Sonofon FWA MX backup
Fra : Harald

Dato : 24-11-04 19:40

Nogen der ved om Sonofon FWA bredbånd har en MX mail backup som man kan/skal
benytte. Jeg har spurgt Sonofon et par gange om der er nogle begrænsninger
på deres bredbånd og fået at vide at det er der ikke, men jeg tror ikke
rigtig på at dem jeg har talt med ved hvad de snakker om.

Mvh
HK

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-11-04 22:42

Harald wrote:

> [...]
> begrænsninger på deres bredbånd og fået at vide at det er der ikke,
> men jeg tror ikke rigtig på at dem jeg har talt med ved hvad de

sæt en smtp server op..

ring til en ven..

"telnet <ip/host> 25" ... feks "telnet mx11.gratisdns.dk 25".. det
skulle gerne give et banner ala:

Trying 67.19.223.163...
Connected to mx11.gratisdns.dk.
Escape character is '^]'.
220 mx11.gratisdns.dk ESMTP Postfix

Det vigtige er linien med "220 mx11.gratisdns.dk ESMTP Postfix".. det
indikere at det er en mailserver som har modtaget "opkaldet"..

Hvis det lykkes, så *skal* du ikke bruge en backup mx..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-11-04 13:17

> Det vigtige er linien med "220 mx11.gratisdns.dk ESMTP Postfix".. det
> indikere at det er en mailserver som har modtaget "opkaldet"..
>
> Hvis det lykkes, så *skal* du ikke bruge en backup mx..

Arh... den er altså ikke helt skudsikker den metode der...
Hvis vi nu f.eks. tager udgangspunkt i Tele2 - de har valgt at lukke port
25 indgående for alt andet end andre Tele2 kunder. Port 25 udgående er dog
åben. Altså vil man sagtens kunne få fat i andre mailservere gennem Telnet,
men vil man modtage post på ADSL-linien skal den igennem
mail-relay.tele2adsl.dk

Rådet til Harald (med mindre nogen kender svaret af erfaring) er altså at
du må prøve dig frem med at sætte en mailserver op. Tag f.eks. et kig på
http://www.argosoft.com - den kan du få op at køre på ~5 minutter (husk at
åbne/forwarde port 25 til den rette maskine)

--
Michael
Træt af kold kaffe?

Fra : Harald

Dato : 25-11-04 13:59

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.argosoft.com - den kan du få op at køre på ~5 minutter (husk at
> åbne/forwarde port 25 til den rette maskine)

Problemet er at jeg ikke har fået Sonofon FWA endnu, men har endnu en gang
snakket med Sonofon og fik at vide at de ikke har spærret for port 25 og at
de ikke har en backup mx. Så nu venter jeg bare på at der kommer en fra
sonofon og finder ud af om der er en antenne i nærheden der kan bruges.

/HK

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-11-04 14:48

> Problemet er at jeg ikke har fået Sonofon FWA endnu

Det havde jeg overset, my bad...

> men har endnu en gang snakket med Sonofon og fik at vide at de ikke har
> spærret for port 25 og at de ikke har en backup mx.

så er det jo nok rigtigt :)

> Så nu venter jeg bare på at der kommer en fra
> sonofon og finder ud af om der er en antenne i nærheden der kan bruges.

Prøv at se http://www.mastedatabasen.dk - den kan nok i hvert fald give dig et
fingerpeg om der er en mulighed for det.

Ellers mener jeg at i hvert fald CyberCity kører med port 25 åben - dog har de
også en backup-mx du FRIVILLIGT kan vælge at benytte.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-11-04 22:02

Hej

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>de ikke har en backup mx. Så nu venter jeg bare på at der kommer en fra
>sonofon og finder ud af om der er en antenne i nærheden der kan bruges.

Og det er korrekt ! Der er på en Sonofon FWA forbindelse ingen form for
spærrede porte overhoved, og ej heller nogen anden form på mærkværdigt
pjank, kort sagt så er der helt åbent hul både ud og ind !.

Dette sendt fra en 1024/512 SF. FWA forbindelse, med egen mailserver...

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-04 23:12

Ole Rasmussen wrote:

> IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
> Simpelt - Enkelt - Billigst

Haha. http://www.telsome.dk - så bliver det ikke billigere...

Det er off-topic, I know.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-11-04 07:31

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> Haha. http://www.telsome.dk - så bliver det ikke billigere...
>
> Det er off-topic, I know.

Tjaa de har da en anden prisstuktur.. 20 kr. i abonnement og 25øre i
opkaldsafgift til egne telsome kunder og ikke gratis peering.. Det kommer
vel an på hvad man bruger det til og hvor meget.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-11-04 19:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er off-topic, I know.

Tja, men det er hele tråden jo også, FWA er ikke xDSL,,,

Ivar Madsen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 01-02-05 17:53

Ok et lidt sent svar, men alligevel

On Thu, 25 Nov 2004 13:58:39 +0100, Harald wrote:

> Problemet er at jeg ikke har fået Sonofon FWA endnu, men har endnu en
> gang snakket med Sonofon og fik at vide at de ikke har spærret for port
> 25 og at de ikke har en backup mx. Så nu venter jeg bare på at der

Der er ikke spærret for noget som helst. Der er direkte adgang ind til
din maskine, så pas på

Sonofon rodede op et tidspunkt med en mx-smarthost som backupserver til
indgående post, men jeg ved ikke om det blev til noget.