Råd til rengøring af trærod søges.
Fra : Naess

Dato : 18-05-01 13:08

Hej Gruppe

Jeg har en stor flot snørklet trærod med mange huller i, som jeg tog op af
mit akvarium under bekæmpelse af penselalger for en tid siden.
Træroden som jeg gerne vil have ned i vandet igen, er fuldstændig dækket
med indtørret penselalger, men de rester der sidder inde i hullerne er
næsten umulige at fjerne.
Jeg vil spørge om der er nogen her der kender en anden og nemmere måde til
at fjerne algerne på, feks. en kemisk opløsning eller noget i den stil.
Hvis du har nogle erfaringer eller tips til mit problem, modtages de med
kyshånd.

På forhånd tak

Hilsen Naess

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 18-05-01 15:21

> [...]
> at fjerne algerne på, feks. en kemisk opløsning eller noget i den stil.
> Hvis du har nogle erfaringer eller tips til mit problem, modtages de med

Jeg kender ikke lige noget kemi, der kan klare det, men hvad med at
lægge den i blød en dags tid, og så gå i gang med børste og evt.
en flaskerenser eller tandbørste de snørklede steder?
Mon ikke det kan gør det?

hilsen
--
+- Just another hi from: -------------+--------------------------------+
| Carsten Straaberg, Virum, Danmark | It begins with a house. |

Fra : Torben

Dato : 18-05-01 17:17

hej,

jeg har selv haft problemet en gang og må sige at det ikke lykkedes mig at
blive dem kvit. Først tog jeg en kniv og skar fliser af træet med algerne
væk. Derefter disinficerede jeg alt med kaliumpermanganat også rødderne.
Efter nogle måneder var mit akvarie fyldt med penselalger igen. Hvis der er
nogen der har en metode vil jeg også meget gerne høre den.

Mvh

Torben

Fra : Fritz

Dato : 20-05-01 13:50

Har du prøvd å behandle akvariet med ZMF algostop depot. Det er en
medisin som skal ta livet av penselalger.

Fritz Rognan
www.friluft.no

Fra : Kent Christensen

Dato : 18-05-01 18:16

> [...]
> at fjerne algerne på, feks. en kemisk opløsning eller noget i den stil.
> Hvis du har nogle erfaringer eller tips til mit problem, modtages de med

Hej Naess

Ja, hvem kender ikke til sorte penselalger, tsk tsk.
Nå, men først renser du den godt med en stiv børste, og derefter koger du roden
i nogle minutter i en gryde, hvis ellers ikke roden er så stor. Hvis roden er for stor,
kan du sætte den i en balje og derefter hælde kogende vand over.

Når roden er kogt, vil de sidste døde rester af penselalgerne forsvinde af sig selv
efter kort tid.

Kogende vand slår alle planter ihjel, - og dermed også alger. Vokser algerne
alligevel videre på roden, er det fordi, at du ikke har været grundig nok.

Vh
Kent

Fra : ole larsen

Dato : 18-05-01 20:24

Naess skrev i meddelelsen <9e337t$1n35$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>at fjerne algerne på, feks. en kemisk opløsning eller noget i den stil.
> Hvis du har nogle erfaringer eller tips til mit problem, modtages de med

Ja - det er ikke nemt - og alligevel. Jeg havde på et tidspunkt noget jeg
troede var næsten sorte BG alger, men måske var det også pensel ?
De hængte så godt fast i bundlaget, at det fjernede jeg også delvist. Et
døgn med en
god sjat 30% saltsyre ( i plasticspand) og de hængte stadig fast i gruset.
Skylning og et døgn med en god sjat kaustisk soda, og de sad stadig godt
fast. Men de var døde !! God skylning med koldt og vaaarmt, bl. a. kogende,
og de sad stadig fast - og tilbage i akvariet og de var væk en uge efter. Og
det er de stadigt et 1/2 år efter og fiskene syntes upåvirkede. Jeg kan ikke
forklare det - med de doser jeg benyttede, burde alt levende være gået i
opløsning på 2 sek. og det gjorde det nok også, men de var der stadigt og
slap ikke grebet......? En biolog her, Tom.. Claus... ?

