Pc vil ikke starte
Fra : Dude

Dato : 30-11-04 10:25

Hej gruppe.

Jeg har for nyligt opgraderet min PC efter den gamle var brændt sammen. En
del komponenter er udskiftet, dog er kabinettet, grafikkort og harddiske er
de samme.

Min konfiguration lyder som følgende:

- MicroStar ATX Duron/XP nVIDIA nForce2 SPP Chipsæt (K7N2 Delta)

- Kingston 512 MB DDR RAM 3200 (Mhz 400)

- AMD Athlon Barton 3000+ 2.167 GHz Tray

CPU’en er forsynet med en SilentBreeze 462 III CPU-køler; som kan køle en
Athlon 3000 processor. Mit grafikkort er en gammel sag, et geforce 2 mx400.
Derudover har jeg to Seagate harddiske, på 80 og 120 gb, men har kun
tilsluttet 80 gb’en. Min strømforsyning er en 300 watt Codegen.

Jeg har sat hele skidtet sammen og har haft en kammerat til at kigge på
systemet også. Processoren er isat bundkortet, og rammene monteret. Herefter
er køleren (FORSIGTIGT!) monteret. Til sidste monterede vi en harddisk og
AGP grafikkort. Vi har skiftet alle komponenter frem og tilbage, med gamle
komponenter, som vi ved med sikkerhed virker, da de er testet på andre
systemer. Vi har prøvet at afmontere harddisken, ram osv., for at teste om
systemet over hovedet var i stand til at starte op. Alle komponenter ser ud
til at virke.. Lige nu står vi tilbage med en PC som starter i 5-10 sekunder
og derefter lukker ned igen.

Der kommer intet billede på skærmen, så vi har ingen mulighed for at kigge
efter fejlsignaler. PC giver heller ikke noget fejlsignal, som computere
ellers nogle gange gør. Jeg har haft bundkortet til udskiftning hos
Midt-data, og er sikker på at det er et nyt de har sendt, da PC’en før ikke
engang ville overveje at starte.

Jeg har en mistanke om at det evt kan være en for lille strømforsyning, der
kan være årsagen til problemet. Måske skal der en kraftigere PSU til at
trække en Athlon 3000. Eller er der en inkompatibilitet mellem
komponenterne? Jeg håber en eller flere computersagkyndige kan komme med
forslag eller råd til hvordan jeg kan løse problemet. Jeg har sat computere
sammen for nogle år siden, men den her er totalt et mysterium for mig….

På forhånd tak, Jacob J

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-11-04 10:59

Dude skrev:

> Jeg har for nyligt opgraderet min PC efter den gamle var brændt
> sammen. En del komponenter er udskiftet, dog er kabinettet,
> grafikkort og harddiske er de samme.
> Mit grafikkort er en gammel sag, et geforce 2 mx400.

Jeg tror at det er her, problemet opstår:
Dit grafikkort er ikke 1,5 V som kræves
i en AGP 4/8x AGP port.
Prøv at checke med at andet kort hvis du
har mulighed for det. Evt. et PCI kort.

Peter Schrøder

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-11-04 12:40

"Dude" <lange@europe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> del komponenter er udskiftet, dog er kabinettet, grafikkort og harddiske

Jeg har flere gange været ude for at afstandsbøsningerne mellem
kabinet"bund" og motherboardet "ramte" udenfor det dertil beregnede område
omkring skruehullerne. Prøv at tage motherboardet ud af kabinettet, læg det
på en antistatisk pose, og start så med så få ekstra kort som muligt, dvs
uden noget som helst. Så skulle der ihvertfald komme et par beep ud af
højttaleren. Så kan du tage skærmkortet, og så ellers 1 kort ad gangen

Nico

Fra : K E Nielsen

Dato : 30-11-04 12:56

Jeg vil også tro det er grafikkortet der er inkompatibelt med et nye
bundkort.

Fra : Dude

Dato : 30-11-04 13:32

"K E Nielsen" <karle@nospam.walla.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil også tro det er grafikkortet der er inkompatibelt med et nye
> bundkort.

Ok, tak for hjælpen alle tre, jeg vil prøve de ting I foreslår.

Mange tak, Jacob :)

Fra : Aksel

Dato : 30-11-04 16:25

> [...]
> computere
> sammen for nogle år siden, men den her er totalt et mysterium for mig..

Prøv at starte med kun CPU, RAM og grafikkort, hvis strømforsyningen starter
og der ikke kommer bip alarm eller RAM test er det grafikkortet der ikke
fungerer sammen med bundkortet.

Hilsen Aksel

Fra : kenzo

Dato : 30-11-04 19:07

du har ikke mulighed for at låne en grafikkort med 4x/8x agp?
Evt ved den lokale comp pusher

Fra : Dude

Dato : 02-12-04 17:27

"kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> skrev i en meddelelse
> du har ikke mulighed for at låne en grafikkort med 4x/8x agp?
> Evt ved den lokale comp pusher

Har lånt et, fået PC'en til at starte nu. Tog hele bundkortet ud af
kabinettet og lagde det som forslået på en antistatisk pose, og begyndte
herfra. Besynderlig nok blev problemet løst ved at vende køleren
om...hvilket lyder mystisk, men det var alt jeg ændrede. PC vedblev med at
køre efter jeg satte bundkortet tilbage i kabinettet.

Nu bliver PC'en ved med at køre, men skærmen viser intet, den forbliver i
stand by. Mit "nye" grafikkort er et AGP Cecube ATI Radeon 9550, m 128 MB
DDR SDRAM. Hvis nogle skulle have yderligere tips, til hvad problemet nu kan
være vil jeg være meget taknemmelig.

masser af venlige hilsner, Jacob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-12-04 11:06

Dude skrev:

> [...]
> Radeon 9550, m 128 MB DDR SDRAM. Hvis nogle skulle have yderligere
> tips, til hvad problemet nu kan være vil jeg være meget taknemmelig.

I manualen til mit mobo står at man kan
beskadige både mobo og grafikkort ved at sætte
et ikke-understøttet kort i. Så vidt jeg husker var
det ikke ordlyden i din manual...
Har du mulighed for at prøve med et PCI kort?

Peter Schrøder

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-12-04 23:52

Jeg står med et problem meget lig dit, og jeg er MEGET interesseret i at
høre om du har fået løst dit problem - og i givet fald hvordan ?

Mvh
Søren

Fra : Dude

Dato : 07-12-04 11:59

Jeg har ikke fået løst mit problem, skærmen vedbliver med at stå på
standby...det lyder ikke som om computeren starter op og loader windows, men
måske skyldes det at den starter op i BIOS. Har prøvet md en ældre
processor, for at se om mindre strømforbrug kunne løse problemet, men intet
nyt. Jeg er stadig på bar bund...

hilsen Jacob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-12-04 13:41

Dude skrev:

> [...]
> md en ældre processor, for at se om mindre strømforbrug kunne løse
> problemet, men intet nyt. Jeg er stadig på bar bund...

Prøv at boote den med 100MHz FSB og se
om det gør nogen forskel.

Peter Schrøder

Fra : Dude

Dato : 07-12-04 23:30

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at boote den med 100MHz FSB og se
> om det gør nogen forskel.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder

Kender ikke den metode, hvad gør man?

Mvh

Jacob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-12-04 09:25

Dude skrev:

> Kender ikke den metode, hvad gør man?

Hvis du ikke har haft fat i jumperne på
boardet endnu, vil jeg foreslå at du starter
med at resette CMOS.
Hvis jeg har fat i den rigtige manual, er
der en jumper mærket JBAT1 umiddelbart over
de gule IDE stik. Jumperen flyttes fra pin
1 + 2 til pin 2 + 3 istedet. Al strøm til
pc'en skal være afbrudt mens det sker.
Jumperen skal bare sidde på 2 + 3 et øjeblik
og flyttes tilbage til 1 + 2 inden du sætter
strøm til igen.
Hvis dette ingen forskel gør, kan du prøve at
sætte FSB til 100MHZ istedet for 133 som den
sat til som standard.
2 jumpere J10 og J11 skal flyttes til "safe mode"
De sidder (stadig forudsat jeg har fat i den rette
manual) i området mellem det blæserkølede
chipset og lydstikkene.
Strømmen skal være taget fra.
J10 flyttes fra 1+2 til 2+3 og J11 skal tages
helt af. Dette tvinger FSB til 100MHz og betegnes
af MSI som safe mode.
Hvis den kan boote nu, skal du tilgå bios og indlæse
default settings, gemme og genstarte.

Peter Schrøder

Fra : Dude

Dato : 13-12-04 16:17

> [...]
> helt af. Dette tvinger FSB til 100MHz og betegnes
> af MSI som safe mode.
> Hvis den kan boote nu, skal du tilgå bios og indlæse

Hej Peter

Tak for de velmende råd, men.....intet nyt desværre.

Jeg er på grænsen til desperat, det er sgu surt og have en PC stående som
SKULLE virke, men som ikke gør det...

Der skulle vel ikke være en pc-tekniker eller lignende tilstede her i
gruppen, som bor i Aalborg og som kan løse problemet. Jeg er klar på at
betale for at få min pc til at køre. :)

hilsen Jacob

Fra : Henning

Dato : 13-12-04 16:28

>Tak for de velmende råd, men.....intet nyt desværre.

Du har naturligvis prøvet en anden monitor?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Dude

Dato : 13-12-04 17:42

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har naturligvis prøvet en anden monitor?
>

> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

Jeg har prøvet monitoren på monitorudgangen på en bærbar...den virker helt
fint, som den hele tiden har gjort.

Hilsen Jacob

Fra : Soren Pedersen

Dato : 07-12-04 22:30

> [...]
> måske skyldes det at den starter op i BIOS. Har prøvet md en ældre
> processor, for at se om mindre strømforbrug kunne løse problemet, men

Jeg har just prøvet "køkkenbords-metoden" - Desværre uden resultat.

Mvh
Søren