Bredbånd ?
Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-11-04 04:01

Øh hvordan kan TDC seriøst på deres DSL og Webspeed produkter sige at der er
tale om bredbånd når vi er helt ned og dykker omkring 64-512 k bit / sek i
downstream på nogle produkter ? Bredbånd er da vist iflg. telestyrelsen
noget der er lig med eller hurtigere end 2048 kbit/sek ?!

Noget andet er ..... hvorfor får man ikke gravet nogle lysledere ned i
byerne og får smidt noget 10-100Mbit ud til folk i en fart ? Udenlandske
firmaer vil jo meget snart komme og gøre det hvis ikke man herhjemme tager
sig sammen....... jeg er sku også træt af skod koaxialkabel i væggen ... det
har jo nul båndbredde sammenlignet med lysledere ...og så kan det
aflyttes....der kan indstråles støj i det...generelt en skod teknologi :(

Tak fordi jeg måtte lukke galde ud :)

Fra : Nicolai

Dato : 23-11-04 06:56

> [...]
> i downstream på nogle produkter ? Bredbånd er da vist iflg. telestyrelsen
> noget der er lig med eller hurtigere end 2048 kbit/sek ?!

Gammel problemstilling som der nok desværre ikke bliver gjort noget ved.

> Noget andet er ..... hvorfor får man ikke gravet nogle lysledere ned i
> byerne og får smidt noget 10-100Mbit ud til folk i en fart ? Udenlandske

Er el-selskaberne ikke i fuld gang?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-11-04 09:25

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> writes:
> [...]
>downstream på nogle produkter ? Bredbånd er da vist iflg. telestyrelsen
>noget der er lig med eller hurtigere end 2048 kbit/sek ?!

Det er Telestyrelsen, der har misforstået, hvad bredbånd er.

>Noget andet er ..... hvorfor får man ikke gravet nogle lysledere ned i
>byerne og får smidt noget 10-100Mbit ud til folk i en fart ?

Det gør man også. El-selskaberne forventer vist at være nogenlunde
færdige om 10 års tid.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai

Dato : 23-11-04 20:19

> Det er Telestyrelsen, der har misforstået, hvad bredbånd er.

Forklar.

> Det gør man også. El-selskaberne forventer vist at være nogenlunde
> færdige om 10 års tid.

Der lyser din TDC-mand ud af dig - i mister kunder allerede nu, så nemt er
det, så de 10 år du snakker om - det må være hvor i har halverede
markedsdele.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-11-04 21:06

On 2004-11-23, Nicolai <emailxyznifo@fogh.com> wrote:

> Forklar.

Det har en anden allerede gjort: Bredbånd er moduleringsformen af
signalet, ikke båndbredden på signalet.

> Der lyser din TDC-mand ud af dig - i mister kunder allerede nu, så nemt er
> det, så de 10 år du snakker om - det må være hvor i har halverede
> markedsdele.

Der lyser din uvidenhed ud af dig, Klaus arbejder ikke for TDC.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Toto, I don't think we're in Kansas anymore.

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 24-11-04 14:41

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in message news:<slrncq7610.a0h.apj@slartibartfast.nerd.dk>...
> On 2004-11-23, Nicolai <emailxyznifo@fogh.com> wrote:
(...)

> Det har en anden allerede gjort: Bredbånd er moduleringsformen af
> signalet, ikke båndbredden på signalet.

Med fare for flueknepperi: Bredbånd refererer præcis til båndbredden
af signalet, bare ikke i bps, men i Hz.

Den traditionelle definition af bredbånd er "alt som har større
båndbredde end de 4kHz for telefoni".

Dermed er ISDN (80kHz), ADSL (1.104 MHz), VDSL (ca 12 MHz afhængig af
bandplan) alle bredbåndsteknologier.

Moduleringsformen siger sådan set ikke noget om båndbredden - For ADSL
er det f.eks. DMT (Discrete Multi Tone) som i det konkrete tilfælde
med ADSL benytter 256 toner med en individuelt båndbredde på 4.3125
kHz = samlet båndbredde på 1.104 MHz.

-Steen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-11-04 15:10

On 2004-11-24, Steen Enevoldsen <steenge@yahoo.dk> wrote:

> Med fare for flueknepperi: Bredbånd refererer præcis til båndbredden
> af signalet, bare ikke i bps, men i Hz.

Det har ofte sammenhæng, men er ikke den oprindelige definition på
bredbånd iflg det jeg har lært.

