Lydkort - hvad skal jeg købe?
Fra : Milo M. Schulz

Dato : 18-05-01 13:14

Hej

Jeg hører meget musik på computeren - over anlægget (et godt anlæg...).
Jeg har p.t. et soundblaster awe64. Jeg er ikke tilfreds med lydkvaliteten
når jeg hører mp3/wave-musik!
Hvis man lytter godt efter bliver lydbilledet lidt "plumret" og
stereoeffekten bliver lidt nedsat, det er tydeligt at høre hvis man har det
samme nummer på cd - og så skifter frem og tilbage imellem cd og computeren,
så kan man tydeligt høre forskel. Man kan forbedre lyden lidt via Winamp's
equalizer, men ikke nok.
Det er ikke fordi musikken er samplet i dårlig kvalitet! Når et nummer
"rippes" fra cd i 44khz til wave-format burde der ikke ske nogen som helst
kvalitetsforringelse da det hele sker digitalt - ingen konvertering.

Hvilket lydkort skal jeg købe hvis jeg skal have god lydkvalitet - og midi
kommer i anden række (må meget gerne understøtte surround-lyd)?

Hvad med soundblaster live! Hvor god er lydkvaliteten på dette? Hvis der er
nogen af jer der har det kunne I jo prøve at lytte godt efter...

Jeg vil helst ikke over 1000kr!

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Milo
stanneren1@get2net.dk

Fra : Brian Olsen

Dato : 18-05-01 13:43

> [...]
> Hvis man lytter godt efter bliver lydbilledet lidt "plumret" og
> stereoeffekten bliver lidt nedsat, det er tydeligt at høre hvis man har

Er du sikker på det ikke er dit kabel mellem anlæg og computer det er galt
med?

hygge

Fra : Milo M. Schulz

Dato : 27-05-01 16:20

JA

mvh
Milo

Brian Olsen <BO3423@ehs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b0518ec@news.ehs.dk...

Fra : Lars Dahl

Dato : 18-05-01 16:28

Du skal tænke på at kvaliteten på mp3 er langt fra den samme som på en CD,
da mp3 formatet er komprimeret...

Fra : Milo M. Schulz

Dato : 22-05-01 10:01

Lars Dahl <mr.noname@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e3ev2$83v$1@news.inet.tele.dk...
> Du skal tænke på at kvaliteten på mp3 er langt fra den samme som på en CD,
> da mp3 formatet er komprimeret...

Ja jeg ved godt det er komprimeret, men det kommer jo an på hvor meget du
komprimerer mht. kvaliteten.

Den dårlige kvalitet forefindes også når jeg afspiller wavefiler...

Det er simpelt hen lydkortet!

mvh

Milo

Fra : FeZ

Dato : 18-05-01 17:04

> [...]
> "rippes" fra cd i 44khz til wave-format burde der ikke ske nogen som helst
> kvalitetsforringelse da det hele sker digitalt - ingen konvertering.

Nej men når nummeret efterfølgende konverteres til MP3 afhænger
kvaliteten meget af hvilken bitrate der anvendes. Hvis den sættes
til 128 eller derunder vil der ofte være *meget* tydelig forskel.
Det kommer også meget an på hvilket codec der anvendes
til konverteringen - nogle er bedre end andre.

Tilbage til det med lydkortet:
Jeg kan se at mange taler imod soundblaster Live serien. Men jeg
har lutter gode erfaringer med mit Sb Live Player kort, så det har
min varmeste anbefaling.
--
FeZ

Fra : Malte Øhlers

Dato : 18-05-01 17:43

Jeg har selv et Soundblaster Live!(ikke Player, et af de "gamle"), som er
tilsluttet en Technics SU-VX700 forstærker, og her til er tilsluttet to 300W
hjemmebyggede 50 l højtaler. Det system spiller rigtig godt, så mine varmste
anbefalinger til SB-Live!

- Malte Øhlers
Tlf.: 22121101
E-mail: malte@pc.dk

Fra : René Jensen

Dato : 18-05-01 19:56

"Milo M. Schulz" wrote:
> [...]
> så kan man tydeligt høre forskel. Man kan forbedre lyden lidt via Winamp's

Personligt har jeg ikke haft noget Creative crapkort i min maskine siden
AWE32, så jeg kan ikke rigtigt kommentere dit lydkort, men prøv sætte
ledningen til dit anlæg i LINE OUT, da Creative's kort (så vidt jeg
husker) har indbygget fortærker, ellers prøv at skrue ned til ca. 25-50%
og lade din forstærker klare lydforstærkningen.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"