MS Windows
briani 27239
Problemer i et lille netværk
Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 12:48

Hej !

Jeg har problemer med et lille netværk med tre pc'er.
Det fungerede fint gennem en switch da der var to, der kørte WinME og én der
kørte Win98.
Nu er den med Win98 skiftet ud med én der kører XPhome.

A=pc med XP
B=pc med ME
C=pc med ME og en delt printer.

A kan se, at der en B og C i arbejdsgruppen, men kan kun få adgang til B.

B og C kan se hele arbejdsgruppen og dele filer (også med A) og printer.

Hvorfor kan A ikke få adgang til C - hvad er der galt ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Gunnar

Dato : 29-11-04 18:00

"> A=pc med XP
> [...]
>
> B og C kan se hele arbejdsgruppen og dele filer (også med A) og printer.
>
> Hvorfor kan A ikke få adgang til C - hvad er der galt ?

Hej.
Det jeg nu skriver har du sikkert i orden, men alligevel, er drevene delt
på alle maskiner og printer delt, arbejdsgruppenavn er det samme. Det er den
slags der skal kontroleres når er er problemer. Det har ingen indflydelse at
det er forskellige styresystemer, det har vi også. Det samme er sikkert
lettere at indslallere men når det kører er det uden betydning.
Gunnar

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 18:50

Hej igen !

Printeren har jo hele tiden været delt.
Og arbejdsgruppen er OK.- Ellers kunne de jo ikke se hinanden.
Men hvorfor f... kan A ikke få lov til at kikke ting på C, når den godt må
hente filer på B ?

Abricosicus

Fra : Michael

Dato : 29-11-04 23:18

> Men hvorfor f... kan A ikke få lov til at kikke ting på C, når den godt
> må
> hente filer på B ?

Har haft samme problem. Blev løst da jeg deaktiverede Windows' firewall.

Hilsen Michael

Fra : Calle.

Dato : 30-11-04 17:06

Abricosicus wrote:
> [...]
> Og arbejdsgruppen er OK.- Ellers kunne de jo ikke se hinanden.
> Men hvorfor f... kan A ikke få lov til at kikke ting på C, når den

fildeling ikke aktiv på C eller firewall spærret på C

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 17:30

Hej igen !

Fildeling er aktiv. Ellers kunne B jo ikke hente filer på C.
Og hvordan skulle en firewall spærre for A, men ikke for B ?

mvh.

Abricosicus

Fra : Henning

Dato : 01-12-04 16:12

"Abricosicus" <abricosicus_snabela_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej igen !
>
> Fildeling er aktiv. Ellers kunne B jo ikke hente filer på C.
> Og hvordan skulle en firewall spærre for A, men ikke for B ?

Du er måske kommet til at sige ja til at blokere den IP adresse
den pågældende pc køre med.

MVH
Henning

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 17:25

Abricosicus wrote:
> Hej igen !
>
> Fildeling er aktiv. Ellers kunne B jo ikke hente filer på C.
> Og hvordan skulle en firewall spærre for A, men ikke for B ?

det kan du da sagtens, de 2 PCere har jo ikke samme IP vel
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 20:49

Hej igen !

Tak for indlæggene!
Det er rart at vide, at man stadig kan lære noget!

MEN: A kan jo se C, og klikker man på 'Dette medlem af netværket', får man
at vide, at 'C ikke tillader adgang ...'
Men adgang er jo tilladt for B.
Så noget kunne måske tyde på, at problemet var på C. Og her er der ikke
installeret nogen firewall.
På A er firewall'en slået fra, og jeg har på intet tidspunkt rørt ved
IP-adresser.

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 22:10

Abricosicus wrote:
> [...]
> ikke installeret nogen firewall.
> På A er firewall'en slået fra, og jeg har på intet tidspunkt rørt ved

Hvor får de dem så fra?
Vil du sige, at du kører direkte på internettet med delte mapper via en
switch, ikke særligt smart. Da du har TDC har du kun 2 IP adresser som
standard. Var det ikke bedre for dig, at sætte en router på, og lade den
give dig IP adresser i samme range, så du er sikker på de kan snakke sammen.
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 06:44

Hej igen!

Netværket får sit internet gennem en router, hvor det så bliver videredelt
gennem en switch.
Det har der ikke været rørt ved, og det funkede jo lige indtil at A blev en
pc med XP.