Forklar lige pci-e og AMD for mig...
Fra : Årslev

Dato : 01-12-04 22:10

Ok, jeg mangler lige at få styr på noget angående den nye teknologi. Har jeg
ret i, at de hurtigste processorer i øjeblikket bliver produceret af AMD, at
man samtidig producerer de hurtigste grafikkort (X800 osv.) med PCI-express
teknologi og at der ikke findes bundkort der endnu understøtter en AMD
processor sat sammen med sådan et grafikkort?

Eller er der noget jeg helt har misforstået....

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-12-04 22:46

Årslev wrote:
> [...]
> (X800 osv.) med PCI-express teknologi og at der ikke findes bundkort
> der endnu understøtter en AMD processor sat sammen med sådan et

De hurtigste grafikkort i øjeblikket, Geforce 6800 Ultra og Radeon X800 XT
PE, findes både til AGP og PCI-E. Jeg har f.eks. selv et X800 XT PE med AGP
sokkel siddende i min maskine med en AMD XP 3200+ CPU.
Kortene burde desuden være lige hurtige uanset om de sidder i en PCI-E port
eller en AGP ditto. - Ihvertfald er der stort set ingen forskel på ydelsen
på mit X800 kort om jeg kører det i AGPx4 mode eller AGPx8, så der kommer
til at gå lang tid inden der vil være en performance-gevinst ved PCI-E's
størrere båndbredde (og til den tid er AGP formentligt helt udfaset).

PCI-E er (vist nok) ikke kommet til AMD platforme endnu, men det skulle være
lige på trapperne, - både VIA, nVidia og vist endda ATI skulle have socket
939 chipsets med PCI-E understøttelse på vej, så der går ikke så længe før
det kommer (hvis det da ikke allerede er her - har ikke fulgt så meget med
på det punkt).

Har du tænkt dig at skifte grafikkortet ud før bundkortet (og evt. CPU), kan
det anbefales at vente til socket 939 m. PCI-E rammer markedet, - men regner
du med at det hele skal skiftes ud ved næste opgradering (som jeg gør), kan
det IMO være ligemeget om du vælger PCI-E eller AGP på nuværende tidspunkt..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Årslev

Dato : 01-12-04 22:52

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message
> [...]
> gør), kan det IMO være ligemeget om du vælger PCI-E eller AGP på nuværende

Det viser med al tydelighed hvor irriterende hardware er. For jeg har lige
bestilt mig et nyt bundkort og en AMD processor og havde så senere, når
økonomien var god igen, planlagt at købe nyt grafikkort. Så jeg misser altså
chancen for PCI-E....

Men nå, man vil vel altid halte bagefter udviklingen. Så kommer der PCI-E,
så kommer der nye sokler, så kommer der SLI og så kommer der sikkert
derefter noget nyt som får folk til at stå tilbage med "ubrugelige"
maskiner.....

Fra : Brian Lund

Dato : 01-12-04 23:12

> [...]
> så kommer der nye sokler, så kommer der SLI og så kommer der sikkert
> derefter noget nyt som får folk til at stå tilbage med "ubrugelige"

Det eneste du går glip af det næste års tid er vist muligheden for at køre
SLI ;)

Det skulle ikke undre mig om de bliver ved med at lave de nye kort med AGP
(hvis der kommer nogen nye) et års tid frem endnu... Eller længere ennda!

Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 02-12-04 00:10

> Det skulle ikke undre mig om de bliver ved med at lave de nye kort med AGP
> (hvis der kommer nogen nye) et års tid frem endnu... Eller længere ennda!

De lavede da Grafikkort til alm PCI i laaaaaaang tid efter at AGP kom...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk