dato : 26-11-04 02:07

> Men jeg har ikke stødt på den nogen steder i handelen, så jeg
> forrsøgte at bestille den på nettet.

Spørg i enhver pakistaner-bix.

> Til din signatur om at man skulle være ballademager hvis man søgte
> helbredelse for sine egne lidelser i en offentlig gruppe som
> dk.helbred, stiller jeg mig uforstående overfor..

Min signatur drejer sig om sociale, ikke medicinske tilfælde. Er do dum
eller hvad.

Fra : Lyrik

Dato : 26-11-04 13:10

G.B. wrote:

> Min signatur drejer sig om sociale, ikke medicinske tilfælde. Er do
> dum eller hvad.
++++++++++++++++++++
Glemte du en smiley? Eller er du så barok?
Tak for svaret iøvrigt.

Hilsen
jens

Fra : G.B.

Dato : 26-11-04 15:07

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen news:co76ds$2i0j$1
@news.cybercity.dk:

> Glemte du en smiley?

Næh.

> Eller er du så barok?

Bar rock.

> Tak for svaret iøvrigt.

Det var s'mænd så lidt... (hov, der var den)

Fra : Nana Sørensen

Dato : 29-11-04 16:15

Kom til at slette hele lortet... Sorry....

Jeg har set en dims, der godt kunne lyde som den der sukkersygeagurk.

Jeg så den, og undrede mig over den, i en grønthandler på vesterbogade. Tæt
på Gadgets.