AKVARIE STORT NOK TIL 3X YNGEL?
Fra : Anders

Dato : 30-11-04 22:23

Hej!

Jeg tænkte på om mit lille opdrætsakvarie på godt 15 L. kan have 3x yngel
fra malawicichlider? Det ene hold unger er fra en Ahli og de to andre fra en
mbuna art jeg ikke lige kan huske artnavnet på.

Der er ikke så meget at gøre ved det desværre, da jeg kun har dette lille
akvarie på 15 L. udover mit 180 L., som allerede er fyldt godt op i
forvejen. Hvis jeg lod hunnerne gå med ungerne i akvariet, så ville de jo
blive spist.
Det kunne være lækkert med et større opdrætsakvarie, men jeg har desværre
ikke plads- nogle gode idèer fra dette suveræne forum?.....

Mvh. Anders

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-11-04 22:50

Hmm... tror desværre at du er bedre tjent med at lade de voksne æde det
yngel de kan finde i dit 180l. Et akv. på 15l vil, efter min mening, være
nok til lidt yngel i en måneds tid. Men derefter begynder de altså at stille
lidt større krav. Hvis du lader så meget yngel gå i et "syltetøjsglas"
vil du temmelig sikkert opleve at de ikke vokser ordenligt. Med den
utilstrækkelige plads, vil du også få problemer med at de hakker i hinanden.
For slet ikke at tale om filtreringen. Et kuld unger bør efter en måned have
ca. et 30l. Efter to måneder, skal du nok op i ca. 60l. Derefter véd jeg
ikke hvad din plan er... salg eller bytte? Jeg tror i hvert tilfælde ikke at
der er mange der vil købe noget fra et 15l hvor der har gået 30 fisk Jég
ville i hvert tilfælde ikke... så som sagt... hvis du ikke har mulighed for,
at tilbyde dem et lidt større akv. er det bedre at lade de voksne æde dem.

Jeg har noget glas liggende, og hvis du bor i nordjylland, kan jeg sagtens
lime et 50-60l sammen til dig som du kan komme og hente u/b. Men jeg ved
ikke om du har plads?

Mvh

Jasper

Fra : Iceage

Dato : 30-11-04 22:52

Hvor i nordjylland bor du.........?

Fra : Anders

Dato : 30-11-04 23:18

Hej igen!

Jeg bor i midtjylland, i Fredericia. Min plan med ynglen var at sælge/bytte
den ja. Jeg har mit akvarie stående på en reol med 2 mindre hylder
nedenunder hvoraf det lille akvarie på 15 L. står. Jeg kunne evt. have plads
til et lille akvarie mere på den anden hylde. Den tomme hylde måler 45 cm
bred, 30 cm høj og 35 cm dyb, så hvis jeg kunne skaffe et akvarie i denne
størrelse, så ville det måske ikke være umuligt at bevare noget af ynglen?!
Helst et billigt et MED pumpe og armatur....

P.S. Ellers tak for tilbuddet Jasper, det var sørme et flot tilbud

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 01-12-04 00:26

> [...]
> lime et 50-60l sammen til dig som du kan komme og hente u/b. Men jeg ved

Hvis jeg lige må blande mig....
Hvad hedder det silicone man limer sådan noget akvarie glass med? Det skal
vel være noget specielt så det ikke er giftigt eller hva'?
MvHans

Fra : Omnolog HMH

Dato : 01-12-04 09:36

så vidt jeg har forstået er alm klar silicone det man bruger.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-12-04 09:48

PyroStorm_DK wrote:

> Hvad hedder det silicone man limer sådan noget akvarie glass med? Det
> skal vel være noget specielt så det ikke er giftigt eller hva'?

Glassilicone eller akvariesilicone afhængigt af hvor det købes.

vh
Jan

Fra : A:H

Dato : 01-12-04 09:53

"PyroStorm_DK" <pyrostorm_dk@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> MvHans
>
>Det hedder Akvarie silikone . og fås billigst hos harael nyborg
Annette
www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : Jasper Norman

Dato : 01-12-04 23:29

> Annette
> www.bonnet-it.dk/annsholm

Nemlig. Mener at det koster ca. 70,- for en tube. Og der er til mange mindre
akvarier.

....Jasper

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 02-12-04 00:31

> Nemlig. Mener at det koster ca. 70,- for en tube. Og der er til mange
mindre
> akvarier.
>
> ...Jasper

Tak for jeres gode svar. Jeg pusler lidt med tanken om at lave nogle
"anderledes" udformede akvarier...... måske.... en dag....

Kan den silikone bruges til at lime andre genstande sammen end glas. Her
tænker jeg på hvis man f.eks. vil lime nogle sten formationer eller
keramiske stumper til skjulesteder m.m. Det lader til at det er meget
almindeligt med halve kokosnødder som huler, meeeen jeg kan ikke forestille
mig at det ser så pænt ud.... Så jeg ville fortrække at sætte nogle sten
sammen til en hule men de skal naturligvis være stabile - derfor tænkte jeg
at en klat silikone måske kunne gøre underværker.

MvHans