Kun forskellige data i MySQL
Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 27-11-04 02:45

Jeg har en database hvor jeg har nogen recordset der indholder
samme værdi i et bestemt felt.

Jeg vil så gerne have udskrevet en liste over det, men jeg vil
kun have udskrevet hver forskellige værdi en gang.

Hvis den eksempelvis ser sådan her ud:

Navn Data
A 1
B 2
C 1
D 3

Vil jeg kun have udskrevet 1, 2, 3 i stedet for 1, 2, 1, 3.

Hvordan kan jeg gøre det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-04 09:46

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Jeg vil så gerne have udskrevet en liste over det, men jeg vil
> kun have udskrevet hver forskellige værdi en gang.

Kig på group by eller distinct i sql.

> [...]
> C 1
> D 3
>
> Vil jeg kun have udskrevet 1, 2, 3 i stedet for 1, 2, 1, 3.

Vil du så have udskevet A-1 eller C-1?`

Hvis du kun vil have tallene ud kan du skrive:

   SELECT DISTINCT data FROM tabel

(jeg er ikke mysql-mand, men jeg går ud fra at distinct er
understøttet)

Skal du også have "noget" fra navn med, kan du fx skrive:

   SELECT Min(navn) as navn, Data FROM tabel GROUP BY Data

"Min" giver den mindste værdi i feltet.

En anden anvendelse af group by er denne:

   SELECT Count(*) as antal, Data FROM tabel GROUP BY Data

Her får du alle værdier i feltet Data sammen med oplysningen om
hvor mange gange hver værdi findes i tabellen (antal).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 28-11-04 04:35

> Vil du så have udskevet A-1 eller C-1?`
>
> Hvis du kun vil have tallene ud kan du skrive:
>
>    SELECT DISTINCT data FROM tabel

Det var lige præcis, hvad jeg ville have. :)
Det fungerer helt efter hensigten nu, så jeg siger tak for
hjælpen.