TDC Bredbånd -> Tele2ADSL
Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-11-04 21:21

Jeg overvejer at skifte til Tele2ADSL, da de for samme pris som TDC
kan tilbyde mig den dobbelte downstream.

Alleførst, her er hvordan det hele er forbundet i huset lige nu:
http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/adsludstyr.png

Der er faktisk tre telefonstik i huset, jeg har bare kun tegnet to
af dem på, ét ved computeren og ét ved telefonen.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad Tele2 skriver på deres hjemmeside.
De siger at hvis jeg har ADSL i forvejen, så kan jeg klare opsætnigen
selv. Men de siger også, at hvis jeg gør det selv, så skal alle
telefoner i huset tilstluttes det stik, hvor skillefiltret sidder.
Betyder det at de gør tingene på end anden måde end TDC? - for det
virker jo fint nok nu, selvom telefonen ikke sidder i samme stik
som skillefiltret.

Egentlig kunne jeg bare godt tænke mig at vide om jeg skal betale
695 kr. for en teknikker, eller om det bare handler om at skifte
det skillefilter, der sidder der nu, ud med det jeg modtager fra
Tele2 (og tilsvarende med modemet).

I må spørge hvis I skal have flere informationer, så må jeg se om
jeg kan give dem. :)

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 22-11-04 21:48

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> 695 kr. for en teknikker, eller om det bare handler om at skifte
> det skillefilter, der sidder der nu, ud med det jeg modtager fra

Du kan tage det helt roligt, Tele2 køre med præcis det samme udstyr som TDC
(det får det hele fra TDC)
Så drop bare de penge til den teknikker, og skift selv dit gamle filter og
modem ud med de nye fra Tele2ADSL

Fra : S. Andersen

Dato : 22-11-04 22:35

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message

> I må spørge hvis I skal have flere informationer, så må jeg se om
> jeg kan give dem. :)

Jeg ville nok lige tage et kig på http://www.tele2sucks.dk/ først :)

Ikke at jeg dermed siger du selv vil få problemer, men en del folk har
ihvertfald haft/har det.

Fra : Erik \(fjern_ og det~

Dato : 22-11-04 22:56

det virker måske godt nok som din tegning viser, men det er ikke den rigtige
måde.
Det som både tele2 og tdc skriver er, at alle telefoner skal sidde EFTER
filtret.
filtret har en indgang som skal tilsluttes nr. 1 på din tegning og der må
ikke tilsluttes andet.
filtret har 2 udgange - det ene skal tilsluttes "modem" og det andet skal gå
videre til alle øvrige telefoner i huset.
Hvad kan der så ske hvis du ikke gør det sådan:
- du kan få støj på dine telefoner - især hvis du bruger trådløse telefoner.
- du kan få reduceret båndbredde, når man taler i telefon fra en af
telefonerne - igen er trådløse telefoner specielt 'farlige'
- hvis du er rigtig uheldig, kan du risikere, at dine telefonkredsløb danne
en nul-impedans således at der slet ikke kan sendes data igennem

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-11-04 23:10

Erik (fjern_ og det imellem) skrev:

> det virker måske godt nok som din tegning viser, men det er ikke den
> rigtige måde.

Hmm, det er sgu meget godt gjort at den TDC-teknikker der var her for
at sætte det op i sin tid. Det må jeg lige tygge på. Det er vel sådan
noget der kan risikere at "bryde sammen" når hastigheden forøges?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-11-04 00:06

On 2004-11-22, Erik (fjern_ og det imellem) <erik@_fjern_palsbo.com> wrote:

> [...]
> måde.
> Det som både tele2 og tdc skriver er, at alle telefoner skal sidde EFTER

Det kan de også sagtens gøre i det tilfælde, hvis man benytter
tilbageløbet og har et ledigt ledningspar i sin installation.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If it pours before seven, it has rained by eleven.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-11-04 09:01

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Det kan de også sagtens gøre i det tilfælde, hvis man benytter
> tilbageløbet og har et ledigt ledningspar i sin installation.

Tilbageløbet?

Altså det ham fra TDC gjorde, var at slutte en ekstra ledning til 1,
udenfor på muren. Den blev så trukket hen til computeren.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-11-04 09:08

On 2004-11-23, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> Tilbageløbet?

Ja, du kan have et ledningspar, der løber hen til filteret (rød/blå i
min installation), og så lade den filtrerede telefoni løbe i et andet
par (gul/brun i min) i samme ledning rundt i huset - hvis du altså har
mere end et ledningspar i det kabel, der løber rundt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will outgrow your usefulness.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-11-04 09:35

> [...]
> par (gul/brun i min) i samme ledning rundt i huset - hvis du altså har
> mere end et ledningspar i det kabel, der løber rundt.

Okay, jeg tvivler på det forholder sig sådan, for der blev ikke rørt
ved noget andet i huset, da skillefiltret blev sat op.

Fra : Erik \(fjern_ og det~

Dato : 23-11-04 16:11

Det kan du finde ud af, ved at trække ledningen ud af filtret. Hvis
telefonerne så bliver koblet fra, er det sluttet rigtigt til.
Ellers er det noget klamhuggeri.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-11-04 10:33

> Det kan du finde ud af, ved at trække ledningen ud af filtret. Hvis
> telefonerne så bliver koblet fra, er det sluttet rigtigt til.

Telefonerne virker fint, selvom filtret er trukket ud.

> Ellers er det noget klamhuggeri.

Det må det desværre være.

Fra : Morten Guldager

Dato : 24-11-04 10:44

2004-11-24 Lars Stokholm wrote

> Telefonerne virker fint, selvom filtret er trukket ud.

Bemærk at hvis installationen udført med et kap-stik så er det
ikke ligegyldigt hvordan du, i test øjemed, afmonterer filteret.

Den test Erik omtaler skal foretages ved at du klipser stikket af
filteret. Hvis du der imod tager stikket ud af væg dåsen bør
telefonerne stadig virke.
Der er nemlig en lille svært synlig fiks kontakt inde i vægstikket
som kobler telefonerne direkte på linjen når stikket tages ud.
Det kaldes et kap-stik.

/Morten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-11-04 11:11

Morten Guldager skrev:

> [...]
>
> Den test Erik omtaler skal foretages ved at du klipser stikket af
> filteret. Hvis du der imod tager stikket ud af væg dåsen bør

Woohoo. :) Jeg gjorde det forkerte. Telefonen virker ikke længere
hvis jeg hiver stikket ud af filtret.

Nu er spørgsmålet bare: Er Tele2 værre end alle mulige andre selskaber?
Det er meget godt at der er folk der har haft problemer med dem, men
vis mig den internetudbyder det ikke sker for (right?).

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-04 21:42

Lars Stokholm wrote:
> Okay, jeg tvivler på det forholder sig sådan, for der blev ikke rørt
> ved noget andet i huset, da skillefiltret blev sat op.

Der skal sådan set heller ikke nødvendigvis rodes andre steder.

Ledningen udefra skal ind i skillefiltret - og det eksisterende kredsløb
skal kobles af ledningen ind i hust og i stedet tilsluttes til
skillefilteret.

Og som andre er inde på så er løsningen den samme med Tele2, da Tele2 bare
videresælger Tdc's løsning.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk