Includere script i ASP
Fra : Troels Jensen

Dato : 29-11-04 16:47

Hej asp-gruppe

Kan man inkludere scriptfiler i sin ASP-kode?

Eksempelvis vil jeg gerne lave en scriptfil, der etablerer forbindelse
til databasen. En fil, jeg så vil bruge på flere sider:

aaben.asp:
----

Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
Conn.Open = "Driver={mySQL ODBC 3.51 driver};Server=[];Port=[];Database=
[];uid=[];Pwd=[];"

----

I andre filer:
----

[inkluder aaben.asp]

sqlstr = "select * from tabel"
set rs = conn.execute(sqlstr)
....osv.

--
/Troels Jensen

Jeg søger bolig i Kbh. pr. 1. februar.
Kontakt mig på www.troelsweb.dk/da/kontakt.asp

Fra : FFunky

Dato : 29-11-04 17:08

"Troels Jensen"
> [...]
>
> Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
> Conn.Open = "Driver={mySQL ODBC 3.51 driver};Server=[];Port=[];Database=

Yeps du skal bare bruge den rigtige syntax:

..... VBS kode ....%>
<!-- Konstanter -->
<!--#include file="inc/aaben.asp" -->
<% .... VBS kode .....

I ovenstående eksempel hopper jeg fra VBS kode til HTML og bruger
kommentarttegnene <!-- kommentar --> til at pege på filen som ligger i
en undermappe der hedder inc.
Hvis jeg ikke husker meget galt hedder sådan nogle svesker SSI
Sever Side Include.
Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 29-11-04 17:23
Fra : FFunky

Dato : 29-11-04 21:21

"Simon Moore Højer"

> Hvad menes med konstanter?
>
> --
> Simon Moore Højer

Det var en fejl, den linie har ikke noget at gøre i eksemplet, jeg
plejer at inkludere filen adovbs.asp, som indeholder en masse
konstanter i forhold til VBS. F. eks. Const adOpenDynamic = 2

Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 29-11-04 21:34

>var en fejl, den linie har ikke noget at gøre i eksemplet, jeg
> plejer at inkludere filen adovbs.asp, som indeholder en masse
> konstanter i forhold til VBS. F. eks. Const adOpenDynamic = 2

Ok...

--
Simon Moore Højer
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Fra : Troels Jensen

Dato : 29-11-04 17:38

FFunky wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> en undermappe der hedder inc.
> Hvis jeg ikke husker meget galt hedder sådan nogle svesker SSI

Ahh, selvfølgelig. Jeg havde helt glemt, at man ikke behøvede at lave
det i VBS. Men jeg er stadig lidt nysgerrig: kan man lave det i VBS? Jeg
ved, at man kan det i PHP.

Fra : FFunky

Dato : 29-11-04 21:24

"Troels Jensen"

> Ahh, selvfølgelig. Jeg havde helt glemt, at man ikke behøvede at lave
> det i VBS. Men jeg er stadig lidt nysgerrig: kan man lave det i VBS? Jeg
> [...]

Hej Troels

Mener du lave et include indenfor <% ... %> tegnene, det tror jeg ikke,
så var der ingen grund til at hoppe til HTML. Jeg ved nada om PHP.

Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : pepss

Dato : 29-11-04 20:37

"Troels Jensen" skrev

> Kan man inkludere scriptfiler i sin ASP-kode?
>
> Eksempelvis vil jeg gerne lave en scriptfil, der etablerer forbindelse
> til databasen. En fil, jeg så vil bruge på flere sider:

er det server.execute du søger?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iissdk/iis/ref_vbom_seromexe.asp

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Troels Jensen

Dato : 29-11-04 23:41

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> er det server.execute du søger?
> http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iissdk/iis/ref_vbom_seromexe.asp

Ja, det var det. Jeg har bare altid kun tænkt server.execute som noget
med at inkludere tekst. Man kan selvfølgelig også inkludere subs og
functions og alt muligt andet.

Tak for hjælpen.

Fra : Troels Jensen

Dato : 30-11-04 13:50

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]

Jeg kan ikke helt få det til at virke. Når jeg laver funktionen på samme
side, virker det fint:

<%
function dbreq(sqlstr)
   Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
   Conn.Open = "Driver={[...osv...]}
   set dbreq = conn.execute(sqlstr)
end function

set rs = dbreq("select navn, id from tabel")

%>

Men når jeg lægger ovenstående funktion i en anden fil, går den ikke:

<%
server.execute "/scripts/db.asp"

Fra : terje

Dato : 30-11-04 14:34

Troels Jensen wrote:

> [...]
>
> <%
> server.execute "/scripts/db.asp"
>
> set rs = dbreq("select navn, id from tabel")

Google er din venn!
Se f. eks. her:
http://tinyurl.com/6kpdm

terje

Fra : Troels Jensen

Dato : 30-11-04 16:55

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Google er din venn!
> Se f. eks. her:
> http://tinyurl.com/6kpdm
>
> terje

Det virker, når jeg inkluderer med SSI - jeg kan bare ikke lukke
databasen. Hvis jeg gør det i den inkluderede fil, kan jeg jo ikke
udskrive recordsettet, fordi jeg har lukket objektet. Så får jeg denne
fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch: 'dbreq'

Hvis jeg lukker databasen i min 'hovedside' efter at have skrevet
recordsettet ud, så melder den følgende fejl, som om objektet ikke
fandtes:

Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'
Object required: 'conn'

Hvordan kan jeg lukke min database?

Fra : JH

Dato : 01-12-04 10:18

Troels Jensen wrote:
> Hvordan kan jeg lukke min database?

Måske har det noget at gøre med det scope dit Conn objekt er erklæret i?
Jeg vil tro at dit Conn objekt ikke eksiterer uden for funktionen? Prøv
og eksperimenter med at lægge det uden for en fukntion:

Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
Conn.Open = "Driver={[...osv...]}
set dbreq = conn.execute(sqlstr)

du kan også prøve at erklære dit Conn objekt med globalt scope:

Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
function dbreq(sqlstr)
   Conn.Open = "Driver={[...osv...]}
   set dbreq = conn.execute(sqlstr)
end function

eller du kan lukke forbindelsen inde i metoden:

function dbreq(sqlstr)
   Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
   Conn.Open = "Driver={[...osv...]}
   set dbreq = conn.execute(sqlstr)
   Conn.close
   Set Conn = Nothing
end function

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.