Problemer med variabel i SQLsætning
Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 27-11-04 22:04

Kan nogen give mig en idé om hvor fejlen ligger i følgende:

Jeg har en variabel som jeg gerne vil bruge i en SQlstreng for at
filtrere de poster hvor TYPE = varialen

- Variablen overføres fint til dokumentet
- Jeg kan fint sortere med "Type LIKE 'Kladde'" Qtype (som også
er lig med Request.QueryString("Type")

men når jeg vil indsætte indholdet af variablen Qtype og sortere
efter går det galt.

Hvordan bruger man den korrekt i SQL'en?

<%
Set artikel = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
set Qtype = Request.QueryString("Type")

artikel.Open "SELECT * FROM INDLAEG WHERE Type LIKE 'Kladde'
ORDER BY ID desc" & tid, database

response.write Request.QueryString("Type")
response.write "<BR>"
response.write Qtype
response.write "<BR>"
%>

i håb om assistance...

Mvh Kurt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : terje

Dato : 27-11-04 23:09

kurt-overgaard-andersen wrote:

> Set artikel = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
> set Qtype = Request.QueryString("Type")

_Set_ brukes når du skal opprette et objekt, slik du gjør når du skriver
"Set artikel". Din variabel "artikel" er et objekt av typen Recordset.
Qtype derimot er ikke et objekt, men en vanlig variabel av datatypen
string. Prøv derfor med å fjerne ordet _set_.

Dessuten bør du gjøre det til en vane å alltid gi dine variabler logiske
og beskrivende navn. Et objekt bør hete objObjektnavn eller bare
oObjektnavn. En string variabel bør hete strVariabelnavn eller
sVariabelnavn osv. Poenget med dette er å gjøre det enklere å lese
koden. Hvis du legger denne koden i en skuff, for så å ta den fram igjen
om en måned, så kan du ikke lenger huske hvilken datatype variablene
"artikel" og Qtype er. Tenk også på hvilke problemer som oppstår når en
annen person skal lese din kode

terje

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 28-11-04 14:35

Hej Terje. Jeg er meget nybegynder med ASP & SQL - og dit råd kan helt
sikert give mig bedre overblik over programmeringen. / Tak
Jeg har nu ændret teksten som nedenstående - og nu giver den ingen fejl -
men finder heller ingen poster - skønt der er flere poster der skulle matche
den værdi der kommer med variablen.

Jeg kan vha de 2 linier med response.write se at variablen læses korrekt -
såvel som QueryString og som StrType.

<%
Set artikel = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
StrType = Request.QueryString("Type")

artikel.Open "SELECT * FROM INDLAEG WHERE Type = '&StrType&' ORDER BY ID
desc" & tid, database

response.write Request.QueryString("Type")
response.write "<BR>"
response.write StrType
response.write "<BR>"
%>

Fra : terje

Dato : 28-11-04 22:59

> [...]

> StrType = Request.QueryString("Type")
>
> artikel.Open "SELECT * FROM INDLAEG WHERE Type = '&StrType&' ORDER BY ID

Ser ut som om du mangler anførselstegn ("). Prøv med dette:
....Type = '" & StrType & "' ORDER...

terje

Fra : kurt-overgaard-ander~

Dato : 29-11-04 08:21

Tusind tak for hjælpen
- det var åbenbart der mit problem skjulte sig