> Den traditionelle definition af bredbånd er "alt som har større
> båndbredde end de 4kHz for telefoni".

Nej, det er den muligvis blevet forvredet til med tiden, men oprindeligt
var et baseband signal et ikke-analogt moduleret signal (fx har ethernet,
der kører langt højere frekvenser end 4kHz, altid været betegnet som et
Manchester-encodet baseband netværk)

> Dermed er ISDN (80kHz), ADSL (1.104 MHz), VDSL (ca 12 MHz afhængig af
> bandplan) alle bredbåndsteknologier.

Og ethernet er også bredbåndsteknologier? Jeg tror du vil finde en masse
litteratur, der ikke giver dig ret i det.

> [...]
> er det f.eks. DMT (Discrete Multi Tone) som i det konkrete tilfælde
> med ADSL benytter 256 toner med en individuelt båndbredde på 4.3125

Det der gør ADSL til et bredbåndssignal er da netop at der er 256 toner,
ikke hvilken frekvens de dækker.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Art is Nature speeded up and God slowed down.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 25-11-04 09:14

> [...]
> var et baseband signal et ikke-analogt moduleret signal (fx har ethernet,
> der kører langt højere frekvenser end 4kHz, altid været betegnet som et

Og man kan blive ved:

Den Danske Netordbog:
http://netordbog.asb.dk/netdob/FMPro?-Db=NetDOB.fp5&-Lay=Artikel&-Format=/netdob/searchresult.html&-Error=error.html&-Op=equals&SearchField=bredb%e5nd&-Max=5&-Sortfield=Lemma&-Sortfield=HomIDX&-Sortfield=PolIDX&-SortOrder=ascend&-Find'

har den gamle definition fra dengang hvor Danmark overvejede om man skulle
lave et bredbåndsnet eller et hybridnet. Nu fik vi et hybridnet, hvor
internettet kommer gennem DSL og kabeltv, så ud fra den definition har vi
desværre ikke fået bredbånd i Danmark endnu.

Det er jo meget gode begrundelser allesammen. Men på dansk har vi brug for
et ord som betegner en Internetopkobling (uanset teknologi) hvor man kan
være konstant opkoblet til en overkommelig pris (i modsætning til trad.
modem og ISDN).
Jeg vil påstå at almindelig sprogbrug betegner sådanne opkoblinger som
"bredbånd" uanset hvad de historiske rødder er for ordet bredbånd og det er
da også muligt at Dansk Sprognævn (som nok er det tætteste på en dansk
sprogmyndighed) en dag kommer til den konklusion.

Niels Dybdahl

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-11-04 11:20

Niels Dybdahl <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> writes:
> [...]
>modem og ISDN).
>Jeg vil påstå at almindelig sprogbrug betegner sådanne opkoblinger som

I så fald er 16 kbps også bredbånd (ISDNs D-kanal er normalt
undtaget fakturering; omend den ikke kan bruges herhjemme).
ISDN er i øvrigt i forvejen bredbånd rent teknisk.

Det er måske at strække definitionen lidt rigeligt, når 1/3
modemhastighed kan betegnes som bredbånd.

Det giver også en udfordring i forhold til UTMS. Så vidt jeg
husker kører det pt. 384 kbps, men det er forbrugsafregnet
og ikke særligt overkommeligt i pris.

Ergo er 16 kbps bredbånd, mens 384 kbps ikke er det?

Det accepterede udtryk for den det, du savner, er "always on".
Ikke det mest lækre udtryk - men sådan er det altså.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-11-04 11:21

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:
>Det giver også en udfordring i forhold til UTMS. Så vidt jeg

UMTS prøvede jeg at skrive.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-11-04 11:27

> Det accepterede udtryk for den det, du savner, er "always on".
> Ikke det mest lækre udtryk - men sådan er det altså.

Måske i din omgangskreds. Jeg kender ingen som siger at de har "always on".
Til gengæld tror jeg de fleste jeg kender siger at de havde "bredbånd", hvis
de har en Ethernet linie fra deres boligforening eller har en 128/64 ADSL
forbindelse.

Niels Dybdahl

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 25-11-04 13:06

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in message news:<slrncq95i6.a0h.apj@slartibartfast.nerd.dk>...
(...)

> [...]
> var et baseband signal et ikke-analogt moduleret signal (fx har ethernet,
> der kører langt højere frekvenser end 4kHz, altid været betegnet som et

Korrekt - Idet baseband refererer til at signalet går fra DC og op.

