Hjælp....Fiskene dør.
Fra : Carsten Madsen

Dato : 01-12-04 17:35

Hej

Jeg har i ca. 2-3 mdr haft et velfungerende 190 l akvarium - med 10
neonfisk, 10 tetra pristella (ved ik hvad de hedder ellers), 2
perlegurami'er, 3 sugemaller, 4 "rygsvømmere" , 3-4 humlebi

for ca. 14 dage siden fik vi de 5 humlebi. - dagen efter så jeg en sugemalle
var godt igang med at fortære en af dem... nu er der kun 2-3 tilbage - Er
det normalt?

Gennem den sidste uges tid er i alt 4 neonfisk døde - I øvrigt de første
dødsfald i akvariet - min fiskehandler gav mig noget mecicin mod "hvide
Pletter" - men efter jeg har givet dem det, er endnu én død.

Jeg har en Juwel "standard" pumpe i med fine + grove + aktivt kulfilter i.

Hvorfor dør mine fisk? - der er ikke noget at se på dem....

mv. Carsten

Fra : Jasper Norman

Dato : 01-12-04 23:26

Hvis du har smidt medicinen i akv. og samtidig filtrerer over aktivt kul,
hjælper det intet. Det aktive kul "æder" medicinen!

Du skriver ikke noget om, at fiskene rent faktisk HAR hvide pletter? Hvis
der ingen ydre tegn er på fiskene, er det bestemt ikke hvide pletter de
lider af, men derimod noget internt bakterie angreb af en slags. Der findes
masser af "bredspektret" medicin, der hjælper mod dette. Hvis du bor i
nærheden af en "stor" dyrehandel, ´kan du muligvis få noget der hedder
AquaMor. Det er beregnet til havedamme, men indeholder nøjagtigt det samme
som "søsteren" til akvarier, som blot er 4x dyrere. Ellers kan du prøve SERA
Baktopur, som også tager baterieangreb.

Noget helt andet kunne være, at én af fiskene simpelt hen æder de andre? Jeg
har selv malawier og kender intet til de fisk du nævner. For mange år siden
købte jeg en malle af en slags (troede jeg) om natten lød der nogle
ordentlige plask, og det viste sig, at den mæskede sig i mine mindre
malawier...

Men Held & Lykke med det

....Jasper