En samlet sprogfil til en større ASP/SQL a~
Fra : Morten

Dato : 01-12-04 10:58

Hej Gruppe.

Jeg er ved at lave en "hjemmebixet" sprog konfigurationsfil til et større
system. Filen skal gøre det nemmere at ændre i nogle af applikationens ord.
Her er koden i min "sprog.asp" fil

<%

oensker=Array("0Ønsker","1Opret nyt ønske","2Oprettelse af nyt
ønske","3Redigering af ønske")

begivenheder=Array("1Begivenheder","Test")

function hentTekst(kategori, index)
if kategori = "Ønsker" then
hentTekst = oensker(index)
else if kategori = "Begivenheder" then
hentTekst = begivenheder(index)
end if
end function

%>
Det man gør er at hente teksten fra et array på udvalgte steder i
applikationen.... men f.eks denne kode:

"<tab title=""" & hentTekst("Ønsker", 0) & """ style=""Hilited""/>"

Det virker perfekt lige indtil jeg tilføjer et array mere ??? Jeg ønsker
array mere fordi der er en sammenhæng mellem de ord man ønsker at ændre....

Denne kode virker perfekt .
<%

[...]

Men den øverste med to arrays og "else if" giver en fejl....

Expected 'If'

C:\xxxx\xxxx\../Include/Sprog.asp, line 13

end function
----^

Hjælp .. nogle kloge hoveder der ude ... jeg famler i blinde

Morten

Fra : Morten

Dato : 01-12-04 11:03

For hunden da.... jeg er da dummere end snot.....

Pludselig så jeg fejlen .... "elseif" og ikke "else if" ... nå men det hjalp
at skrive det lange nødråb....

Du milde en tåbelig fejl....

Morten

Fra : terje

Dato : 01-12-04 15:57

Morten wrote:

Hei Morten. Når en bruker en masse If ElseiF så blir koden raskt
vanskelig å lese Din funksjon "hentTekst" kunne også vært skrevet på
andre måter.

> function hentTekst(kategori, index)
> [...]

Hvis du kun forventer at parameter sCat er en av 2 verdier så kan koden
redusereres kraftig:

Function HentTekst(sKategori, i)
HentTekst = arrBegivenheter(i)
If UCase(sKategori) = "ØNSKER" Then HentTekst = arrOensker(i)
End Function

Dette er kun én måte å gjøre det på. Enklere å lese, synes du ikke? Hvis
du forventer at "kategori" inneholder flere verdier så bør du vurdere å
benytte "Select Case".

En annen sak er at du bør gi dine variabler logiske og beskrivende navn.
Hvem kan si at variablen "oensker" er en array? Dessuten mangler du
Error Handling. Hva skjer dersom et av input parametrene plutselig en
dag er tom?

Unnskyld hvis jeg bare har gitt deg flere bekymringer

terje