> Og ethernet er også bredbåndsteknologier? Jeg tror du vil finde en masse
> litteratur, der ikke giver dig ret i det.

Bredbånd går på teknologier til overførsel af data over telefonkabler
- Derfor er Ethernet ikke en del af den definition.

> Det der gør ADSL til et bredbåndssignal er da netop at der er 256 toner,
> ikke hvilken frekvens de dækker.

Hvad så med de første versioner af ADSL, som kører CAP (Carrierless
Amplitude Modulation)? Her er der ingen toner, men stadig en
båndbredde på 1.104 MHz! Eller hvad med SHDSL? Her er der heller ingen
toner!

Eller for den sags skyld mange eksisterende VDSL implementeringer som
er QAM (ingen toner), omend der også er DMT baserede VDSL systemer.

Du kan ikke bruge antallet af toner i en definition af båndbredde.

-Steen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-11-04 21:08

Nicolai <emailxyznifo@fogh.com> writes:

>Forklar.

Bredbånd er alt, der båndbredde-mæssigt går udover almindelig
tale-telefoni. ISDN er derfor også bredbånd.

>Der lyser din TDC-mand ud af dig - i mister kunder allerede nu, så nemt er
>det, så de 10 år du snakker om - det må være hvor i har halverede
>markedsdele.

Hvem er "I"? Jeg er ikke ansat i TDC, og jeg har aldrig været det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-11-04 21:12

On 2004-11-23, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Bredbånd er alt, der båndbredde-mæssigt går udover almindelig
> tale-telefoni.

Ehm, nej, http://www.bellaonline.com/articles/art14917.asp - ethernet er
fx ikke bredbånd.

--
Andreas Plesner Jacobsen | IBM had a PL/I,

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 24-11-04 10:04

> Ehm, nej, http://www.bellaonline.com/articles/art14917.asp - ethernet er
> fx ikke bredbånd.

Men er der nogen som kan dokumentere at bredbånd er det samme som broadband
?

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 23-11-04 09:32

> [...]
> downstream på nogle produkter ? Bredbånd er da vist iflg. telestyrelsen
> noget der er lig med eller hurtigere end 2048 kbit/sek ?!

Bredbånd kommer vist nok af det engelske "broadband" som er modsætning til
"baseband". Baseband er umoduleret (Ethernet, ISDN), mens broadband har en
bærebølge (dvs modem baseret).
Så teknisk set er selv en 300 bps modem opkobling bredbånd.
Men i praksis antager de fleste i Danmark at en bredbåndsforbindelse har
følgende egenskaber:
- Spærrer ikke ens normale telefonlinie
- Konstant opkoblet eller meget hurtig (<2 sek) opkobling
- Flatrate
Og det opfylder selv en 64 Kbit linie.
Telestyrelsen har muligvis lavet deres definition (hvorfor er de berettiget
til at definere bredbånd ?) ud fra at man skal kunne se TV den vej. Men TV
udbuddet på Internettet i den klasse (>1 Mbit) er jo stort set
ikke-eksisterende, så telestyrelsens definition er ret ligegyldig i praksis.

Niels Dybdahl

Fra : J

Dato : 23-11-04 21:41

Niels Dybdahl wrote:

> Og det opfylder selv en 64 Kbit linie.
> Telestyrelsen har muligvis lavet deres definition

EU har defineret bredbånd til at være 144 Kbit/s. eller højere.
Det følger IT & Telestyrelsen.

Læs bl.a. her: http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=148800153

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 24-11-04 09:59

> EU har defineret bredbånd til at være 144 Kbit/s. eller højere.
> Det følger IT & Telestyrelsen.

Desværre skriver artiklen ikke om det er upload eller download eller summen
af begge som skal være på 144 Kbit/s.
Hvis det er download som gælder, så er ISDN2 (64+64+16) broadband, mens en
ADSL på 128/64 er ikke. Det skal nok hjælpe på forvirringen...

Niels Dybdahl

Fra : Sune

Dato : 24-11-04 10:11

On Wed, 24 Nov 2004 09:58:38 +0100, "Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> wrote:

>Hvis det er download som gælder, så er ISDN2 (64+64+16) broadband, mens en
>ADSL på 128/64 er ikke. Det skal nok hjælpe på forvirringen...

ISDN bliver solgt som 64+64 ikke?
Så er det ligegyldigt med de ekstra 16.

Mht. ADSL så tror jeg mere man skal se på hvilken teknologi der anvendes og ikke den faktiske
hastighed.

En ADSL på 128/64 kan sandsynligvis sagtens køre eks. 1Mbit hvis den kunstige begrænsning ophæves.
Derfor kan en ADSL på 128/64 stadig kaldes bredbånd.

Mvh
Sune

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-11-04 10:19

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> writes:

>ISDN bliver solgt som 64+64 ikke?
>Så er det ligegyldigt med de ekstra 16.

ISDN er stadig en bredbåndsteknologi. Også selvom man implementerer
den som 64+16 (én B-kanal, én D-kanal).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 14:50

Sune wrote:

> ISDN bliver solgt som 64+64 ikke?

ISDN er full duplex, så der er 64kbps upstream og 64kbps downstream pr.
B-kanal.

> Så er det ligegyldigt med de ekstra 16.

Ja. ISDN2 er 256kbps ialt.

> Mht. ADSL så tror jeg mere man skal se på hvilken teknologi der
> anvendes og ikke den faktiske hastighed.

Ja. ADSL står for Asymmetric Digital Subscriber Line. DSL er baseret på
en bredbåndsteknologi (bredbånd dækker over et stort frekvensområde).

Jesper G. Poulsen

Fra : J

Dato : 23-11-04 09:43

> [...]
> sek i downstream på nogle produkter ? Bredbånd er da vist iflg.
> telestyrelsen noget der er lig med eller hurtigere end 2048 kbit/sek ?!

Det er et "populært" udtryk (men ikke mere korrekt af den grund). Lidt a'la
ISDN "modem" (hvor der jo ingen modulation er) eller 220V (som jo ér 230V)
osv. Det er selvfølgeligt forkert, men rent markedsføringsmæssigt er det
sikkert en god idé, da det klinger godt i ørene og folk tror de får en
rigtig hurtig forbindelse (det gør de jo også i forhold til et analogt
modem).

> Noget andet er ..... hvorfor får man ikke gravet nogle lysledere ned i
> byerne og får smidt noget 10-100Mbit ud til folk i en fart ? Udenlandske

Udbud og efterspørgsel. De fleste kan sikkert godt "nøjes" med de
hastigheder vi har i dag og der sker så meget udvikling indenfor området, at
ingen ved hvordan det ser ud om 10 år. Derfor vil man nødigt investere i
noget der ikke er en god forretning i på længere sigt.

> sig sammen....... jeg er sku også træt af skod koaxialkabel i væggen ...
> det har jo nul båndbredde sammenlignet med lysledere ...og så kan det
> aflyttes....der kan indstråles støj i det...generelt en skod teknologi :(

Koaxial - så tænker du på kabel-TV og internet af samme vej. Det er jo et
billigt alternativ til en "rigtig" ADSL forbindelse. Hastigheden er sikkert
den samme som en "rigtig" ADSL - alt efter hvor mange der benytter den (men
det vil jo ikke være anderledes med en fiber).

"Aflytning"? Hvis du mener, at man kan stå med en antenne og pejle sig ind
på en internet transmission så ehhh... tjaaa, måske er det muligt, men jeg
har da godt nok ikke hørt om det, men selvfølgelig kan man aldrig være 100%
sikker (jo, hvis ikke du bruger internet). Jeg tror ikke på, at det er et
reelt problem, at din nabo står udenfor din dør og opfanger alt hvad du gør,
men hvis du er paraniod, kan du vel bare købe dig til mere sikkerhed? Der ér
da opfundet VPN forbindelser?

Fra : Erik

Dato : 23-11-04 15:33

Jan Pedersen wrote:
> Noget andet er ..... hvorfor får man ikke gravet nogle lysledere ned i
> byerne og får smidt noget 10-100Mbit ud til folk i en fart ?

Det er de da osse igang med lige uden for mit vindue

--
Erik

Fra : J

Dato : 23-11-04 21:44

Jan Pedersen wrote:
> Øh hvordan kan TDC seriøst på deres DSL og Webspeed produkter sige at der er
> tale om bredbånd

Hvor gør TDC det henne?
Link?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-11-04 21:46

J <newz@newz.net> writes:

>Hvor gør TDC det henne?

http://www.tdc.dk/

De har jo også ganske ret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : J

Dato : 24-11-04 17:35

Klaus Ellegaard wrote:

> http://www.tdc.dk/

Ja, på de store linier. Men ikke på en 128/128 f.eks. Der gør de ikke.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-11-04 18:13

J <newz@newz.net> writes:

>Ja, på de store linier. Men ikke på en 128/128 f.eks. Der gør de ikke.

Nu sælger de ikke 128/128, men de skriver da...

Forbrugsafregnet bredbånd: 256/128 Kbit/s

....på http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser

Mvh.
   Klaus.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-04 18:30

Klaus Ellegaard skrev:

>Nu sælger de ikke 128/128, men de skriver da..

Jo, da.

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_eks_om
--
Knud

Fra : J

Dato : 24-11-04 18:49

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Jo, da.
>
> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_eks_om

....og jeg prøver igen: de skriver IKKE bredbånd om en linie der er
mindre end 128 Kbit/s. i download. I læser altså ikke hvad der står så.

De skriver f.eks

Om Ekspres Net
Ekspres Net - helt enkelt
Med Ekspres Net kan du være så meget på nettet du vil, uden at skulle
tænke på prisen, den er nemlig 249 kr. pr. måned uanset forbrug inkl.
Sikkerhedspakken.

Ekspres Net giver dig dobbelt så høj hastighed, som du er vant til fra
en modemforbindelse. Hastigheden er 128 Kbit/s (med modem er hastigheden
ca. 56 Kbit/s).

Bestil Ekspres Net og spar 100 kr. med Online Rabat.

Vil du på et senere tidspunkt skifte fra Ekspres Net til TDC Bredbånd,
kan du gøre det uden at betale gebyr og du skal heller ikke have
teknikerbesøg.

og

> Klaus skrev:
> Nu sælger de ikke 128/128, men de skriver da...
> Forbrugsafregnet bredbånd: 256/128 Kbit/s
> ...på http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser

Ja, og jeg skrev 128/128 ?

I det oprindelige indlæg nævnes der også Webspeed. I deres prisoversigt
nævnes det heller ikke:

Opret Webspeed til 0 kr.
Med Webspeed kan du roligt være på internettet, så meget du har lyst. Du
betaler nemlig en fast, lav pris, uanset hvor længe du er på.

Det betyder, at du kan surfe, downloade, chatte, lave hjemmesider, hente
og sende e-mails, musik, spil og meget mere uden at miste kontrollen
over din internetregning.

Webspeed er internet via kabel-tv-stikket. Så du kan være på internettet
og samtidig tale i telefon og se tv. Det er nemt at installere – du kan
gøre det selv på 5 minutter.

Lige nu kan du få oprettelsen til under 1/2 pris. Bestiller du online,
får du 100 kr. i onlinerabat.

Produkt Normalpris Tlf/butik pris Onlinepris
Gør det selv-pakke 495 kr. 100 kr. 0 kr.
Standardinstallation 990 kr. 499 kr. 399 kr.
PC-installation
1.385 kr. 799 kr. 699 kr.

Alle priser er inkl. kabelmodem og forudsætter samtidig oprettelse af et
Webspeed-abonnement, som er uopsigeligt i 6 mdr. Etablering af Webspeed
er betinget af, at du er kunde hos TDC Kabel TV.

Abonnement Nyhed Ny pris/md. Pris før/md.
64/64 kbit/s - 149 kr. -
128/64 kbit/s - 189 kr. -
256/128 kbit/s - 239 kr. -
512/128 kbit/s Ændres automatisk til 512/256 - 339 kr.
512/256 kbit/s Ny hastighed 339 kr. -
512/512 kbit/s Ny hastighed 424 kr. -
1.024/128 kbit/s Lavere pris 369 kr. 439 kr.
1.024/256 kbit/s Lavere pris 419 kr. 549 kr.
1024/512 kbit/s Ny hastighed 494 kr. -
2.048/128 kbit/s Lavere pris 469 kr. 539 kr.
2048/256 kbit/s Ny hastighed 519 kr. -
2.048/512 kbit/s Lavere pris 594 kr. 749 kr.
4.096/256 kbit/s Lavere pris 619 kr. 639 kr.
4096/512 kbit/s Ny hastighed 669 kr. -
4096/1024 kbit/s Ny hastighed 744 kr. -

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-04 19:06

J skrev:

>...og jeg prøver igen: de skriver IKKE bredbånd om en linie der er
>mindre end 128 Kbit/s. i download. I læser altså ikke hvad der står så.

Det ved jeg godt, men Klaus skrev at man ikke kan få en 128/128
og det kan man.
--
Knud