Vandskift
Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 02-12-04 12:46

Jeg har et 250 L akvarium jeg støvsuger, renser filter og skifter 1/3 vand
hver uge.
Kan jeg nøjes med og rense filter en gang om ugen og støvsuge og skifte vand
hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt og nitrit indholdet er helt
okay ?
tester det hver uge.

Mvh. Malene

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-12-04 13:12

Malene Günther Gomez wrote:
> [...]

> Kan jeg nøjes med og rense filter en gang om ugen og støvsuge og
> skifte vand hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt og nitrit

Kommer helt an på akvariet.

Et akvarie med masser af svinende fisk, skal have skiftet vand tit.

Et velfungerende selskabsakvarie med "ikke-særlig-svinende" fisk kan køre i
flere måneder uden at få skiftet vand.

Er filteret stoppet så tit, at du må rense det så tit ?

Mit udvendige Eheim-filter bliver renset hver halve år,

> tester det hver uge.

Har aldrig tetstet mit mener at det er overflødigt og unødvendigt, at gøre
en større videnskab ud af det, når fisk og planter trives fint.

Jan

Mvh. Malene

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-04 13:19

Malene Günther Gomez wrote:
> [...]
> hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt og nitrit indholdet er helt

Nu fortæller du intet om belastningen.
Men
Filteret skulle ideelt set kun renses et par gange årligt, og
hellere skifte 1/6 hver uge end 1/3 hver anden

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 02-12-04 13:25

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et 250 L akvarium jeg støvsuger, renser filter og skifter 1/3 vand
> hver uge.
> Kan jeg nøjes med og rense filter en gang om ugen

Ja, det bliver beskidt og tager ikke så lang tid at rense.

>og støvsuge og skifte vand hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt
>og nitrit indholdet er helt okay ?

> tester det hver uge.

Det er en sikkerhedsforanstaltning.

Fra : Per W.

Dato : 02-12-04 15:59

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> Kan jeg nøjes med og rense filter en gang om ugen og støvsuge og skifte
> vand hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt og nitrit indholdet

Hvis det er normale fisk og ikke fisk som krever vannvittig forhold så kan
du rense filteret 2 ganger i året og heller bytte en del vann 1 gang i
måneden. Det er få fisk som ikke vil kunne godta at du bytter vann 4-6
ganger i året ved hjelp av temperert vann inn og hevert ut, la dette så stå
i 20-30 minutter f.eks. Du trenger heller ikke å måle oftere enn 1 gang i
måneden, husk at med normale fisk så er dette en veldig enkel hobby.

/Per W.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 02-12-04 22:05

Hej Malene

Jeg har også en 250 liters vandbeholder. Og jeg er enig med flere af de
andre, der har svaret: Du behøver ikke skifte så meget vand så ofte, hvis
fisk, rejer og planter trives (-.

Jeg renser filter (udvendig spand) 2 gange årligt og pøser måske 25 liter
friskt vand (3 spande) i ca.hver 14 dag, når jeg alligevel skraber ruder og
nipper planter o.s.v.

I starten (2 år siden) tjekkede jeg også nitrit hver 14 dag, men holdt op
med det, da jeg fik akvariet til at "køre" (Krævede nye lysstofrør - hvor
dum har man lov at være....)

M.v..h.
Andreas Jensen

Fra : Jasper Norman

Dato : 02-12-04 23:21

Hvis det er malawier du har, slipper du ikke udenom et vandskifte en gang om
ugen. Det er muligt at vandkvaliteten er ok, men for at fiskene i leg osv.
er vandskiftet vigtigt. Med mindre du har helt ekstraordinært store filtre.

....Jasper

Fra : A:H

Dato : 06-12-04 16:15

Jeg syntes i skulle fortælle Malene lidt om et filter, og dens biobalance,
og hvordan hun skal gøre sit filter rent.

Annette

Fra : Tommi Jensen

Dato : 12-02-05 00:47

Malene Günther Gomez wrote:
> [...]
> hver 14. dag, da vandet ikke er særligt beskidt og nitrit indholdet er helt
Hvilket filter har du? eksternt? internt? begge? gerne
mærke/kapacitet/spandstørrelse.
hvis du har et stort eksternt filter bør du nok ikke rense det alt for tit.

Hvis dit nitrit nivau altid er ~0, betyder det jo bare at dit biologiske
filter virker efter hensigten - men hvad med nitrat? (som er mindre
skadeligt, men meget sværere at komme af med uden vandskift)
> okay ?
> tester det hver uge.
ud over det er det nok også en god ide at tage bio-load ind i ligningen.
er det f.eks Mbuna du holder - og som man ofte overcrowder for at
mindske aggression, kommer du nok ikke uden om vandskifte - også selvom
dit nitrit check siger 0 - da der vil have ophobet sig en masse nitrat i
vandet som følge af nitrifikationsprocessen.

ikke at sige at det ikke kan lade sig gøre ikke at skifte vand - men det
betyder en masse planter, og meget lidt fisk (e.g. 2-4 stk i et 315L)
- ikke at jeg har forsøgt mig selv, men har hørt om sådanne
eksperimenter der er lykkedes - helt specifikt 2 discus + 2 ancistrus i
et tæt beplantet 315L.

Fra : Kasper Friis

Dato : 12-02-05 12:14

"Tommi Jensen" <tommi@nee.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

jeg har et 128 L, filtret renser jeg ca en gang hver ½ år.. ingen grund til
at rense det mere.. vand skifter jeg ca en gang hver 14 dag, 1/3. og
støvsuger ca hver 3 vandskift..

Fra : Tommi Jensen

Dato : 13-02-05 01:58

Kasper Friis wrote:

> jeg har et 128 L, filtret renser jeg ca en gang hver ½ år.. ingen grund til
> at rense det mere.. vand skifter jeg ca en gang hver 14 dag, 1/3. og
> støvsuger ca hver 3 vandskift..
Jamen det er da fantastisk.. jeg kan bare ikke lige forstå hvorfor du
svarer på et spørsgmål jeg stillede Malene Gomez(der startede tråden)?

/Tommi

Fra : Hobi

Dato : 13-02-05 08:52

> Jamen det er da fantastisk.. jeg kan bare ikke lige forstå hvorfor du
> svarer på et spørsgmål jeg stillede Malene Gomez(der startede tråden)?
>
> /Tommi

Sikke dog et fantastisk godt og konstruktivt svar.....! ( Ironi )

Jeg skifter ca. 1/4 hver 14 dag, og støvsuger hver gang. Filteret renses
efter behov ( når der ikke er så meget tryk på udstrømningssiden ).

MVH
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 13-02-05 11:30

Hobi wrote:

> Sikke dog et fantastisk godt og konstruktivt svar.....! ( Ironi )

og sikke dog en unødvendig kommentar, og igen - hvorfor svarer også du mig?

Jeg har ingen direkte kommentarer set til hvad jeg har skrevet - blot
indlæg som (umidbart) svarer på M.G.G's vegne - hvilket i og for sig da
er i orden, men så vil jeg gerne vide det.
Hvis ikke, har jeg svært ved at se svar som andet en støj.

/Tommi

Fra : Kasper Friis

Dato : 13-02-05 13:31

> [...]
> i orden, men så vil jeg gerne vide det.
> Hvis ikke, har jeg svært ved at se svar som andet en støj.

så slap dog af..