Ole

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-05-01 22:50

"ole larsen" skrev:

> [...]
> og de sad stadig fast - og tilbage i akvariet og de var væk en uge efter. Og

Min lille erfaring ang. disse vandvittigt irriterende alger:
Akvaguderne skal vide at jeg, som så mange andre, har slåsset en del
med penselalger. Undervejs er mangt og meget blevet forsøgt i bekæm-
pelsen. Noget har virket nogenlunde så-som-så, men det meste har
slet ikke.
Uden at skulle påstå at det skal være noget guldkorn vil jeg blot sige
at bekæmpelse i sig selv er mere eller mindre håbløst. Det gælder om
at bekæmpe selve årsagen til at penselalgerne kan formere sig.
I min kamp har jeg konstateret at de penselalger man først har fået
kun kan fjernes manuelt. Uanset hvad man gør ved dem forsvinder
de ikke med mindre man fysisk fjerner dem.
"Behandlingen" består i at forhindre dem i deres yderligere
udbredelse.
I mit akvarie nåede jeg frem til at det skyldtes for rigelige mængder
at fosfat - som i mit tilfælde opstod fordi jeg forsøgte at sænke mit
postevands latterligt høje pH vha. fosforsyre. (Men fosfat kan vel
også komme andre steder fra?) Da jeg indså det, og holdt inde
med fosforsyren standsede penslernes udbredelse, men de som
allerede var der vedblev at se sunde og raske ud.
Som jeg har erfaret det er netop fosforsyre en helt fænomenal
penselalge-gødning.
Ved en endda behersket tilsætning: Penselalger en masse.
Ved ingen tilsætning: Ingen penselalger overhovedet.

- just my 5¢,
Jonas

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-05-01 14:35

Nu kender jeg ikke så meget til alger, det er heller ikke min
interresse, ihvertfald ikke de detaljer som kræves her. Jeg må
indrømme at jeg ikke orker at spørge nogen på Botanisk Institut, for
der er sandsynligvis ingen som har med den slags alger at gøre. Og med
de nedskæringer der er (tak politikere, i gør det "godt" bag jeres
fire vægge , er sandsynlighederne endnu mindre.

Man kunne forestille sig at trådalgerne sætter rødder af en eller
anden art, og hvis det er tilfældet er det svært at få dem ud af en
rod, hvis de har "gravet" sig ind i roden. så er kemikalier ikke megen
nytte, plus at de kan sætte sig i træet, og frigives over tid. Uanset
graden af dette, synes jeg ikke det lyder som en god løsning. Ergo vil
jeg sige, det samme som er blevet sagt. Fjern dem fysisk, evt. med en
blomsterpind, men allervigtigst, fjern årsagen! Problemet er at visse
alger (jeg aner ikke hvilken gruppe alger som trådalger hører til,
heller ikke deres latinske navn, og dermed om dette overhovedet er
relevant) danner sporer og eller hvilestadier, som er umulige at komme
af med, og er der hele tiden. desuden er de meget robuste. Derfor,
fjern årsagen, den kender jeg desværre heller ikke, da jeg aldrig har
haft de problemer, nok fordi jeg har malawier, som elsker alger. Da
jeg købte akvariet, var det fuldstændig overgroet af dem, jeg fjernede
det meste, resterne var væk på 1 uge i det fyldte akvarie. Desuden var
filtret allerede kørt ind, så intet var fuldstændig rengjort.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : ha

Dato : 18-05-01 21:01

Hejsa, jeg har haft samme problem med min trærod. Jeg fik en til at
højtrykrense roden, derefter en gang kogning/kogende vand og vupti, en fin
trærod.

mvh
ha

Fra : Naess

Dato : 20-05-01 15:48

> Hejsa, jeg har haft samme problem med min trærod. Jeg fik en til at
> højtrykrense roden, derefter en gang kogning/kogende vand og vupti, en fin
> trærod.

Hej

Højtrykrense roden - det var en god ide.
Man skal nok gå forsigtig til værks for ikke at ødelægge træroden, men jeg
vil helt klart prøve ideen af.

Ellers takker jeg for alle råd til mit spørgsmål.

Hilsen Naess

Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 20-05-01 19:11

Hvis roden ikke er større end den kan være i en mikrobølge ovn, skulle det
kunne løse problemet, men husk at det er årsagen til algernes opblomstring
der skal fjernes, ellers har du snart problemet igen.

Peter

Fra : Naess

Dato : 21-05-01 14:47

> [...]
> kunne løse problemet, men husk at det er årsagen til algernes opblomstring
> der skal fjernes, ellers har du snart problemet igen.

Hej Peter

Mikrobølgeovn - endnu en god ide. Desværre er den omtalte trærod for stor,
men jeg vil da prøve ideen af med den lille rod jeg har.

Årsagen, som var for svagt lys og brugen af Ph-sænker, er løst.
Opblomstringen er stoppet forlængst og det sure arbejde med rengøringen er
næsten færdigt. Planter og bundsten er udskiftet, nu mangler jeg kun en stor
og en lille trærod.

Sikke en anstrengende måde at gøre denne erfaring på ( i et 500 liters
akvarium ).

Hilsen Naess