Røget havørred ??
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 02-12-04 21:38

Er der nogen af jer, der har prøvet at få røget en havørred eller laks
som tages op af fryseren og tøt op i et køleskab.
Kan det lade sig gøre ? Hvad vil i anbefale kold- eller varm-røgning ?

Mvh.
Hans

Fra : Søren Pedersen

Dato : 03-12-04 17:20

Ja det kan det sagtens.............jeg vil anbefale koldrøgning det giver
langt det bedste resultat...se her : http://home18.inet.tele.dk/kalle/

"Hans Mikkelsen (slet 9HX0F)" <bkfoto3@9HX0Fmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11020200630.0146966386994976@dtext.news.tele.dk...

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-12-04 19:12

Ja, det er en god idé

Fangede sidste år en havørred på 4,7 kg. Den lå ca. 6 mdr. i fryseren,
hvorefter den blev koldrøget.
Det gav vistnok 3,5 kg. røget ørred, som smagte himmelsk og meget meget
bedre en røget laks fra Brugsen eller fra restaurant.

Henrik

Fra : Brian Lagoni

Dato : 03-12-04 19:27

Hov hov, hvad skulle der nu være galt med Brugsen ;)

Hilsen
Brugs mand ;)

"Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41b0ac61$0$56259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-04 20:37

"Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> wrote in
message news:41b0ac61$0$56259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> [...]
> Det gav vistnok 3,5 kg. røget ørred, som smagte himmelsk og meget
> meget bedre en røget laks fra Brugsen eller fra restaurant.

Med al respekt, så burde du nok få dine smagsløg undersøgt, hvis du kan have
en ørred liggende seks måneder i fryseren, få den koldrøget, og derefter
finde, at den smager himmelsk.

Alternativt skal du finde en anden Brugs/restaurant, da du tydeligvis er
blevet snydt, så vandet driver.

--
-Jens B.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 05-12-04 17:56

Hej Jens

Jeg forstår ikke helt din påstand omkring mine smagsløg, for fisken blev
serveret for inkarnede lystfiskere, og tilbagemeldingerne var helt i top.
Fisken blev røget ved en professionel fiske-mand, og direkte adspurgt til
fisken alder, så sagde han at 6 mdr. overhovedet ikke var et problem,
sålænge fisken var blevet kølet hurtigt ned efter fangsten.
Derudover var hans kommentar at det var tydligt at se forskel på de mange
dampbrugsørreder han fik ind, og så en ørred direkte fra naturen. Kødet
herfra var altså bedre.

Derudover kender jeg småbådsfiskere som fisker en del i bla.Sverige, og
herfra fortælles at fisk normalt også fryses i 6 mdr., især hvir de fanges i
foråret. Skyldes vist at koldrøgningen skal ske ved lav udetemperatur
=efterår..

Og mht. Brugsen, ja så er det nok den butik som jeg handler mest i! Brugsen
var blot et eksempel, skulle måske have skrevet dagligevarebutikker i stedet
:)

Men lad mig så høre om hvilke problemer der er i at fryse sin fisk i 6 mdr.,
og derefter få den koldrøget?

Mvh. Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-12-04 22:39

"Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> wrote in
message news:41b33d75$0$56263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Men lad mig så høre om hvilke problemer der er i at fryse sin fisk i
> 6 mdr., og derefter få den koldrøget?

Havørred er en fed fisk, og fed fisk harskner. Jeg har selv dårlige
erfaringer med havørred og laks, der har været nedfrosset i seks måneder -
derfor min skepsis.

--
-Jens B.

Fra : Kent Hald

Dato : 06-12-04 00:02

> "Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> wrote in
> message news:41b33d75$0$56263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Både jeg selv og mine 2 voksne sønner fisker meget.
Vi nedfryser de ørreder vi fanger sommeren igennem,
og så får vi dem kold røget hvert år.før jul.
Venner og familie får så et par sider.
Jeg kan sige, at alle uden undtagelse er vildt
begejstrede for dem. Så hvis der er nogen, der
ikke synes de duer, har de (ørrederne) nok ikke
været røget korrekt.
P.S. I år fik vi røget 24

KBH

Fra : jesper winther

Dato : 08-12-04 16:59

Hejsan alle
Det er dokumenteret at korrekt nedfrysning, stabil frysetemperatur, og
korrekt optøning giver en kvalitet som svarer til fersk fisks, for bl.a
laks. Det skal understreges at det gælder for de mest anerkendte sensoriske
bedømmelser, og at resultatet ville se anderledes ud hvis man inddragede div
kemiske analyser. Dog er det et faktum, at korrekt håndtering, sansemæssigt
giver samme helheds oplevelse efter som før frysning. Varigheden spiller
ikke nogen større rolle ved -30grader C hvis laksen er renset, hovedkappet,
og pakket ind i plastikpose el lign. Derimod vil uindpakkede fileter med
stor kødoverflade hurtigt forharskes af ilt, lys, samt andre faktorer..
Personligt er jeg mest til sushi, men også her skal råvaren underkastes et
døgns frysning af sundhedsmæssige årsager. Selvom vi ikke kan smage, el
registrere nogen forskel i fiskens konsistens mm., så ved man at der over
tid tabes nogle gavnlige stoffer, mens andre uheldige skabes. Derfor er
frisk fisk altid at foretrække.

Jeg tror at mange undervurderer korrekt håndtering af fisken. De mest
klasiske fejl er at lade fisken ligge på breden i solens varme lys, mens
dødsstivheden indtræder. Hernæst udsættelse af rensing af bug, rensning for
blod. Det er den slags detaljer, som iløbet af ingen tid får fisken til at
føles som en pose vand, og fremskynder processer der er forbundne med
ubehagelige bismage.

Jeg vil råde til stor forsigtighed mht at kontrollere, at den fisk i ønsker
at koldryge holder en så lav temperatur som mulig gennem hele processen,
samt at benytte kendte saltnings metoder der tager højde for filet' el
fiskens tykkelse. Mange af de vejledninger/ opskrifte som findes på nettet
er fra private, og ville aldrig tilades udført i industrielle samhænge, af
sundhedsmæssige årsager.

Vh jesper
skagen

Fra : Ivar Holm

Dato : 07-12-04 12:16

De professionelle "glaserer" fed fisk, hvis den skal opbevares længe.
Glaseringen udføres ved at dyppe den frosne fisk i ferskvand. Således bliver
fisken ikke udtørret, og luftens ilt har svært ved at harskne fiskefedtet.

Ålestykker blokfryser f.eks. i et tomt mælkekarton.

Ivar Holm