Regndækken.
Fra : Iben Holst

Dato : 18-05-01 08:31

Hej !

Et par spørgsmål til jer ....

Jeg må formode, at et vandtæt / åndbart dækken er bedre end et, som kun er
vandtæt, når man tænker udover at hesten skal holdes tør for regn.
Men da ethvert dækken kun kan holde tæt for en bestemt mængde regn, kan det
vandtætte / åndbare så klare en mindre mængde end et vandtæt ??
Når et dækken er åndbart i forhold til et andet, må der jo være en betydelig
forskel i materialet ....

Og hvad er forskellen på vandtæt kontra vandtæt / ripstrop ??
........ samt vandtæt / ripstrop kontra vandtæt / åndbart ??

Iben

Fra : Tina

Dato : 18-05-01 09:20

Et vandtæt/åndbart er bedre end et kun vandtæt - det åndbare danner ikke
kondens på indersiden, det gør det kun vandtætte - det er ligesom en
gummiregnfrakke, hesten vil ofte gå og være fugtig indenunder og det giver
ganske god grobund for specielt svampe som elsker fugt og varme, altså god
næring for svampeinfektioner i huden.

Jo, vandtætte/åndbare dækkener KAN lække, specielt efter vask - de er
imprægnerede og bør altid vaskes i specielt vaskemiddel til sådan et dækken
og kan evt. sprayes med en imprægneringsspray efter vask - de kun vandtætte
er i reglen lavet af eller foret med gummi eller plastic og er dermed mere
vandtætte, men meget mere ubehagelige at have på. Et andet eksempel på
imprægneret stof er oilskin, som også skal vokses regelmæssigt for at bevare
vandtætheden.

Jeg har i flere år brugt Bucas dækkener, de er blevet vasket en gang årligt
og holder fint vand ude. I kraftig regn KAN de suge lidt vand i sømmene, men
da der ikke sidder en søm på ryggen, så betyder det ikke så meget, det er
kun nede på siderne, at der kan komme lidt vand ind, og det gør der
allligevel, hvis hesten går længe ude i kraftig regn og mudder - begge mine
heste har altid været helt tørre på ryggen i selv det kraftigste regnvejr.

Man bruger mange kræfter på disse stoffer, både når det gælder hestedækkener
og tøj, og materialerne er ret avancerede og holder hvad de lover, hvis de
passes efter anvisningen - jeg har også brugt billigere vandtætte/åndbare
dækkener, fx. Horseguard, og de har også virket efter hensigten.

Hesten må ikke hele døgnet gå med et dækken, som ikke er åndbart - det er
KUN til foldbrug og SKAL skiftes når hesten kommer ind. Går hesten ude i
mange timer hver dag, så er det ikke noget godt valg, men er den kun ude en
time eller 2 kan det godt bruges - evt. en tynd udgave udenpå stalddækkenet,
hvis der ikke er for meget mudder eller for kraftig regn.

Forskellen på vandtæt og vandtæt/ripstop: Er ikke andet angivet, så er de
begge vandtætte, men ikke åndbare (åndbare dækkener er dyrest) men
ripstop-dækkenet er vævet sådan, at hvis der kommer hul i, så er det ikke
muligt eller i hvert fald meget svært at trække hullet større - selvfølgelig
kan en hest ødelægge et dækken, men små huller i ripstop-dækkener bliver
ikke større.

Forskellen mellem vandtæt/ripstop og vandtæt åndbart er, at vandtæt ripstop
holder vand, ikke kan rives men ikke er åndbart, mens vandtæt/åndbart holder
vand og er åndbart men ikke har ripstop.

Det bedste dækken er vandtæt/åndbart og med ripstop. Endvidere kan man få
dækkerner - fx. Bucas, som har en underside der lynhurtigt transporterer
vand indefra ud på ydersiden af dækkenet - dvs. at det kan lægges på en våd
hest, og dermed også kan bruges som tørredækken. Det er klart det bedste
dækken, som både kan bruges inde og ude og på tør og våd hest.

Ripstop er godt til heste, der er vilde på fold, min den ene hest splitter
et dækken i atomer på en uge, hvis det ikke har ripstop, mens den anden er
mere adstadig på fold har gået med et vandtæt/åndbart uden ripstop i 2 år
før det gik i stykker - men til en "vild" hest betaler det sig helt klart at
investere i det solide dækken fra starten.

Håber det gør billedet klarere.

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 18-05-01 09:34

HØRT!

Jeg bruger og forhandler selv et særdeles godt regndækken, der er åndbart og
til at komme til for penge. Se evt. her, hvis du har lyst:
www.broderigaarden.dk

"Regndækken "Treadstone Macintosh" Ydermateriale af nylon (840 denier).
Åndbart. Polyester foer. Ingen sømme. Bringefold. Komplet med krydsgjorde,
bensnører, dobbelt bringespænde og halebeskytter.
Farve: Sort/sort kantbånd/beige passpoal.
Størrelse: 115cm, 125cm, 135cm, 145cm, 155cm
Pris: 1045,00 "

Med venlig hilsen
Bettina

Fra : Iben Holst

Dato : 18-05-01 13:48

Hej Tina ...

Et mere fyldestgørende svar kunne jeg vist ikke få. Det besvarede simpelthen
alt hvad mine spørgsmål kunne indeholde !!

Faktisk troede jeg at ripstrop havde noget, at gøre med en evt. åndbarhed;
så ikke mindst dét fik jeg på plads.

Da min hest skal gå ude døgnet rundt og sandsynligvis have dækkenet på en
hel dag af gangen ind i mellem, er jeg - nu - ikke i tvivl om, at det
absolut er det som er åndbart hun skal have.

Tak skal du have ....

Iben